Waarom zijn componisten bijna altijd man?

Mannen komen van Mars en vrouwen van Venus, dat wisten we, maar werd er op Mars dan veel meer aan muziek gedaan dan op Venus, en vandaar de term Marsmuziek?
Immers, vrijwel alle grote en kleinere, beroemde en minder bekende componisten van klassieke muziek, en ook dirigenten, zijn van het mannelijk geslacht!

Hoewel mannen eeuwenlang niet hebben gekookt en de keuken alleen betraden om te eten wat de vrouw had bereid, zijn zowaar de meeste chef-koks man. Hoe kan dit? Je zou zeggen dat componist, dirigent en kok geen typische mannenberoepen zijn. Ook geen typische vrouwenberoepen, maar eerder een kwestie van talent. Het zijn creatieve beroepen. Terwijl creativiteit vaak als vrouwelijk wordt gezien, zijn het de mannen die op het creatieve vlak vaak de dienst uitmaken, bijvoorbeeld in de mode.
Hoe komt dat toch dat mannen, zelfs in niet-typische mannenberoepen maar wél in bepaalde vrouwenberoepen, uitblinken ten opzichte van vrouwen? Is hier sprake van discriminatie? Geven vrouwen eerder op, om wat voor reden dan ook (bijvoorbeeld, omdat mannen wellicht wat competitiever zijn of omdat je als vrouw veel moeilijker kan bereiken wat een man kan bereiken)?

Soms vallen dingen je plotseling op. Dat had ik toen ik ervan doordrongen raakte, zomaar ineens, dat vrijwel alle componisten van klassieke muziek een piemel hebben/hadden en geen borsten, hooguit obesitastieten. En als je verder gaat denken, dan geldt hetzelfde voor het beroep van chef de cuisine, dirigent, stylist en modeontwerper.

Momenteel volg ik de tv-quiz ‘De Slimste Mens’ van de NCRV. Een buitengewoon onderhoudend programma. Presentator Philip Freriks is er geknipt voor en jurylid Maarten van Rossem is uiterst vermakelijk, al vraag ik mij af of de kijkers thuis en het publiek in de zaal wel door hebben dat zijn grapjes meestal een serieuze ondertoon hebben en dat hij wat hij zegt (en meestal is dat grappig, eigenwijs, tegendraads en/of provocatief) meestal meent.
De chemie of interactie tussen Freriks en Van Rossem is door de kijkbuis heen voelbaar. De gasten zijn leuk, onder wie Maurice Wijnen, Erik Dijkstra, Diederik Jekel, Art Rooijakkers en Jan Versteegh. Inderdaad, allemaal mannen. De vijf beste/zogenaamd slimste deelnemers aan het programma zijn allemaal man. De meeste vrouwen bakten er helemaal niets van, zelfs een slimme vrouw als Victoria Koblenko niet (die de IQ-wedstrijd evenwel niet zo serieus leek te nemen). Vrijwel alleen wiskundige Ionica Smeets kwam als vrouw tamelijk ver en was echt competitief ingesteld.

