Zwerver maakte me blij

Ik kwam uit de Albert Heijn met een tas vol drank (sap), brood en reuzen-mergpijpen. De zon had zichzelf bij de auto’s op de ruime parkeerplaats gestationeerd. De lente krijgt steeds meer spatjes. Boven me hoorde ik het geluid van een reclame- of sportvliegtuigje, een uiterst aangenaam geluid dat ik altijd associeer met goed weer, zoals mensen ook alleen bij mooi weer in een luchtballon omhoog gaan. Ik associeer het geluid van zo’n kleine fabrieksvogel evenzeer met voetbal. Vroeger, toen ik tiener was, bezochten we vaak wedstrijden van MVV, Fortuna Sittard, VVV en Roda JC en voor en soms zelfs tijdens de wedstrijden vloog er dan zo’n reclamevliegtuig over, als de zon scheen. Heerlijk!

Behalve het vliegtuigje hoorde ik vrolijk gefluit, mensen-gefluit. Ik keek om me heen om de herkomst van het pretpark- of tekenfilm-deuntje te lokaliseren/traceren en mijn oog viel toen op een zwerver die goed gemutst – helemaal in zijn nopjes en in zichzelf en zijn taak gekeerd – aan het bezemen was. Hij werkt daar als parkeer-terreinknecht en draagt altijd een cowboy-hoed. Hij was duidelijk helemaal in zijn element.

Een wat kleine, dikke, bebrilde vrouw met zwarte artistieke kleding (pofbroek, lange dunne sjaal) moest lachen om de vrolijkheid van de zwerver. Ze lachte hem beslist niet uit, ze vond het net als ik gewoon heel amusant dat hij zo in zijn nopjes was. Nederlanders beweren altijd dat ze heel gelukkig zijn en we scoren als volkje dan ook heel hoog op de wereldlijst van gelukkigste landsmensen, maar als je naar de mensen op straat kijkt, dan lijkt het wel alsof iedereen net op weg is naar de psychiater, stoned van de bijwerkingen van de medicijnen die niet helpen. Zelden zie je een mens zo tevreden en helemaal in z’n hum als die zwerver.

Tja, dat uitgerekend een zwerver op dat ogenblik zo’n beetje de gelukkigste mens ter wereld mag lijken… En dat je uitgerekend van zo iemand een goed gevoel, een zonnig humeur, kan krijgen! Inderdaad, waarom ook niet?! Maar je verwacht het niet! Alhoewel, als je wat langer meeloopt op dit ondermaanse, dan weet je wel dat je niet echt blij wordt gemaakt door heel rijke en geslaagde mensen. Die zijn vaak nog meer dan andere mensen alleen maar bezig met hun eigen (vermeerdering van) rijkdom en welzijn. Geluk heeft weinig met geld, succes en status te maken. In de straten van arme Indiase, Ecuadoriaanse, Marokkaanse, Indonesische, Thaise, Turkse en Nepalese dorpjes en steden zagen we steevast blijere mensen dan in de elite-getto’s waar ook ter wereld.

En ik praat wel eens met Duitse voetbalfans en die hebben toch niets te klagen. Die Mannschaft is vier keer Wereldkampioen geworden (in 2014 nog) en werd op het wereldpodium vier keer tweede. De zwart-witten gingen er drie maal vandoor met de Europacup voor landenteams en werden drie keer tweede, terwijl de Duitse clubs en met name Bayern München het meestal heel goed doen in de internationale competities. Je zou denken dat die Duitse voetbalfans heel tevreden moeten zijn over de verrichtingen van hun voetballers. Maar je moet de burgers en reporters eens tekeer horen gaan wanneer die Mannschaft of Bayern niet wint, en wanneer ze slecht spelen! Ze zijn zo gewend aan puike prestaties, dat ze IEDERE KEER niets anders meer eisen dan de winst en zowat aan de grond zitten als het eens niet lukt! Dat is wat succes met mensen kan doen: men blijft nooit (lang) tevreden.

Goedlachs stapte ik in mijn autootje, nadat ik de tas met boodschappen achterin had gedumpt. Ik zette de radio aan en het heerlijke liedje ‘Walk Of Life’ van The Dire Straits was erop. Zelfs de radio had goede zin gekregen van het zwerversgeluk…

http://www.rolanddanckaert.nl

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

