Voorspellende gedachten?

Zomaar uit het niets kan ik denken: ‘Al een hele tijd niet bij de dokter geweest’. Als ik dat heb gedacht, spontaan, dan kan ik er donder op zeggen dat ik binnen een week naar de arts moet. Niet ga, maar echt hoognodig moet, vanwege een blaasontsteking of zo. Of ik denk: ‘Al een hele poos geen ruzie meer gehad met Pietje’. Nog dezelfde dag komt het tot een ouderwetse clash.

Lange tijd dacht ik dat mijn geest – volgens die denktrant blijkbaar heel erg sterk en magisch als het gaat om het oproepen van negatieve dingen – de oorzaak zou zijn, dat mijn gedachten dan de ziekte en het bijbehorende doktersbezoek en de ruzie met Pietje zouden scheppen. Maar nu vermoed ik, dat het voorspellende gedachten zijn. Ik heb een goede antenne voor naderend onheil. Die heb ik in mijn jeugd ontwikkeld: thuis kon ieder moment de bom weer barsten.

Met geloof in God heb ik niets (wel in de goede krachten en machten die er van nature zijn, zoals de levenskracht) en mijn stupide bijgeloof heb ik steeds eerder zelf in de smiezen en kwalificeer ik steeds vaker terecht als complete onzin, als net zo onzinnig als het Bijbelse gedoe. Maar er is wel meer tussen hemel en aarde. Nee, geen karma, geen goddelijke plannetjes, geen eeuwig paradijs, maar wel allerlei (natuur)verschijnselen waar we nog geen theoretische, wetenschappelijke verklaring voor en kennis over hebben, maar die sommigen af en toe of dikwijls wel ervaren.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

