Jezus

Met die commerciële, perverse focus op dure en bewerkelijke kerstmaaltijden zou je bijna vergeten dat kerstmis een christelijk en dus religieus feest is waarop de geboorte en dus de verjaardag van Jezus wordt gevierd.

God is evenwel geen mens en Jezus is niet de Zoon van God.

Ik snap niet, dat inmiddels niet iedereen dat door heeft.

De zon is veel machtiger, ouder, belangrijker en groter dan de hele mensheid bij elkaar en toch zien mensen God als een mens, een super-mens die zich speciaal over mensen ontfermt. Dat geeft al aan dat de mens zichzelf centraal stelt en maar blijft ontkennen of vermijden dat de mens pas heel laat door de evolutionaire ontwikkelingen werd gevormd en net als de dinosaurussen kan uitsterven, en zo belangrijk of uitverkoren helemaal niet is.

De mens is vanwege het kunnen gebruiken van de handen en de grote hersencapaciteit een heel bijzonder natuurverschijnsel, maar niet de kroon op de schepping, want er is geen schepping. De mens is een evolutionair product (maar niet het evolutionaire eindstation) en net als alle andere natuur behept met positieve en negatieve karaktertrekken, gedragingen en mogelijkheden.

Het is ronduit belachelijk om God te zien als een man (mens). Dientengevolge is het eveneens stupide om Jezus te beschouwen als de Zoon van God, als de Verlosser. God is puur ons synoniem voor alles wat goed, fijn, rechtvaardig, leuk, zuiver en puur is.

Het is belangrijk om eindelijk eens de waarheid te erkennen, zodat we niet blijven vasthouden aan leugens. Geloof me, ook zonder religie, heiligen en goeroes kun je aansluiting vinden bij heel bijzondere, wijze en moedige mensen, een goed mens zijn, goede daden verrichten, inspiratie krijgen en geven, bewonderen, verwonderen, genieten, vergeven, troost vinden, accepteren, respecteren en innerlijke rust en vrede vinden. De waarheid en het accepteren van de realiteit dragen daar al heel veel toe bij. Denk niet zo mens-centrisch en niet zo ongelofelijk simpel. Sprookjes bestaan niet. Ze zijn heel mooi, maar onwaar. Als je maar heel vurig in sprookjes gelooft, dan ga je ze geloven en ook beleven als de waarheid. De verbeeldingskracht, de autosuggestie en de massa-hypnose worden dan heel groot.

Wie en wat was Jezus dan wel? Welnu, je moet hem zien als een soort van Dalai Lama.

Mensen betrekken alles op zichzelf en vinden zichzelf het belangrijkste, dus ook het goddelijke betrekken ze zich op zichzelf, bijvoorbeeld door afgezanten van God, Allah of Boeddha te kiezen, menselijke heiligen. Vrijwel alle religieuze en spirituele stromingen doen dat. Puur, omdat mensen blijkbaar alleen maar vanuit het eigenbelang en het eigen perspectief kunnen denken. En handelen (anders misbruikten we Moeder Aarde en dieren niet zo).

Zoals de Dalai Lama van jongs af aan werd uitverkoren als de heilige vertegenwoordiger van het Boeddhisme, zo werd Jezus al bij zijn geboorte aangewezen als de Zoon van God. Er zou immers een heel bijzonder kind worden geboren in Bethlehem. Blijkbaar had God zo z’n aardse boodschappers (engelen) om die geboorte kenbaar te maken.

Wanneer iemand al van jongs af aan wordt vereerd als een heilige, dan gaat hij er zelf in geloven en zich ernaar gedragen. Het is niet anders dan met een kroonprins die wordt klaargestoomd voor het koningschap.

Precies zo en niet anders is het met Jezus gegaan. Hij ging zich gedragen naar zijn lot, naar de status die hij al bij zijn geboorte had gekregen. Mensen dichtten hem bijzondere gaven toe en een uitzonderlijk charisma.

