Singer-songwriter Gregory Page betovert

Gisteravond, in het fantastische theater in Heerlen, genoten van het optreden van de in Londen geboren, in San Diego woonachtige, Ierse voorouders hebbende zanger/muzikant/dichter Gregory Page, liefhebber en vertolker van muziek uit de beginjaren van de vorige eeuw en van Ierse volksliederen (arrangementen en eigen songs).

De kleine maar knusse en comfortabele ING-zaal van het theater genoot als een ijsbeer in de sneeuw van deze verfijnde en fijne, beschaafde, muzikale tijdreis, afgewisseld met gedichten van eigen hand en komische vertellingen over de totstandkoming van de liedjes. Alleen Gregory, zijn gitaar en zijn guitige mimiek.

Terwijl in de grote zaal van dit theater het publiek uit haar dak ging bij de ‘Memphis Maniacs’ werd in de ING-zaal juist op ingetogen, maar zeer intense wijze genoten van een multitalent dat zijn toehoorders en toeschouwers een kijkje gunde door zijn muzikale telescoop. Al zijn liedjes zijn sterren aan de hemel.

Gregory Page zag en hoorde ik voor het eerst in september 2011 in het verrukkelijke VPRO-programma ‘Vrije Geluiden’ dat die voor mij memorabele muzikale zondag een hele uitzending wijdde aan deze artiest met een voorliefde voor de sound/muziekstijl én mode uit de jaren 1900-1940. Page zingt (door oude microfoon) en kleedt zich zoals de mensen toen. Het is heel aangename, lieve, romantische nostalgie.

Tijdens die uitzending van de VPRO werd ik reeds bij het horen van de eerste maat van het eerste liedje fan van zijn muziek en manier van praten en kleden. Een van mijn schoonbroers, die mij – ondanks ons prima contact – normaal nooit belt (en ik hem niet), hing opeens aan de lijn, eveneens verrukt over deze voor ons nieuwe bladzijde in het boek van muzikale helden. Hij – mijn schoonbroer – kocht even later zelfs een cd van Page, terwijl hij zich vrijwel nooit een muziekdrager aanschaft. Wekenlang heb ik dagenlang flarden van de liedjes gezongen die Page in de tv-uitzending ten gehore bracht, ook op de fiets en wanneer ik alleen in een saunacabine van een wellness-complex bivakkeerde.

Anderhalf jaar geleden was Page wederom te gast bij ‘Vrije Geluiden’. In die aflevering bracht hij Ierse liedjes ten gehore. Een voor zijn fans van zijn eerste optreden in het programma verrassende omwenteling, voor Page zelf heel vanzelfsprekend. Maar ook dat optreden was weer ijzersterk.

Gisteren zat ik dan ‘bij hem in de zaal’, samen met mijn beminnelijke vrouw Sandra. Zij kende Page niet en had vanwege haar (te) drukke leven nooit de tijd gevonden of moeite genomen om hem te beluisteren (het bijwonen van deze voorstelling deed ze mij cadeau), maar zelfs zij werd gisteravond bewonderaar. Ook mijn engel had een zeer gevarieerde top-avond en kreeg vleugels bij het lachen om en genieten van deze witte bladzijde in de moderne muziekgeschiedenis.

Als een kind zo blij was ik om van het optreden van een van mijn levende muzikale helden getuige te zijn, en af en toe was ik tot tranen geroerd (ontroering). Ik klapte extra hard en lang, vanwege mijn enorme waardering en dankbaarheid voor de geweldige performance van deze geciviliseerde ras-entertainer, en eigenlijk hoopte ik dat hij me zou opmerken. Iedere keer als Page mijn kant opkeek, dan stond mijn hart even stil en stokte mijn adem. Na afloop, bij de merchandise-tafel, had ik hem zoals sommige andere gasten een hand kunnen geven, maar ik was verlegen en vond het gênant dat ik hem niets te bieden had: als hij iedere dankbare fan een hand moest geven…

De artiest wilde natuurlijk vooral pas aangeschafte cd’s signeren, niets menselijks en commercieels is ook hem vreemd. En hoe zeer fan ik ook ben, ik bekijk en beluister muziek vooral via Youtube, internet. Artiesten verdienen weinig of niets aan me. Komt bij dat ik door omstandigheden totaal geen geld van mezelf heb en mijn vrouw – die keihard werkt voor ons dagelijks brood – niet wil uitmelken, al bood ze me nog aan om een cd’tje, boek of LP van Page aan te schaffen.

Maar het was goed zo. We hadden en hebben een zalige avond gehad. Page maakte van Heerlen Heerlijk. Zo ontspannen en helemaal in z’n element als hij op het podium stond en z’n ding deed, zelf evenzeer helemaal opgaand in zijn muziek… Klasse. Stijlvol. Geweldig. Alle superlatieven schieten tekort. Het was vooral allemaal heel erg prettig, inspirerend, gevarieerd.

Als ik Page moet samenvatten, dan kies ik woorden als fantasierijke dromer, romantische nostalgicus, liefhebber van verhalen en anekdotes, observant, liefdevol mens en natuurliefhebber (inclusief de liefde voor het heelal). In zijn werk keren de volgende thema’s steeds terug: het romantische en sentimentele dromen (in positieve zin), het fantaseren dat daarbij hoort, de liefde en het liefdesverdriet, hoop alsook de fascinatie voor voorbije tijden en voor alles wat zich aan en in de lucht bevindt.

Page – die zich senang voelt bij het performen voor een select publiek en in intieme ruimtes- heeft zoals iedereen een aantal zwarte en grijze bladzijden in zijn levensboek en in de annalen van zijn carrière. De maatschappij beangstigt hem en doet hem met regelmaat het hoofd schudden. Het leven valt ook hem niet altijd mee. In sommige liedjes laat hij dat horen. Gelukkig maar. Op lieflijke wijze schetst de artiest een realistisch beeld van de werkelijkheid en van zijn (gevoels)leven. Het is dus niet eenzijdig zwartgallig, maar zeker niet louter verblindend/zwart-blakerend wit licht.

Enfin, hij lijkt goed in zijn vel te zitten en veel overwonnen te hebben (of met veel narigheid leren omgaan), zoals zijn podiumangst en faalangst. De betekenis van het woord ‘DANKBAARHEID’ schrijft hij in gouden hoofdletters. Page onderschat geen enkel fijn moment, hij is zich bewust van de bijzonderheid van alle kleine en grote aangename dingen. Die boodschap draagt hij zonder te willen beleren uit, wederom op zachte, zeer aangename wijze.

 

 

http://www.rolanddanckaert.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

