Ik ben Ro(er)land

Ja, ik ben een reiziger, nieuwsgierig naar en dol op de hele wereld. Vooral Brazilië zou ik – sinds de aardrijkskundelessen over dat land (op de Middelbare School)  – graag willen bezoeken. Zoals een boom niet alleen maar uit wortels bestaat maar zich nieuwsgierig en ambitieus uitstrekt naar de hele hemel, zo heb ik niet genoeg aan het onder de grond blijven, onder mijn stam.

Maar ik ben wel zeer gehecht aan het dorp waar we wonen, aan de nabijgelegen stad waar ik ben geboren en getogen en aan de omliggende gehuchten, dorpen en landschappen. Ze zijn immers mijn geografische vader en moeder, verbonden met mijn persoonlijke geschiedenis (inclusief het heden en de toekomst) en ik maak – alhoewel heel nietig – deel uit van de plaatselijke historie.

Hoewel ik steeds weer behoefte heb aan het uitwaaieren over de hele wereld, blijf ik emotioneel en fysiek verbonden aan mijn wortels. Als een kind tegen zijn moeder, met de duim in de mond en in de andere hand z’n knuffel, schurk ik aan tegen de vertrouwdheid van de huizen, winkels, mensen, taal, bomen en velden. Het is mijn thuis. Ik ga graag erop uit, even weg van huis, maar ik kom graag weer (even) thuis. Het is ook hier mooi, en interessant. Omdat Rio de Janeiro meer spectaculair is, houdt dat niet in dat wat we hier hebben en genieten waardeloos is. Integendeel.

Als ik de Roer zie stromen, bijvoorbeeld bij de werkelijk prachtige en schitterend gelegen abdij van St.Odiliënberg, dan voel ik mij een grote Roerganger. Ik ben Ro(er)land!

Maar mijn wortels liggen niet alleen in het voor mij zo familiaire Limburg. Hoewel ik hier ben geboren en getogen en woon, liggen mijn wortels voor de andere helft in Zeeland, daar waar mijn vader vandaan komt.

In Zeeland voel ik mij evenzeer thuis. Een deel van mijn jeugd heb ik er doorgebracht. Ook daar waren een heel lieve opa en oma en ooms en tantes die vertrouwd waren voor me. De eerste uitstapjes die we als gezin maakten, waren naar Waterlandkerkje, waar mijn ontzettend lieve opa en manhaftige, daadkrachtige oma woonden. Wat was ik graag rondom en in hun kleine boerderijhuisje! Nooit zal ik die roots verloochenen.

Een kind ben ik van twee zuidelijke, Nederlandse provincies die me na aan het hart liggen en die deel uitmaken van mijn identiteit. Ik ben een Zeelimburger, een samensmeltingsproduct van het zuidwesten en het zuidoosten

http://www.bloggers.nl/rolanddanckaert

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

