Lichaam ter beschikking stellen

De handel in de dood heeft me altijd tegengestaan. Dat je zelfs grof moet betalen voor de kist en de laatste rustplaats, terwijl je er meestal niet zelf voor hebt gekozen om dood te gaan, vind ik gruwelijk. Alles in onze maatschappij hangt samen met en af van geld, ik verafschuw het.

Zojuist was ik op een begraafplaats. Dat deed me weer afvragen wat ik nou wil, als ik dood ben. Ja, het liefst zou ik, als ik een lijk ben, mijn dierbaren toch nog willen volgen op hun levenspad en hen laten weten, keer op keer, dat ik van ze hou. Maar dat kan nou eenmaal niet.

Om geen kosten te (laten) maken en ook na mijn dood iets voor de mensheid te betekenen, zou ik mijn lichaam het liefst ter beschikking willen stellen aan de wetenschap.

Misschien zou het nog interessanter zijn als we onze ziel ter beschikking konden stellen aan de docenten en studenten geneeskunde, maar de ziel is een verzinsel, een wens, een sprookje.

Dus dan mijn dode lijf maar laten benutten. Misschien lever ik mijn belangrijkste bijdrage aan de maatschappij dan wel na mijn dood.

En dan word ik eindelijk eens van top tot teen goed onderzocht en binnenste buiten gekeerd. Tijdens je leven is dat als gewone sterveling te duur en onmogelijk. Ik zou dan eigenlijk wel willen, dat mijn nabestaanden op de hoogte werden gesteld van de resultaten van de onderzoeken van/naar mijn dode, maar ooit geleefd hebbende brein, hart en zenuwstelsel. Zodat ook de achterblijvers – die mede met mijn kwalen moesten leven – eindelijk weten waarom ik zoveel mankeerde.

Maar ja, ook als lijk heb je niets te willen. Ze gaan je nabestaanden echt niet inlichten over de conclusies van bepaalde onderzoeken. Bovendien onderzoeken ze je lijk niet echt (niet geënt op de persoon, het is immers geen autopsie), maar gebruiken ze je weefsel, huid en organen ten bate van specifieke studies die niets met jou te maken hebben.

Toch zou ik, als ik dood ben, op de snijtafel willen belanden van onderzoekers en studenten. Dat kost niets (de nabestaanden zijn gratis van mijn dode lijf af) en ik maak me nog eens nuttig.

Echter, toen ik me zojuist wilde opgeven als toekomstig morsdood onderzoekmateriaal, bleek dat de meeste ziekenhuizen en medische opleidingen een stop hebben ingevoerd voor mensen die hun lichaam ter beschikking willen stellen aan de wetenschap. Het is namelijk heel populair om dat te doen. Ze kampen met een lijk-overschot!

Daardoor hanteren de medische faculteiten/instellingen strenge eisen: je moet binnen een bepaald postcodegebied in de buurt van het hospitaal en/of de universiteit wonen (terwijl je ook op vakantie in India dood kan gaan en je later naar het andere eind van Nederland kan gaan verhuizen!) en sommige ‘lijkenpikkers’ willen alleen maar wilsverklaringen van mensen boven de zestig jaar en weer andere ‘aasgieren’ azen niet op mensen die ouder zijn dan zeventig jaar.

Ik zal nog even geduld moeten hebben, voordat ik mijn wilsverklaring kan invullen en opsturen. Pas als ze weer nieuwe ‘donoren’ nodig hebben, maak ik weer kans. Mocht ik voor die tijd heengaan, dan laten ze mijn dode lichaam maar resomeren oftewel via een chemisch proces oplossen. Of ze dumpen me gewoon in zee. Ik heb altijd al graag de overtocht naar Engeland gemaakt.

Ik wil eigenlijk niet dat de uitvaartbranche ook maar één rooie cent aan mijn dood verdient… En al die poespas van rouwkaarten, een koffietafel, een kist en bloemstukken, dat hoeft voor mij al helemaal niet. En ik weet dat de drie mensen die me het meest na aan het hart liggen al die poespas dan ook niet willen. Je eert iemand niet met materiële en tastbare zaken, maar gewoon met je hart en de herinneringen. Dus: weg ermee, met al die dure uitvaartbranche-prullaria! Ook de liefde en het respect voor een dode zijn met geen geld uit te drukken!

http://www.rolanddanckaert.nl

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

