Transcendente meditatie (herhaling)

In de hoek van de Transcendente Meditatie is met groot ongenoegen kennis genomen van mijn twee blogs over deze meditatietechniek, mijn bezoek aan een centrum voor TM en mijn en andermans kritiek op hun goeroe en mijn en andermans waarschuwingen voor meditatie.

Overigens heb ik ook geschreven dat veel van de levensvisie van de TM me erg aanspreekt en dat meditatie voor sommige mensen wel degelijk bevorderlijk kan zijn.

Ik snap dat ongenoegen wel. Als je ergens fanatiek in gelooft en iemand aanbidt, dan is het moeilijk om kritiek te verdragen en te incasseren.

In een van mijn blogs schreef ik dat je TM ook makkelijk zelf en gratis kunt beoefenen, alhoewel je daar heel voorzichtig mee moet zijn. Vanuit de kring van TM werd mijn beschrijving van die meditatievorm misleidend genoemd (omdat het geen TM zou zijn).

Ik heb echter alleen beschreven of willen beschrijven hoe je zelf rustig kan worden in je hoofd. Alleen, ikzelf heb geen baat bij meditatie, ik krijg er eerder last van, maar dat komt misschien doordat ik door een trauma aan allerlei stoornissen lijd en meditatie voor mij niet wenselijk en geschikt is.

Ook schreef ik dat The Beatles op den duur genoeg zouden hebben gehad van de Indiase goeroe, omdat hij in hun optiek teveel met seks en geld bezig zou zijn geweest. Volgens de aanhangers van de goeroe en de reeds overleden goeroe zelf zijn dat pertinente onwaarheden. Volgens sommige bronnen zouden The Beatles van de goeroe op hun flikker hebben gekregen, vanwege hun drugsgebruik waar hij fel tegen zou zijn geweest. Dat zou de reden zijn geweest van hun plotselinge vertrek bij de goeroe die ze in het begin zo aanbaden.

Misschien ligt ook hier de waarheid wel in het midden en konden de muzikanten en de goeroe uiteindelijk toch niet met elkaar door één deur en waren ze niet gecharmeerd van elkaar. Wellicht sneed ook hier het mes aan twee kanten… Iets wat kritiekloze goeroe-aanhangers en kritiekloze Beatles-fans wellicht niet kunnen en willen zien…

Mijn blogs over TM en meditatie in het algemeen waren mede een reactie op het bezoek aan de informatiemiddag van het meditatiecentrum waar alles heel rooskleurig en kritiekloos werd voorgeschoteld. Nogmaals, er zitten in mijn ogen zeer goede aspecten aan de filosofie van TM en beslist goede bedoelingen achter. En de goeroe zal beslist wijs zijn geweest en goede intenties hebben gehad, maar ik vond het tijdens die middag allemaal te kritiekloos en ook niet erg transparant. Ik maakte toen evenwel nog niet van de gelegenheid gebruik om kritische vragen te stellen. Ik weet vaak pas achteraf wat ik wil zeggen en vragen, het moet altijd even bezinken. Bovendien kan ik me schriftelijk beter uitdrukken dan verbaal.

Want waar al die miljoenen van en voor het centrum vandaan komen, bleef me onduidelijk. Hoe de meditatie dan werkelijk beoefend dient te worden, werd ons niet verteld. Terwijl steeds werd benadrukt, dat het een heel simpele techniek is die iedereen kan leren en beoefenen. En dat het alleen maar voordelen oplevert en geen nare bij-effecten kan hebben (mits je het onder deskundige begeleiding doet). Maar blijkbaar is het toch niet zo’n simpele en ongevaarlijke techniek dat deze in een half uur uitgelegd kan worden en waar mensen vervolgens alleen mee aan de slag kunnen gaan.

Ik heb mijn blogs niet alleen gebaseerd op mijn eigen ervaringen, maar ik ken ook iemand die een tijdje in het meditatiecentrum heeft gewoond en daar niet erg positief over was (het is evenwel geen sekte, je kan er gewoon weer weg als je dat wil). Maar ik weet uit mediaberichten dat er duizenden mensen zijn die baat hebben bij TM en dat er wetenschappelijke bewijzen zijn dat TM kan werken/helpen.

