Geheugenverlies

Ik kan me niet herinneren dat mijn geheugen ooit zo slecht was als nu. Heel veel details van mijn voorbije ervaringen zoals recente en minder recente vakanties – hotels, bezochte steden en dorpen en de namen van en wat we gegeten hebben in restaurants – ben ik volledig of vrijwel helemaal kwijt, terwijl mijn vrouw en kinderen zich die voor mij verloren gegane feiten feilloos kunnen herinneren.

Vroeger had ik eveneens een heel sterk, compact geheugen dat op de meeste onderdelen van de herinnering een dikke voldoende scoorde, maar de duizenden zware angst- en paniekaanvallen gedurende bijna dertig jaar en de spanningen en stress die mijn leven met zich meebrengt zijn – vermoed ik – de boosdoeners als het gaat om mijn geheugenzwakte.

Het is anders dan bij mijn 75-jarige moeder wier geheugen na haar kanker en behandelingen snel achteruit is gegaan, met name haar korte termijn-geheugen en wat ik noem het middellange termijn-geheugen. Steeds vaker praat ze over vroeger, maar die herinneringen aan de verre verleden tijd zijn behalve heel scherp en dominant heel erg smal: mijn moeder dist telkens hoogstens vijf dezelfde verhalen op over vroeger, verhalen waar ze dus steeds weer op terugkomt, waarover ze niet uitverteld raakt (overigens praat ze ook nog veel over de dag van vandaag en gisteren). Nu blijkt pas, dat ze veel erger heeft geleden onder de strengheid van haar vader dan we dachten.

Haar vader was een heel lieve, warme, betrokken man, maar tevens een conservatief mens met een volledige focus op het gezins- en familieleven. Hij begreep niet dat de jeugd van toen wilde uitgaan. Of misschien begreep hij het wel, maar hij was in elk geval heel erg bang dat zijn kinderen wat zou overkomen en daarom verbood hij hen nagenoeg alles en onthield hij ze van alle plezier en ontspanning buitenshuis, met name zijn dochters. Zij deden veel stiekem en soms met de hulp van hun moeder en oma die bij hen in woonde (de moeder van hun vader), maar ze waren altijd bang dat hun vader hen zou betrappen en verschrikkelijk kwaad zou worden. Want hij kon ongelooflijk boos worden.

Zijn ongerustheid en bezorgdheid waren goedbedoeld en liefdevol, maar hij heeft zijn dochters in de kooi van zijn angst/ongerustheid opgesloten. Vrijwel iedere ouder is bezorgd om zijn of haar kinderen en bang dat het kroost wat overkomt en in verkeerde handen valt, maar die bezorgdheid mag geen reden zijn om de youngsters te ‘gijzelen’ en overmatig te beschermen. De jeugd is immers maar één keer jong, wil genieten en vrij zijn en moet door schande wijs worden. Zonder het te willen, was de vader van mijn moeder er verantwoordelijk voor dat zijn dochters iets ergs overkwam, namelijk: zijn kooi.

Zo wrang is het bestaan zo dikwijls…

Ik kan me nog vrij goed en veel herinneren van de tijd voordat de paniek en angst toesloegen en dagelijkse martelmoordenaars werden. Het is alsof de angst en paniek een soort van geheugentrauma hebben veroorzaakt vanaf het moment van de totale zenuwinzinking die gepaard ging met zeer hevige angst, paniek en uitputting/zwakte.

Het geheugen bestaat echter uit veel kamers, plakken en verdiepingen. Veel details ben ik helemaal kwijt, maar wat ik me wél nog vrij goed kan heugen – op de korte en langere termijn – is wie ik heb ontmoet en wat die mensen hebben gezegd. Soms kan ik me heel onbenullige zinnen of woorden heel scherp herinneren: zinnen en woorden die mensen tegen me hebben uitgesproken. Informatie die ik ooit heb gehad over mensen – ook over bekende mensen van tv – raak ik juist niet snel kwijt.

Wat ik maar wil aanduiden, is dat het geheugen een zeer wonderlijke wereld is van en met heel veel verschillende facetten en lagen met allemaal hun eigen kwaliteiten en vitaliteit (of gebrek daaraan). Het selectieve geheugen speelt daarbij een heel voorname rol.

We spreken altijd over HET geheugen, maar HET geheugen is ontzettend veelzijdig, divers, afwisselend en bestaat uit heel veel geheugens. Ik stip hiermee natuurlijk geen nieuw inzicht aan. Maar aan de hand van persoonlijke ervaringen en voorbeelden heb ik de diversiteit, onnavolgbaarheid en complexiteit van dat geheugen nogmaals proberen te verduidelijken.

http://www.Oorlogsverhaalinmelick.rolanddanckaert.nl

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

