Kerstshows

De tuincentra presenteren weer hun jaarlijkse kerstshows. Ik vind er geen (kerst)bal aan, maar ja, wat doe je op een gure, winterse herfstdag als er verder nog minder te beleven is dan in een doodskist onder de grond? Dan ga je naar zo’n kerstshow toe. Je moet toch wat om je tijd vol te kakken op dit ondermaanse.

Ik heb niets met tuincentra. Ik heb geen groene vingers, alleen maar lange vingers voor bij de thee of koffie. Tuinieren vind ik verschrikkelijk, dan boen ik nog liever de diarreekont van een vieze, ouwe zwerver.

Natuurlijk zijn al die bloemetjes en plantjes leuk om naar te kijken, ook in je eigen tuin, maar als ze al meer dan twee euro kosten, dan geef ik er geen cent aan uit!

De namen van al die plantjes en bloemen wil ik ook helemaal niet weten, dat boeit me echt niet. Ik hoef alleen te weten of ik ze mooi vind of niet. De wetenschappelijke benamingen zullen me worst wezen. Sommige mensen willen alles weten, alsof ze nog steeds op school zitten en morgen een belangrijk examen moeten doen. Ik heb er evenwel genoeg aan om te zeggen: ‘Die bloem vind ik mooi’. Of het een roos of tulp is, wat doet dat er eigenlijk toe?! Dat is iets van school, niet van onszelf. Dat benoemen van alles is iets van volwassenen, wat volwassenen op kinderen overdragen.

Kinderen kijken met hun emotie en gevoel en die geven zelfverzonnen namen aan iets.

Voor een chirurg is het natuurlijk handig dat hij het verschil weet tussen een hart en een nier. Het kan niet zo zijn dat een cardioloog op de afdeling’urologie’ werkt, al is het verschil tussen een lekkende hartklep en een druiper wellicht niet zo heel groot.

Maar waarom moet ik weten hoe een plantje heet, tuinieren is toch niet mijn professie?! Schoonheid heeft wat dat betreft mijn interesse, niet de namen van een bloem, boom, beestje of plant. En ik zie heus nog wel het verschil tussen een spin en een mier. Een mier heeft van die lange poten en zit altijd tegen je plafond of op je muur. En er zijn mensen die dan seks hebben met zo’n mier, vandaar de term mierenneuker. En een spin neukt altijd de stoeptegels met z’n onderlijf… Of zou dit een Fraudiaanse verschrijving zijn?

Waar was ik gebleven? Och ja, bij die stomme kerstshows in die tuincentra. Al geef je me er honderd euro voor, ik geef er geen cent aan uit! Ik ga toch geen tientallen of honderden euro’s uitgeven aan prullaria die ik een keer per jaar van zolder haal, omdat er 2000 jaar geleden een kindeke was geboren op een bedje van stro? Waar slaat dat op?! Mijn eigen zoon, die telt voor mij!

Als Jezus de zoon van God was (en van Maria, maar die wordt altijd vergeten), dan ben ik de zoon van Elvis Presley en John Lennon!

Fuck off, man, met je kerstmis en je kerstshows. Het enige wat deugt aan kerstmis zijn de kerstmarkten vanwege de glühwein.

Die Jezus… Arme stakker. Het is toch wat als zelfs je vrienden en aanbidders je bloed kunnen drinken… Nou, ik denk dat zijn bloed kookte, als hij dat wist. Daar komt dus die warme wijn met kerstmis vandaan!

Ballen en andere dingen in een boom hangen, vind ik ook zo stompzinnig. Ja, het ziet er best mooi uit, maar al die verlichting… dat kan toch niet meer in deze tijd van de opwarming van de aarde? Geef Moeder Aarde dan glühwein als je haar zo nodig wilt opwarmen, dan heeft ze er tenminste nog wat aan, dan kan ze ook gezellig meedrinken en met ons meedraaien als we weer een rondje geven. Ja toch?!

Man, als je in de zomer allemaal kransjes in de rozen en tulpen zou hangen, dan verklaarde iedereen je voor gek. Opgenomen zou je worden, TBS zou je krijgen als je zou zeggen dat je dat voor de zon doet waar we alle leven aan te danken hebben. En niet aan de Zoon van God die zelf naar de eeuwige jachtvelden ging en daar volgens mij ook weer te grazen is genomen, want hij heeft nooit meer wat van zich laten horen, maar misschien denkt hij ook wel: ‘Ik laat mijn gezicht daar beneden nooit meer zien, één keer vermoord worden was genoeg!’

Kerstshows, paasshows… Het is allemaal van een droefheid die aantoont dat we van gekkigheid en verveling niet meer weten wat we moeten doen. Nou, ik geloof nog meer in de Paashaas dan in God. De Paashaas brengt tenminste nog chocolade eieren en God houdt niet je hand vast als je dan twee weken later naar de tandarts moet. Hij vult je gaatjes niet.

Man, als ik God was, dan stak ik die grote, sterke helpende hand uit de hemel omlaag en zou ik alle onschuldige mensen naar boven trekken, naar de hemel en dat al die barbaren, terroristen, materialisten, kapitalisten, liberalen en centen-pikkers het dan maar met elkaar uitvochten hier beneden…

Ik heb liever een gevulde kalkoen dan een goed gevulde beurs. Kalkoen kan ik eten, geld niet. Geld interesseert me geen reet. Ja, je hebt het schijnbaar nodig om te kunnen leven… Geld is onze zuurstof geworden. Maar als Moeder Aarde straks stikt door alle verontreiniging, vervuiling en smog en ook wij geen adem meer kunnen halen, wat hebben we dan godverdomme aan al dat geld? Als Moeder Aarde doodziek is en nog maar weinig mensen gezond zijn, wat heb je dan aan je gezonde economie?

Rot toch allemaal op met jullie handelsbalansen en begrotingen, stelletje sukkels bij elkaar. En dat viert maar kerstmis… En maar spulletjes in huis halen en veel teveel bespoten groente en bewerkt vlees vreten… Jullie snappen de essentie van het leven helemaal niet, gore eikels!

Nou, dat lucht op. Ik moet nu afsluiten, want we willen als eerste bij het tuincentrum zijn als de kerstshow van dit jaar wordt geopend. Fijne dag nog!

http://www.bloggers.nl/rolanddanckaert

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