Bovendien heb ik artikelen geraadpleegd op internet, onder andere van wetenschappers. Zie onderstaande links:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1132801/2009/01/06/Mediteren-kan-schadelijk-zijn.dhtml

http://www.ninefornews.nl/meditatie-ontketent-moleculaire-veranderingen-het-lichaam/

http://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/3003-is-meditatie-gevaarlijk-edel-maex-antwerpen/

http://www.transpersoonlijk.nl

http://skepsis.nl/mantra/

http://nl.tm.org/

http://www.sektehulp.nl/transcendente-meditatie/

http://levenindemaalstroom.drupalgardens.com/blog/meditatie-gevaarlijk

http://www.dhammakaya.nl/FAQ/Canmeditationbedangerous/tabid/90/language/nl-NL/Default.aspx

http://www.henriveldhuis.nl/LocalFiles/HomePageFiles/Mediteren_kan_schadelijk_zijn.pdf

 

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de bronnen die ik heb geraadpleegd. Dus niet alleen maar bronnen met negatieve kritiek. Echter, niets is alleen maar rozengeur en maneschijn. Ook aan goede dingen kleven minpunten en gevaren. Fietsen is gezond en kan leuk zijn (als je het leuk vindt om te doen en ervan geniet), maar je kan ook een fietsongeluk krijgen en niet alleen door je eigen schuld. Je kan ook een simpele platte band krijgen of je artrose-knieën kunnen pijn gaan doen. Zo is het met alles wel wat. Maar dat is wel de harde realiteit en je dient je daar rekenschap van te geven, net als van de minpunten en fouten van jezelf.

Ik heb alleen maar mijn visie gegeven en die visie mag ik hebben. Blijkbaar is die visie bij bepaalde mensen uit de hoek van transcendente meditatie in het verkeerde keelgat geschoten, en maken ze zich meer druk om mijn twee blogjes dan om de vele, veel beter gelezen kritische en soms moordende artikelen over de goeroe en de meditatie op internet en in de media.

Wie zich echt aangetrokken voelt tot (transcendente) meditatie, moet maar contact opnemen met een professionele begeleider en met het centrum voor TM dat overigens geen religie, geen filosofie en geen sekte is (al heb ik het wel een filosofie genoemd, maar is dat zo erg?). Op internet zijn voldoende adressen te vinden.

Echter, wie mijn beleving, beschouwingen, kanttekeningen en visie, pluspunten en minpunten over TM en de goeroe serieus wil nemen, is daar eveneens vrij in. Ik had en heb alleen maar goede bedoelingen en ik snijd hier en daar belangrijke punten aan in mijn blogs, punten die sommige andere mensen – onder wie wetenschappers zoals psychologen – al eerder hebben uitgewerkt. Tegenover al die kritiekloze, alleen maar rooskleurige teksten tijdens die informatiemiddag en uit de hoek van de TM wilde ik een tegengeluid laten horen om de balans van de realiteit – die altijd bestaat uit plus en min – te herstellen. Dat de mensen van de TM over het hoofd hebben gelezen dat ik tevens positieve dingen heb geschreven over het centrum en meditatie, daar kan ik niets aan doen.

Zelf ben ik een groot fan van John Lennon. Maar ik ben niet blind voor de fouten die mijn idool tijdens zijn leven en carrière heeft gemaakt en voor zijn minder vleiende karaktertrekken. Desondanks blijft hij voor mij een grootheid. Er is voldoende wat me van hem en zijn werk doet houden. Zo zouden fans van de goeroe en de meditatie ook weleens mogen accepteren en toegeven dat niet alles aan meditatie rozengeur en maneschijn is en dat ook de goeroe maar een mens was van vlees en bloed met al zijn kennis, wijsheid maar ook minpunten. Je gaat er niet dood van om dat gewoonweg te kunnen (h)erkennen…

http://www.rolanddanckaert.nl

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

