Mogen moslims dan niet gelovig meer zijn?

Onder invloed van mensen als Wilders zijn er steeds meer westerse mensen die van mening zijn, dat de hele islam afgeschaft en zo nodig verboden dient te worden. Ze willen de moslims hun geloof afnemen en liefst ook hun cultuur. Omdat zowel de islam als de moslim-cultuur achterlijk zou zijn.

Is het vreemd dat steeds meer moslims en moslim-landen zich aangevallen, betutteld en niet-gerespecteerd voelen?

Is het mogelijk om mensen te verbieden om te geloven?

Kun je een cultuur van buitenaf wijzigen en je wil (je eigen normen en waarden en gebruiken) opleggen?

Mensen als Wilders die alleen maar blijven hameren op hoe slecht moslims en de islam zijn – mensen als Wilders zijn arme zielen vanwege hun intolerantie, haat en eeuwige focus op de vijand – zijn zelf zo verwijtbaar als de pest. Ze dragen namelijk bij aan de spanningen in de maatschappij en in de wereld(politiek) en zijn mede-verantwoordelijk voor de toename van haat, geweld en wraak. Maar zo zien zij het niet, want zij zijn goed en de moslims zijn slecht.

Er zijn ook moslims die zo over ons denken. Net zo fout en betreurenswaardig. Maar we moeten naar onszelf kijken. We zijn verantwoordelijk voor ons eigen doen en laten.

Wij mensen in het westen zullen meer respect moeten tonen voor de islam en moslims. De meeste moslims zijn mensen zoals u en ik, mensen die niets anders willen dan eten en drinken, luxe, neuken, een gezin, veiligheid, succes en gezondheid.

Bovendien is het onterecht dat de islam en de moslim-cultuur alleen maar worden geassocieerd met eerwraak, geweld, vrouwonvriendelijkheid, haat, besnijdenis en uithuwelijking. Iedere godsdienst en iedere cultuur hebben goede en slechte facetten en worden door veel mensen op een positieve manier gebruikt, maar door sommigen misbruikt. Dat is met ons kapitalisme, onze democratie en ons christendom niet anders. Het is niet fair en constructief om alleen maar op de negatieve dingen te blijven hameren, en dan sla je alles stuk.

Wie de islam positief wil benutten en voor wie het positieve uit het christendom wil halen, beschouwt het vooral als religies van (naasten)liefde, eerlijk delen, rechtvaardigheid, hoop en goed fatsoen. Het geloof in het eeuwige, rechtvaardige en heerlijke leven speelt nog de grootste rol. Mensen willen gewoon blijven leven, ook na de dood, en mensen hopen altijd op een beter bestaan, vooral na het heengaan, omdat het op aarde onmogelijk is om gevrijwaard te blijven van onrecht, gevaar, rampen, ongelukken, ziekten, oorlog, tegenslagen, aftakeling en de dood (afscheid moeten nemen, het definitieve einde).

Net als onze cultuur is de moslim-cultuur heel rijk en heeft het heel veel moois en goeds voortgebracht en net als het christendom inspireert de islam veel mensen tot het verrichten van goede daden, terwijl het geloof steun biedt.

Het is een mensenrecht om de levensovertuiging te hebben en uit te dragen die bij je past. Ikzelf geloof niet in het Bijbelse verhaal of in de koran. Ik geloof niet dat Jezus de zoon van God was, Mohammed idem dito. Is het zo erg dat ik dat niet geloof? Ik doe er niemand kwaad mee, zoals gelovigen – die hun geloof niet aan anderen willen opdringen – niets verkeerd doen.

Ik heb mijn eigen overtuiging, namelijk dat alles een manifestatie is van de natuurlijke positieve en negatieve krachten en machten, mogelijkheden en gedragingen van de natuur (al wat leeft), dat alles en iedereen deel uitmaakt van dezelfde natuur en dat we het hier en nu met en voor elkaar moeten doen.