Zoals sommige koningen hun rol goed vervullen en prima koningen worden, zo vervult de huidige Dalai Lama zijn rol uitstekend. Door zijn uitverkorenheid heeft hij zich in dat opzicht, voor wat zijn rol betreft, prima ontwikkeld en doet en zegt hij precies wat van een heilige Boeddhist wordt verwacht. Dat doet hij oprecht.

Jezus vervulde zijn rol als de zogenaamde Zoon van God eveneens uitstekend. Zijn geconditioneerde geloof in God en in hemzelf als Zoon van God maakten hem tot een uitmuntende vertegenwoordiger van de religie. Hij deed goed en preekte over naastenliefde, eigenliefde, moed, vergeving en Gods Koninkrijk.

Dus Jezus geloofde zelf dat hij de Zoon van God was, maar hij was het niet! Jezus had wat dat aangaat geen zelfkennis, hij was gehersenspoeld of uitverkoren! Zo gelooft de huidige Dalai Lama evenzeer, dat hij de belangrijkste gereïncarneerde lama is en zo gelooft de paus dat hij Gods vertegenwoordiger op aarde is, maar ze zijn het niet! Zij zijn of waren mensen die een bepaalde rol en opdracht hebben gekregen en die rol met verve vervullen.

Ik voel met mijn hele wezen dat ik gelijk heb. U kunt daar om lachen, maar zelf analyseren, onderzoeken en nadenken hebben ook mij al heel veel opgeleverd, vooral heel veel waarheid, levenskunst en wijsheid.

De Dalai Lama is een tamelijk goed mens, een behoorlijk wijze man. Hij gelooft alleen in dingen die niet waar zijn, dingen waar alle Boeddhisten in geloven. Zo is hij absoluut niet de reïncarnatie van de eerste lama.

Jezus was een wijze man, een redelijk goed mens. Maar ook hij geloofde in dingen die niet waar zijn. God is namelijk geen man, geen mens, en hij was niet de Zoon van God, hoe graag nog steeds miljarden mensen op deze planeet dat willen geloven, omdat ze als hulpeloze kinderen verlangen naar het eeuwige, zoete leven en naar de heerlijkheid en gerechtigheid die op aarde maar geen gestalte kunnen krijgen en kunnen worden gegeven.

Wees eerlijk, durf buiten de lijntjes te denken en te doen, als je een mooie kans krijgt grijp die dan, neem initiatieven, durf jezelf te vinden, te worden en te blijven, blijf open maar ook kritisch zelf nadenken, denk holistisch en betrek alle facetten bij je onderzoek en analyses en blijf iedere dag zoeken naar manieren om meer rust te vinden, te ontspannen, te genieten en te bereiken wat je wilt bereiken. Hou je vooral bezig met wat je goed doet en trek op met mensen die jou verdienen en die jij verdient. Durf je eigen koers te varen, maar blijf kritisch en eerlijk naar en op jezelf.

Besef dat we het hier en nu, iedere dag opnieuw, met en voor elkaar moeten doen. Lieve, rechtvaardige, empathische, betrokken en wijze mensen moeten hun krachten bundelen en één front vormen tegen al die gemankeerde en/of slechte, egoïstische, oppervlakkige en materialistische domoren en bekommernisloze egotrippers.

Maak het jezelf iedere dag weer zo aangenaam mogelijk (problemen komen vanzelf weer iedere dag op ons pad, leuker moeten we het zelf en met elkaar maken). Zorg op een goede, legaler manier goed voor jezelf, en voor anderen, Moeder Aarde, flora en fauna.

We hoeven niet allemaal helden te zijn en grootse daden te verrichten, gewoon anoniem in het klein een goed, zelfbewust mens zijn volstaat ook al.

Het zijn slechts enkele tips. Ze hadden ook van Jezus en de Dalai Lama kunnen komen…

http://www.bloggers.nl/rolanddanckaert

 

 

 

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s