Bijwerkingen

Om mijn zoveelste blaasontsteking te bestrijden (ik ben letterlijk en figuurlijk een zeikerd!), heb ik een antibioticakuur gekregen (moeten betalen). Zo’n medicijn heeft bijwerkingen. Het bestrijden van het kwaad kan nou eenmaal niet geschieden op een vredige en leuke manier. Het leven is een strijd. Jouw of uw kankergezwel kan helaas niet met een lekker etentje, een dagje vogel of vliegtuigen spotten of een strandvakantie verwijderd worden, daar zijn agressieve methodes voor nodig die op hun beurt met veel ellende gepaard kunnen gaan!

Zo komen we natuurlijk nooit eens van die miserabele misère af! Een mens kan bange voorgevoelens hebben die uitkomen en aan de uitkomst een trauma overhouden en een patiënt heeft behalve last van zijn of haar kwaal last van de bijwerkingen van de behandelingen en meestal ook nog van naweeën. Leuk hoor!

Ik weet ook niet waarom, maar het leven/de natuur bestaat nou eenmaal uit constructieve en destructieve krachten en machten, mogelijkheden, eigenschappen en gedragingen. Wat dat betreft zijn God en Duivel en Hemel en Hel schitterende, briljant bedachte metaforen.

Die bijwerkingen van medicijnen dus. De blonde apothekers-assistente met dat guitige open koppie en die grote uitnodigende ogen vertelde me – tegen betaling natuurlijk: zoiets heet een begeleidingsgesprek dat een minuut duurt en waarvoor je extra moet dokken, tja: alleen de zon komt nog op voor een scheet en een boer – dat ik last kon krijgen van darm- en maagklachten. Nou, die informatie veroorzaakt bij mij – hyperactieve hypochonder – al een omgekeerd placebo-effect.

Echt, als je mij een placebo zou geven (zonder dat ik het weet) en je zou erbij zeggen dat het desbetreffende medicijn hartkwalen zou kunnen veroorzaken, dan lag ik nog dezelfde middag op de hartbewaking van het UMC.

Mijn geest is heel goed in paniek zaaien. Dat komt natuurlijk doordat ik als zeer gevoelig en bang aangelegd jongetje dag in dag uit blootgesteld stond aan paniekerige thuissituaties. Daar is dat van gekomen. Als je heel gevoelig bent, maar je groeit op in een gezellige en veilige omgeving met de juiste sturing, dan komt het heus wel goed. Althans, dan is de kans groot dat je van je gevoeligheid gedurende de rest van je leven weinig verschrikkelijke hinder ondervindt.

Mijn geest geeft blijkbaar voortdurend negatieve signalen af aan mijn lichaam waardoor dat lijf doorlopend van slag is. Kon ik die breincomputer maar resetten. Echter, ik ben ook doodsbang voor hypnose en meditatie, voor eventuele kwalijke gevolgen. Ik ga er zelfs vanuit dat het niet goed zal gaan, zoals ik er als kind donder op kon zeggen dat de bliksem ieder moment weer zou kunnen inslaan, in dat huis, in dat gezin.

Mooi hoor. Ik weet meer van mijn eigen psychologie dan de Nobelprijs-winnaar voor de psychologie van algemene psychologie. Maar wat kan ik met die kennis? Ja, scherp blijven. Ieder moment van de dag proberen de juiste keuze te maken. Heel nauw luistert het: ga ik nog vijf minuten door met tuinieren of bloggen en riskeer ik daarmee dat ik weer over mijn grenzen heen ga en minstens een dag de tol moet betalen daarvoor of stop ik op tijd? Maar zelfs dat scherp blijven en bewust kiezen, bieden lang niet altijd soelaas of de gewenste soelaas, en kunnen niet vaak verhinderen dat het onheil en de ongemakken via een andere deur bij me naar binnen sluipen….

Eenmaal thuis nam ik mijn eerste pil van de kuur met al haar rare kuren en las ik de bijsluiter aandachtig en angstvallig door. Jezus, waarom brengen ze zo’n medicijn op de markt? Wat je allemaal wel niet kan krijgen van een medicament! Dan nog liever een chronische blaasontsteking! Alleen al de wurgende angst dat ik getrakteerd kan worden op toevallen, een snelle pols en leverstoornissen maken zo’n geneesmiddel voor mij tot een psychische, psychosomatische en emotionele ziektebron en hel!

Zo’n kuur lijkt op het leger van de vijand dat je in huis haalt om de vijand een kopje kleiner te maken. In de hoop dat het leger zo in de war is dat het jou helpt en z’n eigen mensen overhoop knalt.

 

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

