Een half uurtje vakantie

Het is heel heilzaam om iedere dag minstens een half uurtje alles eens bewust van je af te zetten, al je zorgen en frustraties aan de kant te schuiven en te genieten van bijvoorbeeld een mooi landschap, de lucht of een mooi gebouw. Als je iedere dag minstens dertig minuten de tijd neemt voor een mini-vakantie en met aandacht kijkt naar al het moois om je heen, dan laad je jezelf positief op.

Ik ben er echter heel slecht in om mijn zorgen, ergernissen en frustraties los te laten. Ik blijf maar malen. Dat komt grotendeels door de omstandigheden: ik zit aan huis gekluisterd, terwijl ik me geestelijk, emotioneel en lichamelijk zelden goed voel en ik kan helaas niet meer sporten, terwijl dat vroeger mijn uitlaatklep en bron van vreugde en plezier was.

Ik sleep voortdurend alle ellende met me mee.

Maar soms lukt het me om heel bewust alles eens van me af te zetten en te genieten van bijvoorbeeld een natuurwandeling. Dan geef ik mijzelf het commando om alles los te laten en te genieten van mijn voettocht door de natuur of een dorpje. Ik stel me dan voor dat ik alle ballast (loodzware rugzakken gevuld met shit) van me af doe en dan snuif ik de heerlijk kruidige herfstgeuren op. Ik kniel dan in het gras en bewonder de regendruppels op de grashalmen, het spinnetje dat tegen een grasspriet opklimt en de kracht en rust van de paarden in de wei. Op zulke momenten kan ik me even intens dankbaar voelen dat ik leef. Dan word ik overmand door geluk en kan ik er weer een halve dag tegenaan.

Alles rondom een mens heeft te maken met spanning en ontspanning, met positief of negatief geladen zijn. Voor de ontspanning moeten we creatief zijn en zelf zorg dragen. Het is vooral belangrijk om de ellende eens te laten rusten, achter je te laten. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan als je zoals ik iemand bent die mede door de omstandigheden heel veel in het hoofd zit, zich alles heel erg aantrekt (ik draag vaak tien loodzware winterjassen over elkaar) en de dingen moeilijk los kan laten.

Nochtans, op momenten dat het me lukt om mezelf een mini-vakantie van een half uur of uur cadeau te doen, dan voel ik me veel vitaler, blijer en gezonder. Het kan snel omslaan en verkeren, zowel de goede als de slechte kant op. Zo voel je je heel depri en als je even alles los hebt gelaten en hebt genoten of je hebt je hart gelucht bij een lief persoon, dan voel je je weer heel anders (veel beter) en dat allemaal in een tijdsbestek van nog geen uur!

Ik pak een herfstblad, hou het tegen het licht, kijk door de kleuren heen en gooi het in de lucht in een oase van blauw waarna het blad met een pirouette en dubbele axel als een volleerd kunstschaatser landt op Moeder Aarde.

YES!

http://www.rolanddanckaert.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