Volgens mij zijn er geen reden, geen betekenis, geen hoger plan en geen waarom, maar heeft het leven toch zin door ervan te genieten en te leren en door hier en nu zo goed mogelijk en zo leuk mogelijk te leven. Die overtuiging biedt me houvast, troost, kracht en hoop. Met die overtuiging kan ik uit de voeten. God zie ik als de metafoor voor alles wat fijn, gezond, goed, vredig en rechtvaardig is.

Hoewel ik denk dat ik deels gelijk heb, de christenen en moslims niet de waarheid kennen en hoewel ik weet dat ikzelf niet de wijsheid in pacht heb (maar gelovige mensen denken precies zo), heb ik niets tegen gelovige mensen die hun geloof niet aan anderen opdringen en die kracht, hoop en inspiratie uit hun overtuiging halen.

Daarin verschillen zij en ik in het geheel NIET van elkaar. We denken allebei anders over de waarheid, maar dat mag. Dat is helemaal niet erg. Het gaat erom, dat christenen, moslims en ik – die min of meer denkt zoals Spinoza – niets anders willen dan gezondheid, geluk, succes, veiligheid, liefde, respect en genoeg te eten en te drinken. We willen hetzelfde: we willen in vrede kunnen leven met de mensen die we liefhebben. We willen geen ellende en ook geen ellende veroorzaken voor andere mensen.

De mensen die van moslims eisen en verlangen dat ze de islam de rug toekeren en hun cultuur aanpassen aan de onze, strijden niet alleen een volslagen onmogelijke en super-arrogante, zelfingenomen strijd, maar schenden bovendien de mensenrechten, want iedereen heeft recht op z’n eigen levensovertuiging.

Het is veel beter om respect te geven en de verbinding te zoeken, zelfs wanneer die ander dat respect nog niet zelf kan of wil geven. We kunnen het goede voorbeeld geven.

Echt, de maatschappij, de mensheid kan niet zo verder. We kunnen niet elkaar naar het leven blijven staan, onszelf als superieur beschouwen en de ander dwingen om te denken en te doen zoals wij. Alleen met respect en liefde kunnen we verder, moeten we verder. Alleen dan kunnen we gaan bouwen aan een betere wereld.

Het westen wil toch vrede? Spreek en handel dan ook vredig! Toon de moslims respect. Geef toe dat hun godsdienst en cultuur behalve minpunten ook heel veel pluspunten heeft, net als onze overtuigingen en onze cultuur minpunten en pluspunten herbergen.

Ga de dialoog aan met de ander, stel vragen, vertel over je eigen beleving en leer op een respectvolle manier te discussiëren waarbij er geen winnaar hoeft te zijn, maar waarbij je elkaar in elkaars waarde kan laten en je misschien tot nog betere en meer volledige inzichten komt. Het is moeilijk om zo te doen – ook voor mij, maar als we oefenen, kunnen we onszelf steeds beter daarin trainen.

We zullen zelfs met IS moeten gaan praten. Vraag naar hun motieven, hun doel, hun waarom. Vraag wat hen dwars zit. Vraag hoe ze denken een vredige, fijne maatschappij te ontwikkelen.

Neemt niet weg dat mensen die de wet overtreden en die dus moorden en anderen onderdrukken opgepakt en bestraft dienen te worden. Daarom zijn politionele acties over de grond – in Syrië en andere moslim-landen waar IS, Al Qaida, de Taliban en Boko Haram huishouden – onvermijdelijk. Daarom zullen de NAVO en de VN in landen als Syrië en Irak permanent toezicht moeten houden en de welwillende mensen moeten ondersteunen en begeleiden.

Het is geen strijd tegen moslims of tegen de islam of koran, het is een gevecht VOOR wetshandhaving, VOOR handhaving en herstel van de mensenrechten, VOOR vrede.

http://www.rolanddanckaert.nl

 

 

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s