Waarom is het toegeven van je schuld en fouten zo moeilijk?

Ann, de hoofdpersoon in het waargebeurde gelijknamige boek van Kristien Hemmerechts, wil niets meer dan dat haar moeder en twee broers geloven dat ze vroeger door haar reeds overleden vader is misbruikt én dat zij met hun drietjes maar ook falende therapeuten inzien en toegeven dat hun houding heeft bijgedragen aan haar frustraties en dat die frustraties haar zo gewenste genezingsproces niet ten goede komen.

Waarom vinden de meeste mensen het zo moeilijk om hun schuld en fouten toe te geven? Waarom weigeren de meeste mensen te erkennen dat ze er (wellicht) toe hebben bijgedragen dat een ander nog erger is gaan lijden? Waarom willen de meeste mensen alleen maar zichzelf sparen? Maar hoe kun je de ander en jezelf bevrijden als je nooit je fouten en schuld toegeeft?!

Hey psychiater, ik heb dan wel geen titel, maar heb je hier al eens over nagedacht en heb je dit zelf al eens in de praktijk gebracht?

De meeste mensen voelen zich persoonlijk aangevallen wanneer ze een verwijt krijgen, zelfs als dat verwijt terecht is. Echter, de meeste mensen vinden ieder verwijt dat ze krijgen bij voorbaat onterecht. Ze schieten meteen in de verdediging en pleiten zichzelf onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij. Niet alleen gewone burgers doen dat, ook leraren, schoolhoofden, artsen, psychologen, pausen, koningen, generaals, ambtenaren, politici en ga zo maar door.

De mensheid en de maatschappij zouden er zeer bij gebaat zijn wanneer mensen hun schuld en fouten zouden erkennen en toegeven en zouden proberen te herstellen.

Ikzelf vind het geen enkel probleem om mijn eigen (wan)gedrag te onderzoeken en om mijn schuld en fouten toe te geven. Ik heb mezelf er juist MEER lief om! Ik waardeer die eerlijkheid en openheid van mijzelf, want die eerlijkheid zou ik ook zo graag bij anderen bespeuren!

Fouten maken en schuldig zijn, zijn niet zo erg, want menselijk. Maar die fouten niet inzien, toegeven en willen verbeteren, dat is erg, betreurenswaardig, destructief en onvergeeflijk!

Ik heb fouten gemaakt als mens plus als professional. Ook al ben ik in de regel en kern een heel erg zacht en lief mens met goede bedoelingen, niemand is volmaakt en ook ik heb andere mensen (onnodig) pijn gedaan en verwond. Ik heb niet veel moeite om oprecht mijn excuses aan te bieden. Ik merk dat de getroffene daar erg van opknapt, zoals ik het zelf net zo goed heel erg fijn vind wanneer iemand berouw toont en beseft dat hij of zij mij onheus heeft behandeld en dat ik misschien wel lijd onder zijn/haar doen en laten en weigering om dat in te zien en toe te geven.

Zelfs therapeuten maken fouten, als behandelaar én vooral als mens. Overal waar geleefd, gewoond en gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Hoe kan je als mens groeien en je slachtoffer laten groeien als je blind bent en blijft voor je eigen fouten en je je te trots voelt om je schuld en fouten toe te geven?! Dat schiet niet op!

Van fouten die je (h)erkent en toegeeft, kun je leren. Van een oprechte spijtbetuiging en een poging om de schade te herstellen, kan je slachtoffer een heleboel opknappen.

Het is helemaal niet zo erg en zo eng om je kwetsbaar op te stellen.

Natuurlijk zul je weleens heel erg gekwetst worden als je je kwetsbaar opstelt, maar gekwetst word je evengoed als je je niet kwetsbaar opstelt, en daar kwets je heel veel anderen mee, plus dat je nooit de diepste verbinding met mensen tot stand kan brengen. Niemand wordt beter van hypocrisie, angst, trots en immuniteit.

Ieder mens maakt fouten, ook goede, wijze, steenrijke, super succesvolle, slimme en gezaghebbende mensen maken fouten. Professionele fouten en fouten als mens, fouten met betrekking tot de menselijkheid. Door de pijn en klachten van een ander serieus te nemen – de klachten over jouw gedrag en de pijn die jij hebt veroorzaakt – doe je die ander en jezelf een enorm groot plezier.

Door jezelf altijd maar vrij te pleiten en de pijn van die ander te negeren, maak je de wond bij die ander onnodig groter en zul je zelf als mens en als professional nooit kunnen groeien. Kap met dat narcisme! Geef gewoon je schuld en je fouten toe. Ontwikkel inzicht in je eigen handelen, woorden en doen en laten! Blijf jezelf zo ontwikkelen!

Ikzelf heb heel erg veel geleerd van mijn schuld en fouten, door ze te erkennen en toe te geven, en ze te willen herstellen en te verbeteren. En ik heb al heel wat mensen laten groeien door oprecht sorry tegen hen te zeggen, uit te leggen waarom ik zo stom deed en te laten merken dat ik het goed wilde maken.

Helaas hebben maar heel heel heel heel weinig andere mensen de wil, de motivatie, DE MOED, de ruggengraat, het zalige gebrek aan ego en de kracht om hun schuld en fouten in te zien, toe te geven en te corrigeren, en om hun slachtoffers te ‘pleisteren’.

Sorry seems to be the hardest word, zong Elton John ooit. Maar weet je wat mensen nog moeilijker uit hun strot krijgen? I was wrong. Ik zat fout. Jij had gelijk, ik had ongelijk. Ik heb je pijn gedaan.

Lezer, doe iets met de inhoud van deze tekst! Waarom deze wijze woorden niet verspreiden? Echt, doe er iets mee! Ga ermee aan de slag! Het is zo belangrijk! Het zou zoveel groei met zich meebrengen, zoveel leed en pijn verzachten!

Mensen hebben mensen nodig. Eenzaamheid en isolement zijn net zo dodelijk als kettingroken, zuipen en te hoge werkdruk. Maar de kwaliteit van de sociale omgang kan en moet omhoog.  En dat kan door bovenstaande.

http://www.rolanddanckaert.nl

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Waarom is het toegeven van je schuld en fouten zo moeilijk?

  1. suzanne zegt:

    Wat prachtig bewoord, exact de woorden die ik zocht en mij veel duidelijkheid geven. Ik vind het zelf namelijk lastig om toe te geven, voel mij dan aangevallen en er komt dan een soort muur omhoog welke alle emoties tegenhouden. Zo moeilijk om die muur neer te halen! Maar zoals jij ook schrijft, het is voor de ander zo veel fijner en voor de gehele situatie om dat WEL te doen. Ik ga er keihard mee ad slag!

Geef een reactie