Hebben mannen een bredere interesse? Zijn mannen ambitieuzer en doorgaans dan toch slimmer dan vrouwen? Ligt dat dan aan de breinstructuur van mannen waardoor ze beter en mooier kunnen componeren, grote orkesten leiden, in de keuken hogere ogen gooien als chef, intelligentiequizzen, taalstrijden en kennisquizzen winnen?
Komt dat door de breinstructuur van man en vrouw, en/of door maatschappelijke en sociale factoren en invloeden en/of heeft het zoals bijna alles te maken met evolutionaire biologie? Van de oermannen werd in feite meer zin voor avontuur gevraagd dan van vrouwen, alsmede meer improvisatievermogen en anticipatievermogen. Immers, het jagen was een gevaarlijke bezigheid waar behalve moed en inventiviteit de nodige slimheid voor nodig was.
De vrouwen pelden de zaden en baarden kinderen, eveneens zeer belangrijke taken, maar wellicht wat minder avontuurlijk, op zich wat meer simpele bezigheden, alhoewel ik het baren en opvoeden van een kind allesbehalve simpel kan noemen. Het is wat mij betreft het moedigste, belangrijkste en moeilijkste wat er is, de grootste verantwoordelijkheid. Mijn respect voor vrouwen is enorm groot. Bijna al mijn kennissen en vriendinnen zijn vrouwen. Mijn levenspartner idem dito. Mijn dochter ook :-)!
Echter, vrouwen praatten onderling meer en er ontstonden in de vrouwengroepen ingewikkelde psychologische verbanden.
In de natuur, op jacht, hebben de mannen wellicht een beter gevoel voor geluid ontwikkeld. Ze moesten hun oren spitsen, stil zijn en goed luisteren om mogelijke prooien te ontdekken en ze hoorden de geluiden van de natuur op een heel indringende manier. Daar komt bij dat de concurrentiestrijd onder mannen (bewijsdrift) veel groter was dan onder vrouwen. De sterkte man en beste jager kreeg de lekkerste en meest gezonde vrouw en tegen hem werd door de groep mannen opgekeken (de grootste held). Bij mannen was er echt sprake van een krachtmeting en van dadendrang waarop men werd beoordeeld (verguisd of bewonderd). Vrouwen hadden onderling een meer psychologische en emotionele competitie: de mooiste en gezondste kreeg de sterkte, gezondste en knapste man.

Zoals vrijwel altijd bestaat een antwoord op een vraag uit meerdere antwoorden.

Vrouwen die dit lezen, moeten zich niet meteen gediscrimineerd of achtergesteld voelen. Het viel me juist op dat componisten, dirigenten, chef-koks, couturiers (aan de top) vrijwel altijd borsthaar hebben, omdat ik vrouwen minstens zo getalenteerd vind, en omdat ook ik weet dat er zat vrouwen zijn die in een bepaalde tak uitblinken en het ver hebben geschopt. Juist daarom ben ik op zoek naar het antwoord op de vraag hoe het in godsnaam mogelijk is dat oude maar ook jongere (succesvolle) componisten van klassieke muziek meestal mannen zijn en dat mannen frequent de toon zetten, zelfs in beroepen waarbij je eerder veel meer vrouwelijke talenten aan de top verwacht (zoals in de keuken), ook gezien de maatschappelijke en culturele geschiedenis (mannen staan nog niet zo lang in de keuken, al kan het best zo zijn dat zij in de oertijd het vlees sneden en rookten! Mannen zijn nog steeds chef de barbecue!).

Het is nog niet zo heel lang dat vrouwen eigenlijk ieder beroep mogen en kunnen uitoefenen. Wellicht komt de dominantie van mannen in veel vakgebieden toch door de eeuwenlange ongeschreven wet dat vrouwen geen beroep mochten hebben en konden krijgen, en dat mannen zodoende automatisch veel meer initiatieven konden en moesten ontplooien op de arbeidsmarkt en tevens wat maatschappelijke en intelligente ontwikkeling aangaat, in tegenstelling tot vrouwen.
In feite is de vrouwenemancipatie – waarbij het kinderen baren en opvoeden een carrière en studie niet meer dwars hoeven te zitten – nog maar heel jong. Ja, eigenlijk geloof ik er niks van dat mannen beter waren en beter zijn in het componeren van klassieke muziek. Maar mannen konden en moesten altijd het werk doen, van vrouwen werd niet meer dan een huishoudelijke taakinvulling verwacht.

Misschien staat het met die emancipatie helemaal nog niet zo goed. Ik meen dat in ‘De Slimste Mens’ relatief veel meer mannen als gast zijn opgetreden dan vrouwen. Het feit dat het jurylid en de presentator ook een man zijn, evenals de opnameleider, zegt evenzeer wat. Vrouwen krijgen nog steeds veel minder vaak en snel de kans op een functie en om zich te bewijzen.

Ieder voordeel heeft z’n nadeel. De intrede en toestroom van vrouwen op de arbeidsmarkt heeft voor meer werkloosheid gezorgd en voor minder moederlijke zorg (zeker qua tijd) voor het kroost. Zo kunnen zelfs positieve, gunstige, gewenste en politiek correcte ontwikkelingen heel vervelende bijwerkingen hebben. Het is ook altijd wat…

http://www.rolanddanckaert.bloggertje.nl

http://www.rolanddanckaert.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.