Echte bekommernis

Wat ik vooral tegen het geloof en gelovigen heb, is dat ze menen dat (hun) God zich werkelijk bekommert om ieder individu, wezenlijk elk mens kent en met alle mannen en vrouwen, jongens en meisjes is begaan.

Aangezien daarvan weinig of eigenlijk helemaal niets blijkt tijdens dit leven – denk maar eens aan het lot van zes miljoen Joden tijdens het Hitler-regime – hebben ze de beloning en redding na de dood bedacht. Dat is lekker makkelijk, want niemand kan bewijzen dat er na de dood niets is. Ook niet dat er wel iets is na de dood – zoiets als een paradijs waar je wordt toegelaten mits je hebt geloofd, gebeden en berouw hebt getoond. Maar ja, als je verwijst naar een boek waar het zwart op wit in staat (maar dat in wezen niets anders is dan een verzameling van aangedikte en gesymboliseerde geschiedkundige verhalen), dan heb je zogenaamd een troef in handen… Tja…

God – zoals christenen en moslims God zien – bestaat niet (God is voor mij echter het synoniem voor alle opwekkende krachten en machten der natuur, voor alle goede eigenschappen, gedragingen en mogelijkheden des levens) en ik betwijfel ten zeerste of er na onze dood nog iets is en al helemaal of er iets is waar ons ego, ons huidige bewustzijn iets aan heeft.

Gelukkig bestaat bekommernis wél. De bekommernis die we kunnen hebben voor elkaar. Helaas bekommeren maar heel weinig mensen zich werkelijk om de ander(en) en om Moeder Natuur. De meeste mensen bekommeren zich alleen om zichzelf, het eigen kleine kringetje en om (meer) macht, bezittingen, status en geld.

Maar ik ben zelf een ontzettend bekommernis-vol persoon. Ik ben begaan met het lot van mensen en flora en fauna, zelfs met het leven lang na mijn heengaan. Ik heb oprechte interesse in mensen en in hun welzijn en leven. Ik leef mee. Ik informeer naar en bij anderen hoe het met hun gaat.  Ik doe dat zelfs teveel, meer dan goed voor me is. Ik ga ongebruikelijk diep in op de problemen en belevenissen van anderen. Ik stel veel vragen en ben een en al oor, ook als ik al moe ben geluisterd. Ik laat niemand aan zijn of haar lot over. Dat gaat vaak ten koste van mijn eigen energiehuishouding en kracht. Ik ben een beetje als God, maar dan in een zwakkere uitvoering.

Ik heb begrip voor mensen, zelfs voor mensen die anderen en mij pijn doen of hebben gedaan.Zo zie ik dat mijn vader door een cocktail van een ruime narcistische oorsprong, nooit overwonnen overspannenheid, een verbroken verloving met de liefde van zijn leven, een slecht huwelijk met iemand die niet bij hem past en tegenwerking en kritiek van mensen (een belastingambtenaar is nergens welkom) is geworden zoals hij is.

En zijn veel zelfmoordterroristen tegen wil en dank van origine psychopathisch, hetgeen wordt verergerd als ze ernstige sociale, maatschappelijke, existentiële problemen krijgen en in het criminele circuit rollen, wanneer ze helemaal opgaan in destructief gedrag en milieu , vol van leegte, zinloosheid en doelloosheid.

Bekommernis van boven heb ik helaas nooit bemerkt, al sluit ik niet uit dat er voor mij onzichtbare entiteiten of energieën zijn die ons/ook mij helpen, zonder dat u en ik het weten (het paranormale is niets anders dan een door velen niet gekende normale gang van zaken, van een ongeweten natuurverschijnsel).

Maar bekommernis krijg ik wél van vrouw en kinderen. Ik voel dat ze echt om me geven en uit liefde offers brengen, zoals ik dat doe voor hen.

Echt begaan zijn met elkaar, elkaar door dik en dun steunen, elkaar vergeven en lol hebben met en genieten VAN elkaar… dat is het mooiste dat er is. Het is vrij schaars, vrij zeldzaam, want de meeste mensen – zelfs vrienden en familie en soms zelfs ouders en kinderen en partners – bekommeren zich niet echt om elkaar. Maar als het er is, dan is het feest en halleluja!

http://www.rolanddanckaert.bloggertje.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

