Uit het nieuws

Binnen een uur hoor ik drie keer op Radio 1 dat ING zo ontzettend veel winst heeft geboekt. Het nieuws wordt steeds vaker herkauwd en opgewarmd. De spaarders profiteren helaas niet van de meevallers van de bank. Het is en blijft een bank. Een bank is er voor de bank, niet voor de klanten. De bank heeft de klanten slechts nodig om te gebruiken en te misbruiken.

Wetenschappers vragen zich af hoe het komt dat ex-kankerpatiënten na genezing toch klachten blijven houden en soms zelfs arbeidsongeschikt blijven. Dat gaan ze onderzoeken. Maar ze weten toch wel dat kanker en de behandeling aanslagen zijn op lichaam en geest die één zijn?!

De kracht en kwaliteit van lichaam en geest zijn ook na succesvolle chemo, operatie en/of bestraling niet meer zoals voor de kanker. Dat lijkt me logisch. Er zijn net zo goed mensen die na te zijn hersteld van een heel zware burn-out nooit meer normaal, zoals vanouds, kunnen functioneren.

En hoe je dat oplost? Nou, vaak is er geen remedie meer. Het is wat het is. Lichaam en geest zijn fragieler geworden en kunnen nooit meer dezelfde belasting aan. Natuurlijk helpen genieten, een positieve instelling, plezier, rust, ontspanning, een verstandig leefpatroon, goede keuzes maken en passies meestal (een beetje).

Het schijnt goed te gaan met de economie. Maar net als voor de crisis kijken mensen – ook journalisten, economen, bankiers en politici – alleen maar naar de korte termijn. Opportunisme ten top. Daarbij wordt er alleen maar gekeken naar de groepen die profiteren van de economische groei, niet (voldoende) naar de mensen die nog steeds in een financiële en/of economische crisis zitten en die nooit profiteren van de economische opleving.

De mensenmeerderheid (inclusief academici) is zeer matig begaafd en heeft een nog minder goede instelling en inborst.

In elk geval zie ik overal reorganisaties waarbij er mensen worden ontslagen, omdat steeds meer digitaal en machinaal geschiedt.

In Limburg minder WW-uitkeringen. Dat wordt gebracht als goed nieuws. Komt er niemand op het idee dat dit misschien komt, doordat heel veel mensen die een WW-uitkering kregen daar nu geen recht meer op hebben, omdat ze volgens de maatschappij al te lang werkloos zijn? En het UWV keurt heel veel mensen goed die door leeftijd en handicap geen schijn van kans maken op de overbevolkte arbeidsmarkt. Als je partner werkt en volgens het UWV en de politiek genoeg verdient (ook als dat weinig is), dan heb je als werkloze nergens recht op en val je buiten alle statistieken.

Waar zijn de journalisten met open ogen en een wakker brein?

Om me heen zie ik de krokussen uit komen en de rozenstruik groeien. Het is zogenaamd hartje winter! Je ziet de klimaatopwarming in je eigen tuin. Als ik naar buiten kijk, dan zie ik aan de voorkant de rookpluimen van een isolatiemateriaalfabriek en aan de achterzijde de rookwolken van een chemische fabriek… En overal vliegtuigstrepen en uitlaatgassen. Alsof dat geen (lokaal en inter-lokaal) effect zou hebben op het milieu en het klimaat!

Maar ja, mensen beschouwen alles EN IEDEREEN als handel en zijn voor handel bereid om al het slechte en meest egoïstische te doen, en het goede te laten.

Ook zie ik dat het water van de rivier weer buiten de oevers is getreden, dat de bospaden kletsnat zijn, evenals de akkers waar nu al asperges naar boven komen. Meer neerslag dan gewoonlijk, en dat is nou juist een van de kenmerken van de klimaatopwarming. Allemaal niet normaal…

Ik weet dat ik gelijk heb. Dat is voor mij voldoende. Hoop op meer heb ik opgegeven. Ik ben een idealistische realist of realistische idealist geworden.

 

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

