De rotonde-mentaliteit

Hoe de meeste mensen in elkaar zitten, zie je heel goed als je met je bolide een verkeersrotonde op wilt rijden. De meeste verkeersdeelnemers geven op een rotonde of als ze een rotonde naderen extra gas als ze zien dat er iemand anders de rotonde op wil en kan rijden. De ander de pas afsnijden en niets gunnen, dat is de mentaliteit van de meeste mensen.

Vanmorgen, zojuist zelfs, maakte ik het weer mee: een ouwe vent in een ouwe, dikke BMW naderde de rotonde via de recht doorgaande weg en ik stond al te wachten en had zonder problemen, met alle tijd van de wereld, de rotonde op kunnen gaan als hij niet extra flink gas had gegeven om mij voor te zijn. Brutaal kroop ik toch voor, expres extra langzaam rijdend om de rotonde-hufter te pesten/van katoen te geven.

Wat bleek? De BMW reed vervolgens heel langzaam verder en had al snel een halve straatlengte achterstand op mij, terwijl ik me aan de maximum toegestane snelheid hield. Het was dus gewoon een ouwe, boerse sukkelaar die heel traag rijdt! Maar zodra dit stuk ongeluk – oh, wat kan ik van mensen houden maar mensen ook hartgrondig verafschuwen! – op de rotonde de ander de pas kan afsnijden en voor kan blijven, dan geeft hij ineens flink gas, en alleen dan.

Ook in het verkeer probeer ik meestal hoffelijk te zijn. Niet alleen voor de ander, maar met name omdat ik gewoon hoffelijk wil zijn, een fatsoenlijk mens probeer te zijn (en dat lukt lang niet altijd even goed, want ‘het kwaad’ huist ook in mij).

Echter, de meeste andere mensen zijn constant bezig met wedijver en afgunst. En houden alleen van zichzelf en hun eigen kinderen. Ik kan ook heel veel houden van de kinderen van andere mensen, omdat ik gewoon dol ben op kinderen (die niet gemeen, egoïstisch en agressief zijn – er zijn tevens heel misselijke kinderen per slot van rekening).

Maar ja, ik ben dan ook liever, zachtaardiger, vriendelijker, wijzer en emotioneel-intelligenter dan de meeste andere mensen. Dat is geen hoogmoed, dat is een feit, zoals het net zo goed een feit is dat ik slechter kan rekenen, onhandiger ben, minder assertief ben en overgevoeliger ben dan de meeste andere mensen. Dat is evenmin een verwijt naar mijzelf toe, maar een feitelijke constatering.

http://www.bloggers.nl/rolanddanckaert

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

