De pijlers van je leven

Hoe weet jij je staande te houden?

Ieder mens heeft strohalmen en pijlers nodig om op de been te kunnen blijven en om te kunnen gaan met deze keiharde, totaal niet romantische en rechtvaardige strijd van leven op dood en steeds weer nieuwe aanwas van problemen, zorgen, ziekten en frustraties.

Sommige mensen klampen zich vast aan het geloof. Ze zijn als kinderen die niet willen accepteren dat Sinterklaas niet bestaat en dat ze niet eeuwig kind kunnen blijven en in de watten worden gelegd. Prima, als een sprookje je helpt om de waarheid beter aan te kunnen, ga je gang. De sprookjesschrijver vaart er financieel en succesmatig wel bij….

Je kan echter ook bewonderen, verwonderen, getroost en geïnspireerd worden, rust vinden en vertrouwen en hoop putten als je niet in God gelooft. De waarheid, realiteitszin, acceptatie, nederigheid en doen wat je leuk vindt, helpen al heel erg!

Wat zijn je pijlers van je dagelijkse bestaan? Hoe blijf jij drijven? Wat zijn jouw zwembanden?

Bij mij zijn dat van jongs af aan een paar dingen geweest: muziek, sport, schoonheid, de liefde van en voor een vrouw (mijn moeder en nu mijn vrouw), rechtvaardigheid, ontspanning, creativiteit, de natuur en gezelligheid.

Muziek, Ajax, televisie, de zonsopgang en zonsondergang, de sterrenhemel, de sauna, het gezinsleven, lekker eten en drinken, inspirerende of leuke tv-programma’s en het schrijven zijn voor mij de dagelijkse voedingssupplementen voor mijn binnenwereld. Dat zijn mijn pijlers. Dat zijn mijn accu’s, mijn batterijen, mijn energiebronnen. Die maken mijn leven de moeite waard en die houden me aan de gang.

Ik hecht behalve aan het gezin de grootst mogelijke waarde aan waarheidsvinding, eerlijkheid, openheid (transparantie, geen hypocrisie), goedheid, zuiverheid, humor, reizen, levenskunst, levenswijsheid, uitstapjes maken en wijsheid.

Ik heb iedere dag een mooi en wijs citaat nodig van wie dan ook. Ik drijf op schoonheid. Op mooie natuur, mooie, verrassende en/of filosofische kunst (in de meest brede vorm van het woord), mooie dorpjes en steden, mooie mensen (innerlijk vooral), mooie woorden… Daarom kijk ik iedere dag naar de zonsopkomst. Zo mooi! En gratis!

Het is zaak je leven iedere dag weer zo fraai mogelijk vorm te geven, om dat althans te proberen. Praat alles eens goed uit, durf confronterend te zijn naar jezelf en anderen toe, uit je grieven duidelijk en eerlijk en zet dan die knop om. Maak er een leuke dag van. Tracht dat in elk geval. En soms heb je een ongelofelijke kut-dag, maar morgen is het misschien weer wat beter. Een nachtje slapen, kan al wonderen doen.

Heel veel hangt dus af van je eigen leefpatroon, van wat je doet en laat en van de keuzes die je maakt, maar ook van je beslissingen over je eigen houding ten opzichte van alles waaraan je wordt blootgesteld. Kies je ervoor om boos te BLIJVEN, of uit je eens flink je gevoelens en gedachten om daarna de draad van het vechten, ontspannen, werken en genieten weer op te pakken?

http://www.rolanddanckaert.nl

 

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op De pijlers van je leven

  1. Ik volg jouw verhalen en bedenkingen al anderhalf jaar,en ik wil je graag bij deze mijn bewondering laten blijken.Jij en je gezin wens ik bij deze een mooi jaar toe ,en voor mij nog vele mooie diepe verhalen uit jouw cyber pen.

    • rdanckaert zegt:

      Beste Jan,

      Bedankt voor je strelende reactie. Dat doet me goed.

      Ook bedankt voor je gelukswensen.

      Ik hoop dat je nog een tijdje kan en wil genieten van mijn schrijfsels. Maar niet alleen van mijn overpeinzingen, doch van alle fijne dingen des levens. En dat je in tijden van pech, teleurstellingen en verdriet mensen en dingen hebt die je helpen om het ‘lot’ te dragen.

      Met dankbare groet,

      Roland.

Geef een reactie

