Post mortum-conflict

Bij het graf sta ik van een man

die financieel en emotioneel

misbruik van me heeft gemaakt

tijdens een zeer kwetsbare periode

Een makkelijk slachtoffer was ik

In gedachten spuug ik op zijn zerk

“Nu heb je je verdiende loon,” zeg ik

Misschien is dit hardvochtig van me

en ook wel allemaal niet zo netjes

maar ik beschrijf niet wat ik moet voelen

volgens de wetten van de moraal

maar wat ik spontaan voel achter mijn navel

Zonder afscheid te nemen ga ik weg

en ik wandel aan de buitenrand verder

met het uitzicht op zonbeschenen akkers

Opeens ervaar ik een mildheid in me

Vergeving zwelt aan in mijn hart

Hoewel de man gemeen met me was

heb ik ook wel wat van hem geleerd

al was mij misbruiken zijn middel

De intense woede die ik zojuist nog voelde

heb ik achtergelaten bij z’n laatste rustplaats

Misschien kan ik de kwaadheid laten rusten

omdat de man niet meer bestaat

en dus ook geen kwaad meer kan aanrichten

Hij kan ook niet meer genieten

Dat vind ik een geruststellende gedachte

Ik kan het afsluiten, het is voorbij

Hij is niet meer

Dan zou haat nog stommer zijn

Nu hij in vrede rust

heb ik eindelijk vrede

met de gedeelde geschiedenis…

© Roland Danckaert

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

