Klein geluk van grote waarde

Zoonlief heeft een paar tussenuren. Hij heeft al een paar dagen last van buikgriep, is niet helemaal lekker. Een nieuw jaar, de eeuwenoude terugkerende gebreken…

Gelukkig heeft hij altijd eetlust, zelfs als hij drie uur boven de pot heeft gehangen en heeft overgegeven, als er allemaal witte vlaggetjes uit zijn mond zijn afgevuurd die de toiletpot verstoppen.

Zoals gebruikelijk als hij een paar tussenuren achter elkaar heeft, haal ik hem op van de studiegevangenis die ze ook wel school plegen te noemen en dan gaan we thuis lekker pasteitjes eten met kalfs- op kipragout. En dan smullen we tien minuten lang, steeds herhalend hoe lekker we dat toch vinden. Alleen dan praten we even niet over Ajax en de rest van het voetbal dat ons zo bezighoudt.

Dat is puur geluk. Klein geluk maar veel waardevoller dan de nieuwste BMW of Jaguar of dan een vakantievilla op Bonaire. Ook heel erg leuk en lekker – zo’n bolide en zo’n zomerhuisje, maar niet zo onbetaalbaar als dit soort momentjes.

Die kleine gelukjes zijn namelijk helemaal niet zo vanzelfsprekend. Integendeel. Gisteren las ik een artikel over een vrouw wier man – de vader van haar kinderen – op jonge leeftijd aan een hartstilstand overleed. Hij had een vergroot hart. Dat heb ik ook. Mijn oma had het en is er 93 mee geworden, maar mijn huisarts zei ooit tegen me, doodleuk: “Je bent een tijdbom. Telkens als ik je zie, dan denk ik bij mezelf: ‘hij is er toch nog’.”

Daarbij las ik een verhaal van een kind van veertien met een ongeneeslijke hersentumor. Dat joch vraagt iedere dag aan zijn mama of hij dood gaat. En dat gaat hij.

Als je je dat allemaal goed realiseert en als je weet dat er mensen zijn die een moord zouden doen om een kind te kunnen/mogen krijgen, hoe kun je dan niet optimaal genieten van het eten van een pasteitje met een van de allerliefste mensen die er ooit op deze aardbol heeft rondgelopen?

http://www.rolanddanckaert.nl

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

