Paul Verhoeven bang om gek te worden na bijna-psychose

Filmregisseur Paul Verhoeven (70) is bang om net als 42 jaar geleden opnieuw (bijna) psychotisch en dientengevolge gek te worden! Dat is op te maken uit de vele interviews die de ‘Showgirls’-regisseur heeft gegeven naar aanleiding van zijn boek ‘Jezus van Nazaret’ waarin hij probeert weer te geven wat Jezus werkelijk heeft gezegd en werkelijk heeft gedaan (zo zou de messias volgens Verhoeven niet de zoon van God zijn, niet Christus genoemd moeten worden, nooit over water hebben gelopen, nimmer brood hebben vermenigvuldigd en niet zijn herrezen).

We schrijven het jaar 1966. Paul Verhoeven heeft zijn toenmalige vriendin en huidige vrouw Martine Tours zwanger gemaakt, terwijl dit eigenlijk niet de bedoeling was (nog geen condooms). De zwangerschap maakt hem wanhopig. Abortus was in die tijd nog niet gangbaar en Paul – afkomstig uit een burgerlijk milieu – dreigde als wiskundeleraar voor de klas te moeten gaan staan om voor zijn gezin te zorgen, en dat terwijl hij er volop van droomde om regisseur te worden.
"Dit leidde tot een geestelijke catastrofe," zei hij tegen interviewer Frenk van der Linden. In het programma ‘Boeken’ van Wim Brands zei Verhoeven daarover: "Die godsdienstpsychose had te maken met de zwangerschap van mijn huidige vrouw Martine waar ik totaal niet op voorbereid was. Ik zou voor de klas moeten gaan staan als wiskundeleraar, terwijl ik filmer wilde worden. Ik raakte daardoor van slag. Abortus was toen nog niet legaal."

Op een dag in 1966 staat de aangeslagen en reddeloos verloren Verhoeven met zijn vriendin bij de tram te praten over God als een vrouw van de Pinkstergemeente hem een folder in de handen duwt. Deze vrouw belooft Paul dat hij bij deze gemeente het licht zal vinden. Paul, wanhopig als hij is, gaat naar een vergadering van de Pinkstergemeente, alhoewel zijn vriendin het een onzinnig idee vindt. Het is een begeesterde vergadering waarbij Jezus zogenaamd tot/via een onverstaanbaar brabbelende man praat. De vrouw die Paul de folder in de handen had geduwd, vertaalt deze onverstaanbare taal. Het blijkt, hoe toevallig, dus niet!, dat Jezus zogenaamd specifiek het woord tot Paul richt. Verhoeven realiseert zich pas later dat hij voor aanvang van de vergadering de onverstaanbaar brabbelende man en de vrouw met elkaar had zien praten en dat het dus allemaal ingestudeerd was.
Welnu, Paul voelt tijdens deze vergadering de Heilige Geest zogenaamd neerdalen. Via Jezus of de Heilige Geest wordt hem via de vertaling gezegd dat hij is uitverkoren om in Afrika te gaan prediken. Enerzijds is Paul tot tranen geroerd en biggelen de waterlanders over zijn wangen, anderzijds realiseert hij zich dat er wel eens een addertje onder het gras zou kunnen zitten, omdat hij de vrouw van de folder en de onverstaanbaar brabbelende man met elkander had zien praten.
Twee weken lang niettemin is Paul in de ban van God en van de Pinkstergemeente. Als hij in de bioscoop King Kong op het witte doek mensen ziet vertrappen, meent hij dat de aap God is. Ook denkt Paul met zijn gedachten alles te kunnen bereiken. Hij meent op wilskracht en met gedachtekracht zelfs trams te kunnen laten stoppen en rijden. Kortom: hij bivakkeert in een soort van psychose. Een psychose is een syndroom waarbij de patiënt het normale contact met de werkelijkheid is kwijtgeraakt. Waanbeelden en hallucinaties maken daar deel van uit. Onder andere bij schizofrene mensen komen psychoses voor.
Op een gegeven moment is er een vader van een vriendje die arts is en die de wanhopige Paul – die zich geen raad wist met de ongewenste zwangerschap – wijst op de mogelijkheid van een ‘stiekeme’ (?) abortus. Daarna is de psychose voorbij en ook het contact met de Pinkstergemeente alsmede het gevoel te zijn bevangen door de Heilige Geest.

Dit geschiedde dus meer dan vier decennia geleden, maar deze ervaring blijkt Verhoeven nog altijd te beïnvloeden, heb ik uit de interviews opgemaakt. In het radioprogramma ‘Kunststof’ zei Verhoeven onder andere: "Bij de Pinkstergemeente werd ik bijna psychotisch. Daar moet ik dus mee oppassen. Psychotische tendensen liggen in mij besloten. Ik heb besloten dat wat er toen bij de Pinkstergemeente met me gebeurde geen bovennatuurlijke ervaring was, maar een soort van psychose." De angst voor een psychose is nog steeds latent aanwezig bij P.V.. "Als je de psychose binnen laat, word je gek. Je kunt dus beter maar voorzichtig zijn dan te laat reageren."
In het programma ‘Boeken’ van de VPRO zei Verhoeven over zijn (bijna-)psychose van weleer: "Het was de totale schizofrenie tussen wat ik wat die Pinkstergemeente voelde – ik voelde namelijk wel iets – en tussen het denken. Het is misschien maar goed dat ik niet met het geloof en bij de Pinkstergemeente ben door gegaan, want er was sprake van een sluimerende psychose. De oplossing van het probleem was me te gaan verlaten op de werkelijkheid. Ik moest me beschermen tegen de magie en het geloof. Ik dreigde immers aan die psychose kapot te gaan. Ik had het gevoel dat ik bijna waanzinnig werd, alsof ik mijn verstand voelde wegvloeien."

