Colin Vearncombe (Black) is dood

To live and learn, is all we can hope for... – Colin Vearncombe (Black).

Voor de meeste mensen is hij die zanger van die ene hit, Wonderful Life. Zijn echte naam – Colin Vaerncombe – kennen/kenden de meeste mensen niet, en zijn artiestennaam – Black – is/was door de meeste mensen vergeten. Ze kennen vooral of alleen maar ‘Wonderful Life’. Het liedje is veel bekender dan de artiest die het heeft gemaakt en gezongen.

Colin Vearncombe/Black volg ik sinds ik in 1988 zijn album ‘Comedy’ kocht, naar aanleiding van liedjes als Wonderful Life en Everything’s Coming Up Roses. Hoe ironisch, die twee titels voor een man die het nooit makkelijk heeft gevonden om te zijn en die op tragische wijze veel te vroeg is overleden… Alhoewel, hij is nu overal van verlost.

Ik voelde me helemaal thuis bij de muziek en teksten van Vearncombe. Ik herkende de gekweldheid en de strijdlust, de levenspijn en de wil om er nog wat/het allerbeste van te maken.

Het was alsof CV geboren werd en stierf op hetzelfde moment, miljarden keren.  Alsof hij rouwde en feest vierde op hetzelfde ogenblik. Zijn stem en muziek waren doorzeefd van de melancholische kogels. Zijn muziek was zijn meest witte kant.

Ik hoop hem daarboven ooit Blackstage te kunnen ontmoeten, deze gigant uit Loverpool, de geboorteplaats van de moderne muziekhistorie (The Beatles).

Vrijwel alles wat hij maakte, was veel minder commercieel dan ‘Wonderful Life’, maar minstens zo mooi en goed.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

