Ik denk als Spinoza zonder dat ik het wist

Op een gegeven moment heb ik alle boeken overboord gegooid en ben ik mezelf gaan de-conditioneren. Vanaf die tijd heb ik de antwoorden op mijn levensvragen niet meer in filosofische, spirituele en religieuze boeken gezocht, maar in het leven zelf.

Door zelf over het leven na te denken en daarbij na te denken over wat ik aan geschiedenis, filosofie, evolutieleer, levensverhalen, religie, spiritualiteit en biologie voorbij zag en hoorde komen op radio en televisie heb ik mijn eigen levensfilosofie ontwikkeld en verfijnd, een filosofie die bij nader inzien heel veel raakvlakken vertoont met de kernen van vrijwel alle filosofische, religieuze en spirituele stromingen.

Zo kwam ik voor mijzelf tot de conclusie, dat alles natuur en zoals de natuur is en dus bestaat uit dezelfde constructieve en destructieve manifestaties, eigenschappen, gedragingen, mogelijkheden, talenten en beperkingen van de natuur. Er gaan dingen goed en dingen fout, constant. Waarom? Omdat het zo is, zo gaat. Van nature is en gaat dat zo, natuurlijk! Wie zonder roze bril op de natuur bestudeert, wordt vanzelf wijs. Daarom zijn veel biologen vaak heel wijs. Slimheid is niet per se wijsheid.

En dat dus alles en iedereen één geheel vormt, deel uitmaakt van wat je Het Al zou kunnen noemen.

Het leven is van nature zoals het is (Waarom? Daarom!) en wij mensen zijn slechts een kleine en tijdelijke schakel in dat (evolutie)proces: Het Al is veel sterker, ouder en machtiger dan de mens. Het Niets is het ultieme Iets. Uit Het Niets kan  heel veel ontstaan, omdat Het Niets daar ruimte voor biedt. Ik sluit niet uit dat de wereld al meerdere keren is vergaan en weer opnieuw is ontstaan. Hetzelfde geldt voor het hele universum.

Iedereen heeft een engel en duivel in zich, alleen heeft de ene mens 90 procent duivel in zich en 10 procent engel (denk aan Hitler) en de andere mens omgekeerd (denk aan Gandhi).

Er bestaan van nature overwegend slechte mensen met allerlei vervelende eigenschappen en mogelijk stoornissen en er bestaan van oorsprong overwegend lieve, empathische, gevoelige en wijze mensen. De natuur kent vele positieve en negatieve manifestaties, maar in alle pluspunten zitten minpunten en in alle minpunten pluspunten. Yin yang komt daar het meest dicht bij in de buurt.

Tevens merkte ik dat alles energie is (en dus draait om energiebeheer, energie-uitwisseling, energie-opwekking, energie-verlies, energieverbruik) en dat er sprake zijn van energetische trillingen en frequenties.

Jezus, Boeddha en Mohammed hebben geleefd, maar waren ‘gewone’mensen, wijze mensen. God is de metafoor voor alles wat Goed is (gezondheid, zuiverheid, geluk, vrede), de Duivel is de metafoor voor alles wat onaangenaam en slecht is (oorlog, ziekten, rampen, ongelukken, onrecht).

Vrijwel alles in de natuur heeft een functie en heeft de mogelijkheid zich te ontwikkelen en aan te passen.

Paranormale verschijnselen zijn ook natuurverschijnselen, we noemen het evenwel het bovennatuurlijke. Wonderen bestaan niet en zijn slechts verschijnselen die we niet voor mogelijk hielden, nog niet kenden of niet kunnen verklaren.

Het leven na de dood lijkt me een illusie, zeker als het gaat om het voortbestaan van het ego en de persoonlijkheid. Hooguit dat er iets – vraag me niet wat, een mens kan niet al meteen alles tegelijk weten: leven is ervaren, is beleven, is leren – van energie overblijft, maar ook dat lijkt me sterk.

Belangrijk is evenwel dat we er in het hier en nu – ieder moment weer – het beste van proberen te maken, met en voor elkaar én dat de lieve, wijze mensen hun krachten bundelen en zich inspannen om hun goede daden te doen en van deze wereld een beetje een betere plek te maken, voor mensen, dieren, planten, bloemen, bomen en het milieu.

Voor onszelf en voor de generaties na ons.

We moeten respect hebben voor de natuur en haar ecosystemen. Daarvan zijn we afhankelijk. Wat heb je aan een gezonde economie als we ongezond leven (met heel veel stress, spanningen, onrecht, domheid), Moeder Aarde verkrachten en uitputten en slechte lucht inademen?

De natuur is deels heel erg slim en intelligent, flexibel en met een vermogen te herstellen, maar de natuur is anderzijds ook dom, wreed, kwetsbaar en beperkt. Alles wat je in de mensheid ziet, zit in de natuur en vice versa.

Welnu, dit zijn belangrijke inzichten, omdat ze religies overbodig maken en de mensen zouden kunnen doen beseffen dat we maar een kleine schakel zijn in het geheel, dat we natuur, milieu en elkaar moeten eren en respecteren en dat alles en iedereen met elkaar samenhangt en op elkaar inwerkt.

Vandaag, in Filosofie Magazine, las ik een verhaal met filosoof Jan Knol die zich heeft verdiept in het werk en leven van Spinoza, de 17e eeuwse Nederlandse filosoof. Zijn denkwijze komt overeen met die van mij, en omgekeerd. En dat, terwijl ik me nooit in zijn leer had verdiept. Ik had het allemaal zelf uitgevogeld.

Als je zelf blijft nadenken, gaat analyseren en onderzoeken en alles op een holistische wijze bij je analyses betrekt, dan kun je uitkomen bij De Waarheid, of althans bij een groot deel van De Waarheid. Bij Waarheid die zowel gevoelsmatig als rationeel klopt, die wetenschappelijk logisch is en die goed voelt met en voor het hart.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Baruch_Spinoza

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

