Verslaving aan reiki is funest en zelfs gevaarlijk!

Ze is gewaarschuwd. Maar ze gaat ermee door.

Mensen gaan door met wat ze doen totdat ze keihard tegen de muur lopen en ziek of gek worden of andere problemen krijgen.

Tot die tijd slaan ze alle adviezen in de wind, zien ze de gevaren niet, luisteren ze niet meer naar hun verstand.

Ze gaan door. Ondanks alle waarschuwingen van mensen die dezelfde weg hebben bewandeld en die van een koude kermis thuis kwamen.

Ze luisteren alleen nog naar wat ze willen horen. Naar mensen met dezelfde interesse in het spirituele.

Ze raken eraan verslaafd. Reiki, kruidenthees, genezende stenen, biologisch eten, engelen, karma, uittredingen, spirituele boeken.

Hun interesse wordt obsessief.

En de goeroes weten handig de cliënten te paaien en te bespelen.

Het is te begrijpen: een familielid had baat bij een reikibehandeling en dan wordt in die hoek het wonder gezocht, de oplossing voor alle problemen.

Ze stappen vol overgave de wondere wereld van de alternatieve therapieën binnen.

Kritiekloos. Kritiek wordt zelfs woedend of hoofdschuddend weggewuifd.

Er wordt geluk gezocht in het alternatieve circuit.

Maar de oplossing is het leven zelf.

De problemen en oorzaken liggen ook in het praktische leven zelf.

Maak hen dat echter maar eens wijs. Ze zijn veel te bevangen door hun nieuwe wereld. Door de goeroes, door de gelukshangers, de boeddhabeeldjes, de mantra’s, de handopleggingen, de spirituele gidsen.

Ondanks de waarschuwingen gaan ze ermee door, slaan ze erin door.

En zelfs mensen die er middenin zitten en dit lezen, willen het niet weten. Ze gaan door. En door, en door, en door.

Ze zijn niet meer eerlijk tegenover zichzelf.

Waar wringt de schoen nou echt?

Helpt al die dure poespas nou echt?

Zijn die goeroes nou werkelijk zo geweldig?

Hebben ze er significant baat bij?

Ja, ze zullen zeggen van wel.

Want ze hebben zich erin gestort, klampen zich eraan vast.

Totdat ze tegen de muur lopen…

Of niet. Sommigen lopen niet tegen de muur.

Maar al die poespas maakt hen niet rijker, niet beter, niet gelukkiger.

Gewoon lekker genieten. Op tijd rusten. Werken, zingen, lachen, ontspannen, gewoon eten en drinken, sporten, bewegen.

Het medicijn is leven, de juiste keuzes maken, naar jezelf luisteren, leuke dingen doen, het goede doen en het ziekmakende laten…

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op Verslaving aan reiki is funest en zelfs gevaarlijk!

  1. rolanda zegt:

    Haha. Ik houd ook niet van die spirituele dingen, maar ik bid wel tot God. Ik vind de bijbelverhalen erg mooi en lees graag verhalen in de kinderbijbel. Ook heb ik mooie geillustreerde boeken over de geschiedenis van het Christendom en over de geschiedenis van de Islam met geografische plaatjes erbij, zodat ik een beeld heb van de locatie.
    Je hoeft niet in God te geloven om dit te lezen, want het gaat voornamelijk over veroveringen van gebieden en de migratie van volkeren. Voor mij is dat een vorm van meditatie om daarover te lezen.Reactie is geredigeerd

  2. roland danckaert zegt:

    Dat is inderdaad spannende en interessante lectuur, lijkt me.

  3. Iris zegt:

    Ik heb zelf twee Reiki inwijdingen gehad en ben daar erg blij mee, ik voel dat het wat met me doet. Het hoort voor mij bij "Goed voor mezelf zorgen". En dat is voor iedereen belangrijk (lijkt me) en dat schrijf jij ook.
    Maar goed: iedereen heeft andere behoeften en ervaringen…

  4. roland danckaert zegt:

    Good for you, Iris!
    Maar ik weet voor mezelf waar ik het over heb en ik zie mensen om me heen bij wie hetzelfde dreigt te gebeuren en die zich aangevallen voelen als ik er iets over zeg of schrijf. Maar dat mag.

Geef een reactie

