Roos

Al bijna mijn hele leven heb ik last van roos, de witte hoofdschilfers. Als ik een zwart t-shirt draag, dan is die aan het einde van de dag helemaal wit! Vandaar dat ik geen witte t-shirts meer aanschaf… Ik moet trouwens al mijn kleren in de witte was doen, want alles wat ik draag wordt wit! Als ik een neger zou zijn geweest, dan zou ik spontaan een blanke zijn geworden!

Schilferkop noemden de andere kinderen me vroeger. Ik werd net zo gedemoniseerd als kind als de Joden onder Hitler, want ik werd ook roodwang en Chinees genoemd, omdat ik altijd zo bloosde en smalle, diepliggende ogen had. Ik zei nooit wat terug, ik kon er met mijn verstand niet bij dat kinderen zo gemeen konden zijn.

Wel heb ik me op 1 dik jongetje in de klas afgereageerd. Hij was onschuldig, maar een makkelijk slachtoffer. Dankzij hem heb ik al dat pesten overleefd. Hij was mijn uitlaatklep. Ik ben hem daar nog dankbaar voor. Ieder jaar met kerstmis stuur ik hem een bedankkaartje. Ik krijg nooit wat terug, maar misschien weet de postbode ook niet wie dat kleine, dikke, ziekelijke jongetje in Roermond is. Ik heb verder geen adres-gegevens. Maar misschien is hij ook wel ondankbaar, die dikke.

Roos vind ik een stomme benaming voor een ziekte waaraan je dood kan gaan. Ik overdrijf niet. Ik ken een vrouw die is overleden aan haar roos. Bij het post mortum-onderzoek bleek dat ze niet alleen een bochel op haar rug had gekregen, omdat ze zo gebukt ging onder haar kopzorgen, maar dat haar hart en hersenen waren beschadigd vanwege het vele piekeren over haar schilfers. Goeie naam eigenlijk, schilfers. Je hoofd wordt als het ware steeds weer vers geschild. Ik zou eigenlijk een heel klein koppie moeten hebben, omdat er al zoveel schilfers vanaf zijn gevallen, maar ik lijk juist een steeds groter formaat hoofd te krijgen. De kilo’s gaan bij mij allemaal in mijn hoofd zitten. Ik denk dat ik mezelf maar eens zwart ga schminken, dan lijkt mijn hoofd wellicht dunner. Zwart kleedt toch af, maakt toch dat je dunner lijkt? Daarom zijn er ook bijna geen dikke negers! Ja toch?!

Ik hoef mijn hoofd maar te laten hangen, of de hele vloer ligt bezaaid met witte schilfers. Of mijn boterham zit onder de witte vlokken. Als ik het brood smeerde voor de kinderen toen ze klein waren, zaten de bammetjes onder de vlokken, en dan dachten ze dat het witte chocolade vlokken waren. Wat hebben ze ervan gesmuld!

Aangezien ik brede schouders heb, blijft die roos daar liggen. Eigenlijk zou ik continue een badmuts moeten dragen om te voorkomen dat ik eruit ga zien als de verschrikkelijke sneeuwman. Ik ben eens met een badmuts op naar een romantisch eerste afspraakje gegaan, maar binnen tien minuten was het meisje van amoureuze dienst weg, maar niet van mij. Ze mailde me later nog dat ze niet op kale mannen viel. Misschien had ik geen vleeskleurige badmuts moeten dragen om mijn haren tot aan mijn kont onder te verbergen. Trouwens, gelukkig kreeg die meid later een baby-zoon die al een flinke bos haar had bij de geboorte, anders had ze na de geboorte alsnog abortus laten plegen! Die had echt iets tegen kale koppen. Vandaar dat ze als verpleegster in het hospitaal is verplaatst van de afdeling chemotherapie naar de afdeling haartransplantatie.

Op de altijd zonnige Dominicaanse Republiek heb ik eens de zomer doorgebracht en iedereen die mij en mijn witte schouders en kop zag, vroeg verbaasd , naar de straalblauwe hemel turend: “Heeft het gesneeuwd?!” Het lijkt inderdaad precies op sneeuw, die roos. Ik heb eens staan headbangen in een disco en binnen een mum van tijd was de hele vloer wit. Je kon er langlaufen. Ze hebben er toen meteen maar een skihut van gemaakt… Sommige gasten dachten dat het coke was en snoven het goedje op met een rietje: “Cool stuff, man!” Tja, zo gaan die dingen!

Toch heeft mijn hoofd-probleem ook een gunstige kant. Ik heb namelijk ontdekt dat de witte schilfers prima dienst doen als compost. De rozen bloeien er geweldig hard en goed van! U kunt mij altijd inhuren om uw rozenstruiken nieuw leven in te blazen. Ik vraag slechts 200 euro per kilo roos. Dat lijkt veel, maar een kilo is echt niet zo gek veel, hoor!

Overigens, ook wanneer u geen rozenstruik heeft, kunt u  een appèl op me doen. Met een beetje roos-compost bloeien er al snel vele rozen in uw tuin. Witte natuurlijk!

http://www.bloggers.nl/rolanddanckaert

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

