Levens-veranderend

In ieder leven gebeuren dingen of zie en hoor je dingen of iemand en die hebben zo’n grote impact op de rest van je leven dat je ze gerust levens-veranderend mag noemen.

De levens-bepalende zaken en mensen in mijn leven, afgezien van mijn lieve en sterke ouders én last but not least zussen:

1). De eerste keer dat ik bewust muziek hoorde, hield ik van muziek en dat is een levenslange liefde geworden die mijn leven blijft verrijken, al zit er naar mijn goesting te weinig muziek in mijn bestaan, behalve op momenten dat ik spontaan tevreden en gelukkig ben – hoogstzelden – of mezelf dwing tevreden te zijn met wat ik WEL allemaal heb en geniet. Ik heb de ijzersterke neiging zwaar gebukt te gaan onder alle leed en imperfectie, van mijzelf, mijn naasten en de hele wereld. Ik twijfel er niet aan dat dit gedeeltelijk een beetje komt door mijn enorme gevoeligheid en emotionaliteit, maar die melancholie en gekweldheid zijn wel geprikkeld door alle zeer nare en heftige levenservaringen, toestanden en sferen van jongs af aan…

2). De eerste keer dat ik het thuisshirt van Ajax zag op televisie, was ik verkocht (ik was een jaar of 5, 6): vanaf dat moment hield ik van voetbal en van Ajax. Ja, eerst hield ik van dat shirt, daarna pas van het spel en de club.

3). De eerste keer dat ik Johnny Rep zag voetballen, op dat moment de tofste/hipste/knapste/mooiste speler, was ik fan van hem en van zijn spel en werd nummer 16 (zijn rugnummer) mijn favoriete getal.

Johnny Rep zal altijd mijn held blijven, wat hij ook doet en laat. Als student aan de Utrechtse School voor de Journalistiek heb ik hem eens gebeld vanuit een telefooncel (hij stond gewoon in het telefoonboek) en hoewel hij net een verjaardag aan het vieren was, stond hij me belangeloos te woord, heel geduldig en vriendelijk. Toen werd mijn bewondering voor J.R. zowaar nog groter. Er gaat geen week voorbij of ik denk aan J.R.!

4). Toen ik ontdekte dat mijn plassertje meer kon dan alleen maar hangen en pissen, wilde ik niets anders meer. Geldt dat niet voor bijna iedere jongen/man?!

5). De oorlog tussen mijn ouders en van mijn vader persoonlijk heeft van mij een pacifist gemaakt… Maar wel een pacifist met oorlogsneigingen… Een liefdesprediker met haatneigingen…

De situatie thuis heeft mijn geestelijke, emotionele en fysieke gezondheid erg grof geweld aangedaan, tot aan een heel zware inzinking aan toe toen ik een jaar of 20/22 was (ik ben de chronologie een beetje kwijt). Eigenlijk ben ik die totale inzinking nooit meer helemaal te boven gekomen en ben ik op die eindeloze weg terug aan het vechten…

De kwalen en vicieuze cirkel hebben me in hun greep, al heb ik steeds meer grip gekregen op de levenskunst en mijn eigen leven…

6). De eerste keer dat ik iets deed met een pen op papier voelde zo goed en zo-hoor-ik-te-bestaan, dat ik altijd ben blijven schrijven…

7). De eerste keer dat ik een sigaret probeerde te roken, maakte van mij een man die nooit zal roken (behalve in het crematorium, maar ik ben toch al bijna mijn hele leven opgebrand – vanaf de pubertijd reeds, dus lang zal ik niet hoeven te fikken). Smerig!

8).  De eerste keer dat we op vakantie gingen – rondreis door Nederland – wist ik dat ik werk wilde en zou blijven maken van vakantie vieren. Het is echt een viering, ja! We zijn verslaafd aan Italië, Spanje en Engeland. Eigenlijk ook aan alle andere landen, maar dat wordt een beetje veel en is vaak te ver en vooral te duur…

De eerste keer dat ik moest werken, wist ik dat ik vrij wilde zijn en ik in deze maatschappij nimmer gelukkig zou kunnen worden… Ik ben een heel harde werker en nooit lui, maar ik werk me niet meer te pleuris in de mal, wel in vrijheid.

9). Het boek Hoog Sensitieve Personen van Elaine N. Aron voelde als mijn dagboek en als een encyclopedie van mijn karakter en gedrag. Door dit boek begrijp ik mijzelf eindelijk heel erg goed. Een sieraad voor de zelfkennis en levenskunst.

