Ik geloof weer!

Te weinig heb ik geleefd met de zon. Althans, de mooiste cadeaus van de zon heb ik genegeerd. Zoals bijna iedereen fixeerde ik me op het licht en de warmte van de zon op het heetste uur van de dag. Maar deze week ben ik me opnieuw gaan realiseren dat de hittebron ’s morgens en ’s avonds tovert en van de hemel een toverbal maakt.

Als de ochtend en de avond op deze toverbal sabbelen, dan ontstaat er ware magie, de mooiste schoonheid. En dan maak je contact met haar fijnste energie.

Het is dus alsof ik de schoonheid van mijn vrouw niet heb gezien als ze haar sexy lingerie droeg, alsof ik alleen maar belangstelling voor haar had en geil van haar werd als ze haar huispak droeg. Zo heb ik de mooiste kant van de zon de rug toegekeerd, te lang.

De avondvoorstelling van de warmtebron vind ik misschien nog wel meer imponerend dan de ochtendshow. Wanneer het schemert en de avond valt, dan komt er een diepe, vredige kalmte over de wereld, althans als je zoals ik in een dorp woont.

In de verlichte huiskamers en keukens zie je de mensen bezig zijn met de voorbereidingen op het avondeten, de huizen zijn dan opnieuw bezet en komen wederom tot leven. Ik vind het altijd fijn om dat te zien, en om de etensluchten te ruiken, alsmede de brandende open haarden in de woningen en boerderijen.

’s Morgens komt alles op gang, de huizen raken leeg en lijken niet meer te leven. Het wordt dan druk. Ook heel bijzonder, maar geef mij maar de sereniteit van de avond, fraai belicht door de zon.

Zojuist, vanavond, had ik andermaal een top-ervaring tijdens een fietstocht bij ondergaande zon. Als de zon van de hoogste naar de eerste sport van de ladder afdaalt, dan is het overal mooi, maar in een landelijk, ruimtelijk gebied nog meer, omdat je dan achter de horizon kan kijken.

De lucht kleurde roze, alsof er een grote, heerlijke zalm werd opgediend: een optische, culinaire verwennerij! Vliegtuigen leken minuscule vuurvliegjes die bloedhete, felrode linten achter zich aan trokken, alsof ze als reclamevliegtuigjes dit spectaculaire avondoptreden aanbevolen aan de poppetjes beneden.

Eén donkere wolk-formatie hing boven het akkerlandschap. Het waren net weelderige bergtoppen, die wolkenbrij.

Er waren ook nog spierwitte wolken in de gekleurde luchtwoestijn met al haar lagen geel, rood, paars en roze, als de kleuren van de diverse aardlagen die vrijkomen bij uitgraving of landverschuivingen. Die witte wolken leken op grote ritsen, als de gulpen van de avond. Deze gulpen gingen niet open, het bleef droog! De avond hoefde dus niet te urineren.

Oké, je kon in die witte wolken ook littekens zien, littekens van een geslaagde operatie waarbij de kou uit de lucht werd gehaald als een tumor uit een baarmoeder.

Is de avond soms gay, met al dat roze? Vrijt de schemering met de duisternis? Nou, laat ze dan maar lekker de herenliefde bedrijven, want het ziet er zalig uit! Hier kan de gay parade door de Amsterdamse grachten niet tegenop!

Ik ben weer gelovig geworden. Ik geloof in de zon! Nu ik weer haar heerlijkheid heb gezien met mijn ogen én met mijn buik en haar zaligheid andermaal heb gevoeld tot diep achter mijn navel ben ik weer religieus geworden.

God, dat is de zon! Zonder zon is leven absoluut onmogelijk. De zon is de pomp van het Al, het kloppend hart van het universum, het bloed dat door de levens-aderen stroomt. Ik ben een Maya geworden!

Hopelijk heb ik u kunnen enthousiasmeren om de gloria en halleluja van de zonsopkomst en zonsondergang ook weer eens wat vaker bewust te vieren en te genieten. Je wordt er helemaal Zen van. En het geeft je ongelofelijk veel kracht en blijdschap.

Ik prijs de zon de hemel in!

http://www.bloggers.nl/rolanddanckaert

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

