Ik ben de praatpaal

In groepen, tijdens een avondje uit, onder vrienden of familie, ben ik altijd de praatpaal. Mijn vrouw ook. Wij zijn de mensen tegen wie de anderen eindeloos praten, aan wie de anderen veel toevertrouwen.

Kennelijk stralen wij ontvankelijkheid uit, en betrouwbaarheid.

Maar het komt vooral, doordat wij rustig zijn, niet van die praters zijn.Tussen al die mensen die heel erg veel praten en dus constant zelf aan het woord (willen) zijn, moeten er mensen zijn die kunnen luisteren, tegen wie al die shit, moppen en shoe and shine verteld kunnen worden.

Wij kunnen niet alleen luisteren, we voelen bovendien dat anderen niet veel behoefte hebben aan het aanhoren van andermans en dus ook ons verhaal (ze willen immers zelf aan het woord zijn en over zichzelf vertellen).

Mijn vrouw en ik hebben ook geen zin om ons in een gesprek te moeten knokken, om steeds weer te moeten vechten om enige spreekruimte en aandacht voor onszelf af te dwingen. We voelen dat de echte aandacht en interesse er toch niet zijn.

Mijn vrouw en ik zijn altijd de luisteraars én de vragenstellers, de geïnteresseerden. Zelfs als het ons maar weinig boeit. Ik vind dat (willen) luisteren tevens heeft te maken met beschaving en menselijkheid, met attent-zijn, met niet-egoïstisch en niet-egocentrisch zijn.

Toen ik verslaggever was bij de roddelbladen was het al zo, dat mensen – bekende mensen in dit geval – mij heel veel toevertrouwden, dat mijn collega’s zeiden:’Hoe krijg je dat allemaal los?’ Maar ik hoef(de) er geen moeite voor te doen.

Mensen zien of spreken mij, en voelen instinctief: ‘Hé, eindelijk een praatpaal gevonden langs die snelweg van druk verbaal verkeer waarop iedereen de ander de pas wil afsnijden..’

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

