Ziekenboeg

Hier, bij ons thuis, lijkt een aflevering van de legendarische tv-serie ‘Mash’ te worden opgenomen. Het hele gezin zit te snotteren. Een heel regenwoud aan papieren zakdoekjes ligt al in de prullenmand, de weekopbrengst van Holle Bolle Gijs in De Efteling overtreffend.

In de krant lees ik dat de griepepidemie voorbij is, maar je moet niet alles geloven wat in de krant staat en wat wetenschappers zeggen en journalisten braaf noteren. Gewoon zelf je ogen en oren open blijven houden, en dan constateer ik dat er in onze omgeving nu meer zieken zijn dan een paar weken terug en dat die zieken flink ziek zijn. En niet alleen maar kinderen, zoals in het dagblad vermeld stond. Trouwens, al die zieken die ik ken – een stuk of negen – zijn op eentje na niet naar de huisarts gegaan en ontbreken dus in die zo geweldige statistieken over griepexplosies en -afname.

Ik constateer in mijn directe omgeving tevens, dat steeds meer mensen kwakkelen met griepjes en verkoudheden, het hele jaar door, en dat de media hier zelden of nooit aandacht aan besteden en dat wetenschappers het volk nog niet hebben uitgelegd hoe dat komt.

Behalve het ziek-zijn, is dit een vervelende tijd met zware, grauwe, grijze luchten, veel troosteloze neerslag… kortom: een horror-decor, ongezellig en niet verblijdend en inspirerend. En dan te bedenken dat er op dit moment mensen op de wereld op een wit strand onder een palmboom liggen… Het is niet eerlijk…

Maar we hebben ondanks dit alles toch weer zin in deze dag. Reeds lekker ontbijten met een gekookt eitje, de luxe van de zondagmorgen. Ik heb me vanmorgen grondig geschoren. En schone kleren aangetrokken, want de broek en trui van gisteren roken naar het eten van gisteravond. After shave op, schone kleren aan, haren geföhnd en in de gel… mij kan vandaag niets meer gebeuren. Ik voel me schoon, aantrekkelijk en monter.

We gaan in de ziekenboeg, in de lappenmand, weer een heerlijke dag beleven. Van die papieren zakdoeken – geel en groen geworden vanwege het snot – vouwen we gewoon slingers en die hangen we dan op boven ons hoofd. Slingers in plaats van het zwaard van Damocles…

http://www.rolanddanckaert.bloggertje.nl

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

