Goor

Steeds vaker walg ik van mensen die iets in hun blote handen nemen wat ik ga opeten. Ik vind het in toenemende mate een onsmakelijk gezicht en idee, misschien wel omdat ik weet waar mijn eigen handen allemaal komen. Ik ga net als jij/u echt niet na iedere schoonmaakbeurt van mijn oren of neus – met mijn blote vinger(s) – mijn handen wassen. En dan nog, onze dochter moest laatst tijdens een college over bacteriën haar handen testen en toen bleek de gewassen hand meer bacteriën te bevatten dan de ongewassen hand. Bacteriën zijn blijkbaar dol op zeep, vandaar dat die krengen allemaal een schuimkraag om de bekjes hebben, of hebben bacteriën geen smoelen?

Als ik zie hoe de visboer met zijn vieze, lelijke, dikke handen mijn gebakken kabeljauw in een verpakking doet of hoe de slager met z’n blote fikken mijn vlees oppakt – hij zal vast wel eens eerder op de dag in zijn handen hebben gehoest of met zijn handen aan zijn reet hebben gekrabd – dan heb ik al gegeten en gedronken en eet ik mijn visje of gehaktbal met lange tanden op. Ontwikkel ik soms een voedselfobie gebaseerd op smetvrees? Ik hou heel erg van fast food, maar in steeds ergere mate moet ik – als ik mijn hamburger verorber- met afschuw denken aan de slechte kwaliteit van het vlees en aan de blote handen van de medewerkers van Mc Donald’s en dan smaakt het me allemaal niet meer.

Het toppunt van goorheid is wel wanneer iemand anders jouw mango of avocado schilt en de reeds geschilde delen van de vrucht als natte zeep in de kletsnatte, blote handpalm en tussen de blote, natte vingers liggen. Ik kan dan de handbacteriën proeven, ik zweer het je! Net zo goor is de gedachte dat iemand anders jouw gehaktbal heeft gedraaid en zijn of haar nagels in het vlees heeft gezet.

Ik heb daar allemaal totaal geen last van als ik zelf het eten heb bereid met mijn blote handen. Misschien omdat ik voor aanvang van het koken altijd grondig mijn handen was, maar misschien ook omdat ik minder vies ben van mijzelf dan van anderen (alleen bij seks is dat niet zo). Mijn eigen poep vind ik per slot van rekening ook niet zo stinken en niet zo goor als de drollen van iemand anders…

http://www.bloggers.nl/rolanddanckaert

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