Die ervaring heeft Verhoeven zo beïnvloed dat hij zich had voorgenomen om alleen nog maar de realiteit te onderzoeken, omdat een psychose op de loer ligt wanneer hij zijn hoofd verliest en zich laat meeslepen door suggestieve magie en suggestief geloof. Vandaar Verhoeven’s boek ‘Jezus van Nazaret’ waarin de regisseur na een studie van meer dan duizend boeken over het onderwerp probeert te reconstrueren wat Jezus heeft gezegd en wie hij nou eigenlijk was.
Persoonlijk denk ik en voel ik dat Verhoeven heel dicht bij de werkelijkheid komt met zijn versie van Jezus.

Jezus bleek een vakkundig exorcist/duivelsuitdrijver en begenadigd woordkunstenaar die slechts 1,5 jaar heeft gepreekt, die veel vocht (met gevlochten touw sloeg hij mensen uit de tempel) en die nogal dronk. Hij was een opstandige man die meende dat het koninkrijk Gods heel nabij was, maar dat koninkrijk is er toen niet gekomen en is er nog steeds niet (komt ook nooit).
Jezus – die zijn eigen weg ging door niet (langer) in het timmermansbedrijf van de familie te gaan werken – was wellicht het resultaat van een overspelige relatie van Maria (bastaardkind!) of van een verkrachting door een Romeinse soldaat (Jezus zou zijn geboren omstreeks het jaar -4, niet in 0).

Lang voor de woorden en het boek van Verhoeven wist ik al dat Jezus niet de Zoon van God is, dat Maria niet onbevlekt ontvangen is en dat het geloof dus eigenlijk berust op een mythe,. hersenspoeling, valse hoop, onwetendheid, doodsangst en conditionering. De theorieën van Verhoeven sluiten daar helemaal bij aan. Vandaar dat ik hem heb gevolgd en dat ik hem zo inspirerend vind.

Ik licht zijn (bijna-)psychose eruit, omdat je ziet hoe een dergelijke ervaring iemand kan vormen en kan ‘opjagen’ om voortaan het goede te doen en bij de realiteit te blijven! Maar het illustreert ook hoe je jezelf kunt verliezen als je je hoofd er niet meer bij houdt. Ten slotte geeft het verhaal weer hoe gewiekst sekteleden anderen trachten te beïnvloeden en te manipuleren!

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op Paul Verhoeven bang om gek te worden na bijna-psychose

  1. christy kambeel zegt:

    wat een complot theorie ook erg passend bij een psychotisch denkend persoon,
    ik heb zelf ook een psychose gehad en ben christen ,.voor ons soort mensen is balans zoekens erg belangerijk ,.,daar zouden christenen idd rekening mee moeten houden ,.maar God brengt orde en echt geen wanorde =psychose, dat komt ergens anders vandaan ,..maar misschien denk je nu dat ik ook bevangen ben in ongezond denken .
    ik geloof in jezus ,hij wil dit soort dingen echt niet,maar wel leven helaas is een gebroken wereld.
    succes ,..en voetjes op de vloer houden.hoofd omhoog ,want ik geloof echt dat jezus komen gaat .

  2. roland danckaert zegt:

    Doe Jezus de groeten, Christy. Wat fijn dat jij straks door die hemelpoort mag, hé? O ja, en al die gelovige arme zieltjes met lepra en zo, wat hebben die baat bij hun geloof, hé? Geloof maar lekker verder Christy Kambeel. Droom maar lekker in die zevende hemel van je. En doe oom God straks de groeten als ik zal branden in de spreekwoordelijke hel. Zit ik er eindelijk eens warmpjes bij, haha!

  3. joost tibosch sr zegt:

    Als theoloog/exegeet(ik studeerde bij Schillebeeckx)heb ik dezelfde "passie" voor de historische Jezus als Paul Verhoeven. Met hem denk ik dat we -voor het eerst in de geschiedenis- vat krijgen op die Jezus door tekst-kritisch en historisch kritisch onderzoek in de oudste lagen van het Jezus’materiaal. Over details-dat is eigen aan wetenschappelijk onderzoek- kun je best van mening verschillen. Uit datzelfde onderzoek blijkt dat de geloofsreactie op die Jezus ook -hoe mooi de verhalen ook kunnen zijn- tijdgebonden is en dat wij als mensen van onze tijd (Paul Verhoeven!)op onze manier mogen reageren op die historische Jezus. Onze "onhandigheid" en "ongemak" met God, zeker met "Zoon van God" en "grootse goddelijke verhalen" verhindert dat we de oude geloofsverhalen zomaar kunnen herhalen. Het is maar goed -ook voor een gelovige als ik- dat we nu meer vat krijgen op de historische Jezus. Aan een discussie of we al dan niet gelovig zijn -al eeuwenlang een zgn. makkelijke discussie- zijn we nog niet toe. Laten we eerst die echte Jezus maar duidelijker krijgen. Wellicht is dan het verschil tussen geloof en niet-geloof wel kleiner als de kerken ons deden geloven!

  4. roland danckaert zegt:

    Joost Tibosch sr., dit noem ik nog eens een gefundeerde, gespecificeerde en zinnige reactie. Eigenlijk ben ik het helemaal met je eens!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s