Betaalde kranten overleven niet

De betaalde krant wordt met uitsterven bedreigd. De generatie – die van mijn kinderen, in de puberleeftijd – groeit op met gratis nieuwsvoorziening via de sociale media, internet, Teletekst, televisie, radio (ieder half uur nieuws!) en gratis kranten zoals de Metro.

De jonge generatie neemt niet meer de moeite om een uitgebreide krant te lezen waarvoor ze dienen te betalen, de kosten van levensonderhoud zijn al zo hoog! Bovendien neemt die generatie niet meer de tijd voor dikke katernen en lange verhalen. In dit Twitter-tijdperk moet alles kort, kort, kort, snel, snel, snel.

Kranten proberen van alles om het verval van het abonnee-aantal tegen te gaan. Ze strooien met (gratis) proefabonnementen, aanbiedingen en geschenken. Allemaal lokkertjes die volgens mij de kranten alleen maar in de eigen val lokt. Het is uitstel van executie. Er valt op den duur ook niet meer fatsoenlijk te werken wanneer de kranten zo goedkoop worden en zoveel cadeaus weggeven. Dan leggen ze er bijna geld op toe.

Trouwens, voor adverteerders wordt de (betaalde) krant eveneens meer en meer onaantrekkelijk. Andere manieren om te adverteren, bijvoorbeeld via de sociale media, zijn veel efficiënter en bereiken veel meer potentiële klanten.

Overigens heb ik me zelden door reclame laten leiden, ook niet onbewust (ik kijk vooral naar de prijs – zo voordelig mogelijk!), al probeer je bij een grotere naamsbekendheid een product wel eerder, dat is gewoon zo.

Onbekend maakt onbemind, dat is de hele gedachte achter reclame. De hersenloze zombies die zich wel door handige reclamemakers laten manipuleren en hypnotiseren, vind ik zielige mensen, zeker als ze zich er niet van bewust zijn.

Uiteindelijk blijft iedereen toch hangen bij merken die hij/zij goed, betrouwbaar, makkelijk en lekker vindt, waarmee men goed ervaringen heeft. Andere automerken kunnen adverteren wat ze willen, mijn vrouw en ik zijn en blijven Nissan trouw zolang de auto’s net zo betrouwbaar en betaalbaar (ook qua beurten) blijven en het contact met de plaatselijke garage net zo bevredigend blijft. Als dat niet meer zo is, dan wordt het waarschijnlijk een andere Japanner, omdat die auto’s – mede qua onderhoud – betaalbaarder zijn dan de Italiaanse, Spaanse, Engelse, Nederlandse, Duitse en Franse merken.

Dan kan BMW nog zulke mooie reclames maken, ik zal er waarschijnlijk nooit een kopen. Als ik al zou willen, zou het gezien ons budget zeer onverstandig zijn. Dat doen we dus niet.

Er zullen altijd mensen zijn die zich een bepaalde luxe willen blijven permitteren en daar veel voor over hebben. Maar het aantal mensen dat zich de luxe van een betaalde krant blijft permitteren, zal met het hele scala aan goedkopere opties niet groeien, denk ik. Integendeel. Zeker niet als de nieuwe generatie volwassen is.

Of er moet iets verrassends gebeuren… Als kranten nou iedere dag met ander nieuws komen dan de andere media, interviews zouden publiceren met belangrijke mensen die je normaal zelden of nooit te spreken krijgt en iedere dag onthullingen zouden publiceren… Dan zou ik nieuwsgieriger worden!

Nu proberen de kranten op een aparte manier steeds weer hetzelfde nieuws te brengen en te belichten, maar dat werkt totaal niet.

Ikzelf heb geen abonnement op een krant. Ik kan gratis en op mijn gemakje kranten en tijdschriften lezen in de Openbare Bibliotheek en vaak heb ik helemaal geen zin, energie en tijd om hele leeswerkjes door te spitten. Ik heb zoveel interesses en zoveel te doen, er is bovendien meer in het leven dan nieuws waar ik geen invloed op heb. Speelt ook nog mee dat de media steeds meer worden ontmaskerd als rel-zieke en subjectieve kwalijke geesten. Als ik alleen al zie hoeveel aandacht zo’n relschopper als Wilders krijgt, nu al tientallen jaren dag in dag uit, het is haast lachwekkend.

Via de gratis media blijf ik uitstekend op de hoogte van alle nieuws. Er zijn trouwens geen dagbladen die me echt iets extra’s weten te bieden. In de gratis krant Metro staan dagelijks uitstekende en verrassende lezerscolumns (heel Nederland bakt en schrijft!) en op donderdag en vrijdag leveren mijn favoriete columnisten – respectievelijk Luuk Koelman en James Worthy – hun onbetaalbare bijdrage. Met die twee heeft Metro de beste columnisten van ons land in dienst. Waarom dan betalen voor een krant? Trouwens, ik zou voor hun columns ook niet betalen. Het leven is zo duur voor ons (gezien ons budget en het noodgedwongen eenverdienerschap), we permitteren ons weinig extra of andere luxe…

http://www.rolanddanckaert.nl

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

