Weerzinwekkende woorden

Schrijvers voegen het woord bij het woord. Voor hen is het woord hun daad. Schrijvers denken slechts, ook over wat ze voelen en over hun emoties. Schrijvers laten alleen maar woorden uit hun handen komen. Doen is voor schrijvers denken en wat ze bedenken dat schrijven ze zo bedachtzaam mogelijk op. Schrijvers boetseren en beitelen woorden.

Woorden maken alles gecompliceerd(er) en drukker, vooral emotionele en gevoelige woorden of rationele woorden die zijn bedacht om de trauma’s te onderdrukken of te managen.

Daarom loop ik zo graag door woordeloze landschappen. De landschappen zijn zo heerlijk ruimtelijk, rustig en overzichtelijk in tegenstelling tot dat ondoordringbare woud, dat jungle-achtige labyrint van al die woorden.

De maatschappijloze bomen waarschuwen nergens voor, de sigarettenpeuk op de grond verlangt niets van me, de lege fles in de berm stelt geen vragen, de bloemetjes en het gras gebieden en verbieden niets en vertellen geen verhalen.

Heerlijk, natuur zonder cultuur. Geen woorden. Heerlijk kalm en overzichtelijk.

Alleen maar het gefluit van de vogels, de onverstaanbare wind en de zwijgende eendags-meren die zijn gevormd door overmatige regenval en waar waterdieren meteen hun intrek hebben genomen…

De natuur neemt me de woorden uit de mond…

Maar ik kan alleen genieten van die woordeloze natuur als ik mijn eigen gedachten stilleg, alles eens van me afzet, het denken op slot doe, geheel open sta voor de taalloze communicatie…

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

