Nooit meer betalen voor een krant

Drie weken hebben we gratis de Volkskrant en De Limburger op proef. Laatstgenoemde krant ontstijgt het niveau van het parochieblaadje nauwelijks. Dat is haast geen krant te noemen.

Vaak blader ik de dagbladen door en blijf ik bij slechts twee of drie artikelen hangen. Waarom zou ik in deze tijd van constante GRATIS nieuwsvoorziening via Teletekst, radio, televisie en de Metro nog geïnteresseerd zijn in de ‘nieuwsverhalen’ in de krant? Het is vrijwel allemaal oud nieuws. De keren dat een dagblad met een primeur of onthulling komt (die je de vorige dag niet elders hebt gelezen, gehoord of gezien) zijn in het hele jaar op de vingerkootjes van je pink te tellen. In de opiniestukken, achtergrondverhalen en ingezonden brieven over het nieuws ben ik ook niet geïnteresseerd. Er zitten zelden verheffende inzichten en verrassende wetenswaardigheden tussen. Bovendien kun je tegenwoordig al de hele dag meningen en opinies horen en lezen, bijvoorbeeld via radio, televisie en de sociale media.

Ik vind het heel vreemd dat kranten zich nog altijd niet echt weten te onderscheiden van de rest en geen nieuwe wegen zijn ingeslagen. Ja, er wordt meer geschreven over televisieprogramma’s, muziek, boeken en theaterstukken en je hebt allerlei stomme, duffe bijlages, maar wanneer durft een gewone krant nou eens heel ander nieuws te brengen dan wat je gisteren en vanmorgen al hebt gelezen, gezien en gehoord?

Wat ik interessant vind in een krant zijn nieuwtjes die voor mij ook echt nieuw zijn (die ik niet eerder heb vernomen) en die vind ik persoonlijk meestal op de pagina ‘Wetenschap’ waarin onderwerpen kort en bondig worden samengevat.

Goede, persoonlijke, gedurfde columns vind ik evenzeer het lezen waard, maar in de Metro word je wat dat betreft al voldoende verwend: niet alleen is Metro-columnist James Worthy (op vrijdag) de beste die er is, maar de lezerscolumns zijn vaak net zo goed en soms zelfs nog beter dan de columns van professionals.

Nogmaals, primeurs en onthullingen zijn ook wetenswaardig, maar goede onderzoeksjournalisten zijn erg dun gezaaid waardoor we zelden worden getrakteerd op verrassend nieuws in de kranten (en op nieuws dat door het medium ook echt als exclusief gebracht kan worden).

Ten slotte blijf ik soms hangen bij interviews met bekende en onbekende mensen, zolang het onderwerp me aanspreekt.

Maar waarom zou ik voor die paar interessante stukjes een abonnement op een krant nemen?! Als voetbalfan kan ik me beter abonneren op de VI, of beter nog: ik ga wekelijks maar de Openbare Bibliotheek waar ik alle tijdschriften kan inzien en lezen die ik maar wil, inclusief wetenschapstijdschriften.

Voor een krant zal ik niet snel (waarschijnlijk nooit meer) betalen. De jongens en meisjes van de callcenters van de Volkskrant en De Limburger hoeven me dan ook niet te bellen. Geen enkele interesse.

http://www.rolanddanckaert.nl

http://www.Oorlogsverhaalinmelick.rolanddanckaert.nl

http://www.bloggers.nl/rolanddanckaert

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

