Ik mis wit licht op David Bowie’s Blackstar

David Bowie’s afscheidsalbum ‘Blackstar’ is beslist weer een knap staaltje van de wijze waarop de zanger zijn avant-garde-roots combineerde met commercie (ondersteund door high-class videoclips), al zal het donkere, zware en trage, geduld vereiste album vooral veel beluisterd, gekocht en gedownload worden vanwege zijn dood.

Bowie’s keuze om zijn ziekte en heengaan te verzwijgen, moet ik respecteren (en ik begrijp het met het oog op zijn privacy en gewenste rustige afscheid volkomen), maar ik betreur het ergens wél, vooral omdat hij er toch maar mooi (?) een heel album aan heeft gewijd. Op zijn laatste verzameling songs had Bowie wat wit licht kunnen achterlaten middels mooie nummers opgedragen aan zijn vrouw, fans en kinderen. Nu heeft hij zijn dodelijke ziekte en dood verzwegen maar wel volop verwerkt in een album vol met verwijzingen naar wat hij verzweeg. Een beetje mosterd na de maaltijd, wat mij betreft. Effectbejag zelfs. Bowie lijkt te hebben gekozen voor het drama: hij wist dat zijn dood wereldnieuws zou zijn en dat het album met al die verwijzingen het drama zou spekken.

Natuurlijk, het laatste jaar van zijn leven zal z’n naderende dood hem volop hebben beziggehouden, maar Bowie had in zijn laatste album toch meer kunnen (en moeten?) nalaten dan allerlei verwijzingen naar zijn lijden en verlossing? Nu is Bowie – weet ik wel – nooit de man geweest van de grote idealistische songs en van heel erg transparant en rechtstreeks, gedetailleerd autobiografisch werk. Hij behandelde liefst bepaalde thema’s, lichte en zware thema’s. ‘Blackstar’ is misschien wel zijn meest autobiografische werk, maar echt heel transparant is het nog steeds niet en ook niet breed. Wel heel mysterieus en kunstzinnig.

Wat mij betreft te kunstzinnig. Muziek moet voor mij laagdrempelig zijn. Niet te, maar precies hoog of laag genoeg. Freddie Mercury, The Beatles, The Stones, Michael Jackson en ABBA waren daar keien in, om maar voorbeelden te noemen. Bowie vroeger ook, al vond ik zijn uiterlijke verschijningen in zijn beginjaren erg lelijk, vervelend, stuitend en te hoogdrempelig.

Hoewel er vooral muzikaal enkele knappe nummer staan op ‘Blackstar’ en zijn vakmanschap (qua muziek en video) wederom buiten kijf staat, vind ik het geen prettig album om naar te luisteren. Zijn vriend John Lennon liet met laatste nummers als ‘Beautiful Boy’, ‘Woman’ en ‘Just Like Starting Over’ veel meer wit licht na, al was zijn situatie heel anders, omdat Lennon natuurlijk niet wist dat het zijn laatste werk zou zijn en dat hij zou worden vermoord.

Ik ben heel benieuwd wat Lennon in de situatie van Bowie zou hebben gemaakt. Lennon was directer, minder cryptisch, transparanter. Maar Bowie doet qua talent, originaliteit en carrière niet of nauwelijks voor hem onder. Ook niet als mens. Bowie was een heel boeiende, charmante, stijlvolle, talentvolle en interessante persoon met wel degelijk openhartigheid en transparantie in sommige interviews en met dezelfde eigenzinnigheid en mix van ernst en humor, relativering en dramatisering die Lennon kenmerkte.

Bowie heeft heel veel nummers geschreven die onze generatie in ons hart heeft gesloten en nimmer zal vergeten, net als zoveel andere goede artiesten dat hebben bewerkstelligd trouwens.

Het valt me op, dat bijna niemand kritisch durft te zijn of wil zijn als het over Bowie’s afscheidswerk gaat. Over de doden niets dan goeds en dat soort bullshit. Op ‘Blackstar’ staat wat mij betreft geen enkel nummer dat ik heel aangenaam vind om naar te luisteren, dat me boeit en dat mijn ongeduld (om het uit te luisteren) kan weerstaan.

Ik hoor dat het buitengewoon goed is gemaakt allemaal en ik zie dat Bowie tevens filmisch een topprestatie heeft geleverd (met de clips), maar het album pakt me niet. Het is natuurlijk een kwestie van smaak. Maar ik vind dat Bowie zijn beste tijd als singer/songwriter (van leuke, lekkere liedjes die prettig in het gehoor liggen en je bijblijven) allang had gehad. Dat doet helemaal niets af aan zijn vakmanschap en wat hij voor de muziek- en kunstwereld heeft betekend.

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

