Kroonkitsch

In oktober 2014 is door mijn tandarts een kroon geplaatst, linksboven. Sindsdien bleef ik last houden met kauwen en bijten op die kroon. Het was onaangenaam gevoelig. Nooit eerder aan de hand gehad. Een paar keer is de kroon wat afgeslepen waarna de gevoeligheid iets minder werd, doch nimmer verdween. Onlangs heeft de tandenmonteur de kroon eraf gehaald en constateerde hij dat die iets te los zat. Ik verbeeldde het me dus niet! Hij heeft de kroon vaster gezet en het bijten en kauwen verlopen nu zonder problemen.

Echter – the story of my life, sinds die laatste behandeling heb ik een heel penetrante bitter-zure smaak in mijn mond. Om dat probleem te verhelpen, heeft de tandarts cementresten verwijderd. Volgens hem kwam de vieze smaak daar vandaan. Met het cement werd de kroon in een eerder stadium vast gezet. Edoch, de vieze smaak verdween niet. Gisteren is wat inlegmateriaal onder de kroon verwijderd, want volgens de tandarts zou daar de smaak vandaan kunnen komen. De vieze smaak is evenwel nog steeds aanwezig.

Ik merkte gisteren echter voor het eerst dat de assistentes geïrriteerd raakten, al deden ze moeite om vriendelijk te blijven. “U bent een heel gevoelig mens,” zei d’r een, onderdrukt geërgerd. Met andere woorden: u bent een aansteller, een watje. “Dit probleem hebben we nog nooit meegemaakt.” Met andere woorden: het kan niet dat u last heeft van een vieze smaak in de mond, u verbeeldt zich dat, u stelt zich aan.

Na de behandeling gisteren zei ik: “Als het nu niet goed is, dan word ik gek.” Waarop de assistente antwoordde: “Dan weet ik ook niet meer wat het zou kunnen zijn.” Nou, daar ben ik mooi klaar mee!

Gisteren werd mij het gevoel gegeven dat ik me aanstel, kleinzerig ben. Ze moesten eens weten… Ik ben inderdaad gevoelig, maar ik ben niet gek: die vieze smaak is er en is zelfs na de laatste behandeling weer erger geworden. Blijkbaar geschiedt er iets tijdens de behandeling van de kroon wat me die vieze smaak bezorgt. En die vieze smaak gaat niet weg, ook niet na een week.

De tandarts en assistentes mogen dit dan nog nooit hebben meegemaakt, op internet lees ik wel degelijk soortgelijke ervaringen van andere mensen. Eén man had precies hetzelfde als ik, maar was geholpen met een nieuwe kroon. Zodra de oude kroon uit zijn mond werd gehaald, verdween de vieze smaak.

Ik heb dit tegen de assistentes gezegd, maar mensen in de medische wereld hebben een hekel aan in hun ogen betweterige patiënten die op internet dingen opzoeken en met die informatie vragen stellen. “Je moet niet alles geloven wat op internet staat,” zei een van de assistentes, de hoofd-assistente. “Ik ken een vrouw die zich niet goed voelde, op internet had gekeken en toen dacht dat ze kanker had. Maar er bleek niets aan de hand te zijn.”

Een slechte vergelijking. Ik denk niet dat ik een erge ziekte heb, ik zoek alleen maar mee naar een oplossing van mijn probleem, aangezien de tandarts en zijn team niet (meer) lijken te weten waar het probleem vandaan komt en hoe dit op te lossen. En ik heb geen zin om mijn leven lang met die vieze smaak rond te lopen. Er is een verband met de tandartsbehandelingen, anders zou de vieze smaak niet verergeren na iedere behandeling van de kroon.

Maandag ga ik voorstellen om de kroon er eens een paar uurtjes af te halen en verder niets in de mond te doen. Kijken of de smaak dan wegtrekt. Zo ja, dan moet het aan de kroon liggen. Waaraan precies, dat weet ik ook niet. Dan maar een nieuwe proberen!

Als de tandarts de kroon er even afhaalt, dan spuit hij die altijd even in of over, of dan maakt hij hem schoon. Misschien kan ik wel niet tegen het middel waarmee die kroon wordt bewerkt, ik weet het niet. Ik ben geen expert. Maar ik ben ook malle Pietje niet. Ik weet wat ik voel en ik denk mee en verwacht van mijn tandarts en zijn team dat ze me niet het gevoel geven dat ik een lastpost ben, maar dat ze zelf geduldig en vriendelijk blijven zoeken naar een oplossing, en met mij meedenken.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Kroonkitsch

  1. Ben zegt:

    Hallo Roland, Na googelen kwam ik bij jouw verhaal, wat veel op de mijne lijkt.
    Hoe is bij jou verdergegaan?
    Groet,
    Ben

    • rdanckaert zegt:

      Beste Ben, na heel veel ellende – gedurende 2 jaar – is het nu wat beter. Ik ben bewust minder gaan klemmen en erop gaan letten niet meer met de hand onder de kin te slapen enzo. Ik heb het allemaal weer zelf wat beter gekregen. Met de tandarts viel er niet over te praten. Maar het is nog steeds niet zoals het vroeger was.

Geef een reactie

