De tekeningen van de kinderen…

Op mijn werkkamer hangen veel tekeningen die onze kinderen maakten toen ze klein waren, tekeningen van minstens zes jaar geleden. Allemaal lieve, liefdevolle en onschuldige potloodcreaties die mijn kamer voor mij speciaal maken.

Af en toe neem ik een momentje de tijd om ze nog eens goed te bekijken. Pure nostalgie. De kinderen maken geen tekeningen meer en willen ook geen bordspelletjes meer met me doen. Die tijd is geweest. Soms, nu al, zijn ze getekend door het leven of zouden ze tekenen voor een fijnere wereld en maatschappij. Ze zijn niet meer zo onbevangen, zorgeloos en onwetend als toen ze die tekeningen fabriceerden en spelletjes met me deden en door mij werden voorgelezen. Ze zijn nog jong en hebben een heel leven voor zich en toch word ik soms reeds overvallen door plaatsvervangende nostalgie.

Maar ze ontwikkelen zich wel tot hartelijke, wijze en leuke mensen en nu verrassen ze ons niet meer met een mooie tekening, maar met grappige uitspraken, terechte kritiek (ook op ons), hun wilskracht, ijver en doorzettingsvermogen en met hun plannen en dromen.

En toch zou ik best nog weleens zo’n tekening van ze willen krijgen, ze een sprookje willen voorlezen en ganzenbord met ze willen spelen…

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

