Referendum kan me gestolen worden

Sinds gisteren hebben ook wij de stembiljetten binnen voor het referendum op 6 april waarbij je voor het associatieverdrag van de EU met Oekraïne kan stemmen of tegen. Ik ga niet stemmen, want ik vind dat hele referendum complete onzin.

Het associatieverdrag is vooral bedoeld om de handel tussen de EU en Oekraïne te bevorderen, met name door binnen tien jaar een vrijhandelszone en visum-vrij reizen in te voeren (vrij handelsverkeer en persoonsverkeer tussen EU-landen en Oekraïne). Het is de bedoeling dat Oekraïne haar handelswetgeving in overeenstemming brengt met die van de EU, bijvoorbeeld door meer onafhankelijke rechtspraak in het land.

De tegenstanders van het verdrag hebben het niet zo begrepen op een zich uitbreidende EU en ook niet op Oekraïne. De ‘GeenPeilers’ zijn bang dat het verdrag op termijn uitmondt in het EU-lidmaatschap van Oekraïne en om de een of andere reden zijn de initiatiefnemers van het referendum daar doodsbang voor. Zij willen een beheersbare, overzichtelijke EU met meer inspraak voor burgers en de afzonderlijke landen, in dit geval voor Nederland en Nederlanders.

Waarom nou juist hierover een referendum, vraag ik mij af. Volgens mij kan het geen kwaad om meer handel te gaan drijven met Oekraïne. Hoe meer landen economisch met elkaar te maken hebben en handel drijven, hoe bevorderlijker dat is voor de vrede, al was het maar omdat ze dan meer afhankelijk zijn van elkaar en dientengevolge aanhankelijker. Ik zie er het gevaar niet van in. Ook niet, op termijn, van toetreding van Oekraïne tot de EU. De wereld is nou eenmaal steeds meer één groot dorp geworden en protectionisme en nationalisme hebben nog nooit geleid tot iets goeds.

Je zou dus kunnen stellen dat ik voor het verdrag zou moeten stemmen. Toch doe ik dat niet. Want ik ben tegen dat hele referendum. Ik vind dat politici zouden moeten (kunnen) bepalen of een dergelijk verdrag nuttig en wenselijk is, en dat je zoiets niet aan de burgers kan en moet overlaten. Sommige burgers hebben kennis van zaken, maar heel veel burgers weten niet waar het om gaat en stemmen toch. Ook ik weet niet precies van de hoed en de rand. Ik vind niet dat ik gemachtigd ben om een beslissing te nemen of inspraak te hebben over zo’n groot politiek onderwerp, ondanks mijn eigen mening.

Daar komt nog eens bij dat mijn stem nog nooit heeft bijgedragen aan hetgeen ik graag zou zien. De politieke partijen waar ik op stem – die trouwens tegen het verdrag met Oekraïne zijn (dat dan weer wel) – zullen nooit aan de macht komen. Ik ben altijd al anders geweest dan de meerderheid van de Nederlanders. Ik denk en voel over heel veel zaken heel anders.

Wat nou democratie? De meeste beslissingen van de voorgaande veertien (!) kabinetten heb ik betreurd. En ik had geen enkele inspraak. De kant die de Nederlandse kiezer nu opgaat – met de PVV en de VVD aan kop, en met een terugkrabbelend CDA – is me al helemaal een doorn in het oog.

Ik zou gewoon willen dat Nederland en de rest van de wereld gewoon eens wat minder hebzuchtig, materialistisch, kapitalistisch, ‘consumentistisch’ en gefocust op de economie zouden zijn en zich meer zouden inspannen voor natuur en milieu, redelijkheid en menselijkheid alsook een eerlijkere verdeling en betere besteding van het kapitaal. Dicht de kloof tussen pervers rijk en kwalijk arm, heb een realistische kijk op werkloosheid en zorg dat de staat weer grote bedrijven in handen neemt en zorg kan dragen voor betaalbaar onderwijs en betaalbare en menselijke gezondheidszorg.

Kleinschaligheid en grootschaligheid maken niet eens zoveel verschil, het gaat om de sfeer, de intenties, het beleid, de visie (die er vaak niet is).

Rot toch op met je referendum!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

