Respect

Ik heb niet automatisch respect voor je

omdat je een kroon of uniform draagt

omdat je voor de klas staat of dokter bent

omdat je populariteit geniet en succes oogst

omdat je zogenaamd heel erg belangrijk bent

omdat je zwemt in het geld en alles kan kopen

Al die dingen maken niet wie en hoe je bent

Alles wat je doet, laat, zegt, verzwijgt en schrijft

zal ik net zo kritisch blijven volgen als bij iedereen

zoals ik tevens mezelf constant tegen het licht houd

Ik heb niet automatisch respect voor je

Zoals ik niet iedere vrouw vanzelfsprekend mooi vind

en lang niet ieder kind zonder twijfel lief en leuk acht

Ik kijk ook zeker niet bij voorbaat op je neer

omdat je een zwerver en/of een crimineel bent

omdat je alleen maar lucht uit je beurs kan halen

omdat je een uitkering krijgt of zelfs helemaal niets

Ik kijk naar je wie je bent als mens en hoe je doet

Ik wil weten wat je achtergrond is en je motieven zijn

Een oordeel vellen wil ik op basis van je intenties

en op grond van je woorden en meer nog je daden

Ik streef naar een juiste beoordeling van de ander

Waarbij degene die ik bewonder zeker niet volmaakt is

en me zeker niet altijd en eeuwig zal kunnen bekoren

zoals degene die ik veroordeel beslist mede dingen goed doet

en me absoluut niet in alle omstandigheden zal ergeren.

© Roland Danckaert

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