10). Vanaf het moment dat ik de song ‘Imagine’ hoorde van John Lennon, werd het mijn lijflied. Vijf jaar geleden ben ik me in al zijn werk (inclusief boeken en tekeningen) gaan verdiepen en ontdekte ik dat hij voor mij de meest inspirerende mens is die ik nooit persoonlijk heb gekend en zal kennen…  Maar ik ken hem beter dan dat menigeen die mij meent te kennen mij kent…

11). Een paranormale genezing die uiteindelijk slechts een gedeeltelijke genezing bleek te zijn veranderde mijn leven totaal. Er is meer tussen hemel en aarde dan wat de gemiddelde mens vermoedt en kan zien, horen en voelen, maar gaandeweg heb ik geleerd dat deze zogenaamde wonderen gewoon manifestaties en mogelijkheden zijn van de natuur, niets spiritueels of religieus (alles is negatieve en positieve energie). Later leerde ik nog, dat paranormaal begaafde mensen ook maar eenvoudige stervelingen zijn, niet verlicht zijn en vaak net zo goed niet (helemaal) deugen.

Door die (naar later bleek gedeeltelijke) paranormale genezing dacht ik dat paranormale genezers supermensen waren. Dat zijn ze niet. Ze hebben een bepaalde mogelijkheid (dat noemen ze ook wel gave of talent), maar dat is niets meer of minder dan goed kunnen strijken, schilderen, schrijven, lesgeven, presenteren, toneelspelen, boekhouden, verkopen of koken.

Overigens, er zijn in ons land misschien hooguit drie paranormale genezers die écht iets kunnen en die ook nog eens voldoende deugen. Uitblinkers zijn altijd heel erg schaars… De meeste mensen zijn een magere voldoende of ruime onvoldoende, qua instelling, inborst, empathie, belangstelling, inzet en capaciteiten… Er is maar een heel klein gedeelte een grootheid… vooral op alle vlakken. Heel veel genieën, slimme en machtige mensen schieten anderzijds op het menselijke vlak schromelijk tekort, waardoor ze ondanks hun bijzondere talent en vermogen bepaald geen grootheid zijn. Niet alle uitblinkers zijn grootheden… Om een grootheid te zijn, moet het totale plaatje kloppen.

12). De grootste levens-bepalende menselijke factor is natuurlijk mijn vrouw. Eindelijk een zielsverwant. Zoals het leven van John Lennon compleet veranderde toen hij zijn droomvrouw, Yoko, had ontmoet, zo werd mijn leven in vele opzichten veel beter vanaf het moment dat ik samen ben met Sandra. Eindelijk niet meer alleen op dat eiland. The best part of myself she is… an angel with golden wings and of the human kind…

In het Engels klinkt het nou eenmaal veel mooier!

13). De geboortes en vooral het bestaan van onze twee kinderen – zoon en dochter – zijn voor mij (ons) natuurlijk allesbepalend.

14). Sinds ik weer vaker bewust kijk naar en geniet van de zonsopgang en zonsondergang ben ik minder moedeloos, verveeld en wanhopig… Gewoon door de schoonheid. Ik wist al vroeg dat schoonheid de grootste troostbron is, al vanaf het moment dat ik Audrey Hepburn op televisie zag… Overigens speelt de tv een grote rol in mijn leven, omdat daar meer amusement, inspiratie en bijzondere mensen vandaan en op komen, dan in het echte leven, al maakt de tv deel uit van dat echte leven…

De zonsondergang en zonsopgang zouden zomaar op tv kunnen! Moeten misschien zelfs! Zeker weten eigenlijk!

De natuur (het leven) is zowel heel wreed, stompzinnig en willekeurig als heerlijk, inspirerend en verkwikkend.

Ik ben geen type voor een bestaan in de jungle (van een toeristisch, begeleid en beschermd dagtochtje door de jungle kan ik evenwel erg genieten), ik ben meer het type dat desondanks die jungle wil verbeteren, beveiligen en beschermen en liever aan de rand van de jungle in een hangmat ligt te genieten van het hangen, alsmede ligt te rukken en te filosoferen. Soms lig ik graag alleen in die hangmat, maar ook dan het liefst met de naasten binnen handbereik…

http://www.rolanddanckaert.nl

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

