Landschap

Naar de akkers staar ik

Relatief jong zijn ze

Gevormd na eeuwenlang

geploeter van mensenhanden

en daarna hun geraffineerde machines

De mens herschept de natuur

kan haar dna niet verwijderen

doch ontdoet Moeder Aarde

van al haar natuurlijke charme

schminkt haar helemaal af

perst haar totaal uit

schilt haar en verwijdert haar klokhuis

De akkers zijn het resultaat

van het werk van de mensengoden

En toch is ook deze ‘natuur’ best mooi

alhoewel ze veel te opgedirkt is

en haar natuurlijke brutaliteit kwijt is

Het groen maakt mijn hart blauw

De afwezigheid van auto’s en huizen

introduceert de aanwezigheid van verlichting

De glooiing heeft vrouwelijke vormen

een haast erotische aantrekkingskracht

waardoor mijn hersenen een stijve krijgen

Ik heb veel heimwee en verbeeldingskracht

en misschien komt het daardoor

dat deze oer-Nederlandse aanblik

mij doet denken aan en verlangen naar

de Javaanse rijstvelden

Deze akkers zijn gedagdroomde sawa’s…

© Roland Danckaert

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

