Feestje

Een feest is een bijeenkomst om een vrolijke of plechtige gebeurtenis te vieren.

De nadruk licht hier op het woord bijeenkomst: er moeten volgens Van Dale dus meerdere mensen bij betrokken zijn.

Toch ben ik het daar niet mee eens. Het kan immers net zo goed een feest zijn om in je eentje een goed boek te lezen in de zon (of thuis op de bank). Een monnik kan het als een feest ervaren om in z’n eentje te bidden en het luisteren naar je favoriete muziek – Mozart bijvoorbeeld – kan een feestje zijn.

Bij feest stellen we ons allerhande uiterlijk vertoon voor: lekker eten, veel drinken, dansen, lachen, rituelen, slingers, extra veel kaarsjes, chique kleding. Feest wordt geassocieerd met een zekere uitgelatenheid en uitbundigheid.

Maar je kan tevens heel ingetogen een feestje vieren middels vrolijke tevredenheid bijvoorbeeld.

Vroeger genoot ik vooral heel erg veel van het uitgaan: dansen, drinken, sjansen, zoenen, lachen. Dat vind ik nog steeds leuk, al ben ik niet meer zo van het swingen, wel van het sjansen, al heb ik de voor mij beste en leukste vrouw reeds gevonden en aan mijn zijde.

Maar door mijn levensloop en ontwikkeling ben ik veel meer bedaard geworden. Maar niet minder feestelijk. Ik feest nu op een andere manier. Tijdens mijn wandelingen alleen kan ik top-ervaringen beleven door te genieten van natuur en architectuur, en dan voelt het als een feestje.

Dat past bij het natuurlijke ouderdomsproces: je geniet – als je die ontwikkeling hebt doorgemaakt – op een meer ingetogen, rijpere wijze waarbij je het minder moet hebben van uiterlijk vertoon en meer van diepe, innerlijke bevrediging…

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

