Het nut van het nieuws

Het overgrote deel van het nieuws in de media heeft helemaal niets met jezelf en je eigen leven te maken. Het speelt zich vaak af in gebieden waar je nooit zult komen. En wat zich er afspeelt, heeft weinig of meestal zelfs helemaal geen praktische invloed op je persoonlijke leven. Het heeft wel emotionele invloed op je, tenminste wanneer je je zoals ik dat (overwegend slechte) nieuws automatisch, van nature aantrekt (daar kun je je niet tegen wapenen, iets heeft impact op je of niet, dat ligt ook aan je aangeboren én ontwikkelde/ontstane gevoeligheid en aan de mate van je rechtvaardigheidsgevoel).

Vaak vinden mensen het ontzettend nobel als je al het nieuws van over de hele wereld op de voet volgt. Dan vinden ze je betrokken, belezen en goed geïnformeerd. Dan weet je zogenaamd veel. Heel veel mensen volgen het nieuws ook vooral, omdat ze indruk willen maken met wat ze allemaal weten en iedereen willen overrompelen met hun belezenheid en kennis. Van die intellectuele macho’s.

Maar mensen die bovenop het nieuws zitten en die de krant spellen, hebben lang niet allemaal (voldoende) interesse in de mensen in hun directe omgeving, op de mensen op wie ze direct invloed zouden kunnen en moeten uitoefenen, op de individuen en groepen die ze zouden kunnen helpen en bijstaan.

In feite geeft al dat nieuws waar we totaal geen belang bij en controle over hebben ons alleen maar een machteloos gevoel, althans wanneer je vatbaar bent voor dat gevoel van machteloosheid. Er zijn immers ook mensen die niet warm of koud worden van welk (afschuwelijk, beangstigend of betreurenswaardig) nieuws dan ook, de zogenaamde psychopaten, pragmatici en egoïsten.

Het is nochtans volkomen nutteloos om te weten wat zich precies afspeelt in Afghanistan. Als Limburger kan het zelfs totaal zinloos zijn om te weten wat er zich in Brabant voordoet, en al zeker als je er zelden komt en er niemand hebt wonen die voor jou heel belangrijk is.

Nu ben ik verre van een chauvinist en nationalist en liefst ben ik altijd op reis en weg van huis, maar in feite is alleen dat nieuws echt van belang voor je als het betrekking heeft op waar je je dan bevindt en op je eigen leven en dat van de mensen om wie je geeft. Als je een dochter in Brazilië hebt zitten en daar is een overstroming geweest, dan volg je het nieuws daarover met veel meer interesse en emotie. En als je zelf in Houston bent en daar is gisteren een roofoverval geweest, dan is dat op dat moment belangrijker en interessanter voor je om te weten dan wat zich op 30 kilometer afstand van je eigen woonplaats heeft voorgedaan met mensen die je nooit zult kennen.

Het nieuws dat voor de meeste burgers nuttig is, betreft aldus zeer ‘lokale’ berichten alsmede politieke beslissingen die gevolgen hebben voor bijvoorbeeld je portemonnee.

Al dat nieuws bijhouden, wordt een beetje veel. Het is immers al een hele toer om de mensen in je directe omgeving de aandacht te geven die ze verdienen én die ze verlangen, alsook om hun nieuwtjes allemaal te verwerken.

Sommige mensen die de krant spellen, hebben hun handen vol aan het nieuws in Irak en Moskou en hebben daardoor geen energie en tijd over voor de mensen in hun omgeving. Of ze vinden wat zich in Teheran afspeelt belangrijker dan wat zich afspeelt in het leven van hun buurman of zelfs in het leven van hun volwassen kind…

Al dat nieuws is vooral heel goed voor de mensen die in en voor de media werken. Die behouden zo hun baan en vreten ervan.

Veel minder nieuws tot je nemen zou een zegen zijn.

Ik zeg niet dat er minder nieuws zou moeten zijn. Voor bijvoorbeeld ontwikkelingssamenwerkers in ons land kan het heel belangrijk zijn om te weten wat er aan de hand is in Senegal en Peru. Er zijn altijd wel mensen voor wie een van de nieuwsitems belangrijk is. In die zin vervullen de media toch wel een heel belangrijke taak en niet alleen om zichzelf aan het werk te houden. Dus daarin moet ik mezelf corrigeren.

Ik zeg wél dat het goed kan zijn om minder en minder vaak nieuws tot je te nemen. Omdat het steeds geconfronteerd worden met al dat nieuws vaak iets met je doet en veel tijd en energie vergt.

Voor mij zijn maar een paar dingen ECHT belangrijk: hoe Ajax het doet, wat men doet aan de klimaatopwarming, natuurverwoesting en milieuvervuiling en wat de politiek beslist aangaande de zaken des levens waarmee ook wij persoonlijk te maken krijgen.

Niet dat ik het, als we gewoon thuis en niet op reis zijn, niet interessant vind wat er in bijvoorbeeld Jakarta en Washington allemaal gebeurt, maar puur filosofisch en praktisch gezien heeft het geen enkele zin dat ik weet wat daar gebeurt, en al zeker als ik er zelf niet mee te maken heb en krijg.

Ik vind het juist altijd een beetje vervelend als ik allerlei nieuws tot me krijg waarbij ik volslagen machteloos en van veel te grote afstand moet toekijken. Bovendien heb ik mijn handen vol aan het in goede banen leiden van mijn eigen leventje, mezelf en dat van de mensen met wie ik dagelijks omga.

Ik wil altijd dat het in en met de hele wereld goed/beter gaat, ik ben zeer betrokken en het nieuws van over de hele wereld raakt me echt. Maar dat het me raakt, heeft een ongunstig effect op me en dat heeft geen enkele zin, is voor mij alleen maar ontwrichtend.

Ik kan immers niets met die emoties van machteloosheid, empathie en weerzin. Het vergroot alleen dat gevoel van machteloosheid. Daarom neem ik bewuster afstand van al dat nieuws en lees ik tegenwoordig zelfs bijna alleen de inspirerende interviews en berichten in de kranten en tijdschriften. Daar knap ik van op, daar ga ik iets beter door functioneren, dat laadt mijn batterij op. En zo hou ik tijd over om naar de mensen in mijn omgeving te informeren en te luisteren! Mijn vrouw en kinderen zijn belangrijker voor me dan wat er in de krant staat en dan wat er op het Journaal komt. Alleen als Ajax speelt, dan moeten ze hun bek dichthouden! Ik hield al van Ajax voordat ik hen kende, dus Ajax gaat altijd voor, ha ha! In de eerste plaats ben ik Ajacied, dan pas mens, echtgenoot en vader! En pas heel ver daar achteraan ben ik burger…

http://www.rolanddanckaert.nl

 

 

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

