Facebook? Fotoboek!

Mijn haat-liefde-verhouding met het hele leven, de mensheid en de maatschappij wordt helemaal doorgetrokken tot Facebook aan toe. Ik vind Facebook als schrijfruimte/podium alsmede als sociaal netwerk heel erg fijn, maar ik vind de Facebook-gebruikers – hoe lief en leuk ze vaak ook zijn, en zeker je eigen vrienden – net als in het gewone leven (maar op Facebook nog erger) erg oppervlakkig, opportunistisch en egocentrisch (doen). Ik kan er niks aan doen, dat vind ik nou eenmaal. En ik weet dat ik stiekem feitelijk gelijk heb.

Met echte communicatie, verbinding en uitwisseling heeft dat hele Facebook natuurlijk helemaal niets te maken. De meeste mensen maken aan hun post zo min mogelijk woorden vuil. Het beperkt zich meestal tot snelle happen, korte post en korte reacties.

Je post moet niet veel woorden bevatten, want de meerderheid van je lezers-vrienden heeft helemaal geen zin en geen tijd om een uitgebreid verhaal te lezen. En dan hebben we al die icoontjes waar we ons lekker snel en makkelijk van en mee kunnen bedienen. Een druk op de knop en klaar is Kees!

We communiceren met emoticons, meer dan met (vol)zinnen. Vergeef me mijn ironie, maar eigenlijk slaat het echt helemaal nergens op. De mensheid is de weg kwijt. Helemaal. Natuurlijk zijn er nog heel veel lieve, aardige, wijze en warme mensen en vanzelfsprekend zijn er altijd uitzonderingen op de egocentrisme-regel, maar de ware verbinding en verdieping zijn heel ver te zoeken.

Filmpjes, tegeltjesteksten en foto’s doen het ’t beste op Facebook.  Facebook lijkt meer op een fotoboek. Lekker snel even gluren in het foto-album van Klaasje of Keesje. Eventjes, binnen vijf minuutjes, door de post van een gedeelte van de 230 personen (vrienden) scrollen… En snel even een duimpje geven of een reactie van hooguit drie woorden geven… Het is helaas diep- en diep- en diep-triest. Mensen raken ook steeds meer puur visueel ingesteld door alle filmpjes, beelden, foto’s en symbolen.

Sorry, ik zou ook het liefst alleen maar hosanna-verhalen willen schrijven, maar ik ontkom er toch niet aan om kritisch te zijn en te blijven. En dan zullen wel weer heel veel mensen zich aangesproken en aangevallen voelen, maar dat is dan maar zo. Ik kan en wil mijn beleving en conclusies niet onder stoelen of banken steken, ook niet als ik daarbij het risico loop op scheve gezichten.

Misschien komt het ook wel, doordat ik echt een schrijver ben en me liever en beter via het geschrevene uitdruk en bij grotere voorkeur via de brief of e-mail communiceer dan via het gesproken woord. De meeste mensen zijn juist praatziek, geen schrijvers. Ze vinden schrijven vermoeiend en te tijdrovend. Vandaar dat ze zich op Facebook beperken tot kreten, likes en halve zinnen. Alhoewel, als ze op hun praatstoel zitten, dan zijn ze vaak even egocentrisch, opportunistisch, oppervlakkig, ongeïnteresseerd en onattent, hoe leuk, lief en warm ze verder ook zijn.

Hoe slecht ik me ook voel en hoe slecht het ook met mij gaat, ik zal altijd oog blijven houden voor het geluk en het leed van een ander en naar de ander blijven informeren… Dat kom ik bij andere mensen zelden tegen, zelfs als ze lekker in hun vel zitten. Dat is gewoon het aangeboren verschil tussen de meerderheid en mijzelf. Ik ben altijd degene die attent is en dieper ingaat op de besognes van een ander. Anderen zijn daarentegen veel meer bezig met zichzelf, om het zichzelf naar de zin te maken en om zichzelf te promoten. Mijn vrouw is de grote uitzondering. Wat een opofferingsgezindheid, wat een zorgzaamheid, wat een liefde!

http://www.rolanddanckaert.nl

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

