Buiten jezelf om kunnen denken

Een hekel heb ik aan mensen die niet buiten zichzelf om kunnen denken. Die geen rekening houden met anderen en niet laten merken dat ze beseffen dat er ook nog andere soorten levens en mensen zijn, die er automatisch vanuit gaan dat hun leven ieders leven of mogelijkheid is.

Ik ken zat geslaagde, rijke mensen die niet beseffen of niet willen toegeven dat ze ook heel erg veel geluk hebben gehad en dat hun welvaart en welzijn niet voor iedereen is weggelegd. Met rijkdom heb ik op zich geen enkel probleem, al ben ik tegen heel grote inkomensverschillen. Tegen rijke mensen heb ik op zich niets, zolang ze aardig en empathisch zijn. Maar erg vind ik mensen die niet (willen) inzien dat ze ook geluk hebben gehad in het leven én dat er mensen zijn die minder geluk hebben gehad en die ondanks hun goede wil en inzet niet erin slagen om gelukkig, gezond en/of succesvol te zijn/te leven.

Met arme of werkloze mensen kan ik eveneens goed door één deur, zolang ze de mensen met meer geluk en meer geld hun welvaart en welzijn niet misgunnen. Ze hadden maar wat graag zelf in die luxe positie gezeten.

Oog hebben voor een ander, in welke situatie je ook bivakkeert, vind ik een heel essentiële eigenschap. Mensen die deze deugd niet hebben, moet ik niet en hou ik liever verre van me.

Sommige mensen leven nochtans alleen maar in hun eigen wereld en beschouwen de hele wereld en iedereen op deze wereld vanuit hun eigen blikveld.

Natuurlijk gaat het er, of je arm of rijk bent, om of je in staat bent de levenskunst te verfijnen, of je het beste van vervelende situaties kan maken, of je jezelf en anderen toestaat te genieten en of je de juiste keuzes maakt. Geld speelt daarbij niet altijd een rol. Maar we moeten ook rekening houden met de mensen die zo erg lijden dat er geen levenskunst tegen opgewassen is en dat levenskunst helemaal niet meer toepasbaar is. Ook dienen we ons te realiseren dat het hoe dan ook makkelijker is wanneer je in een vervelende situatie rijk bent en je je daardoor meer kan permitteren, zoals betere zorg en meer verwenmomenten. En dat het lang niet altijd een kwestie van inzet, werklust en doorzettingsvermogen alleen is of iemand slaagt in het leven of niet. En dat niet iedere rijkaard een egoïstische materialist is die z’n geld op slinkse wijze heeft verdiend.

Als je niet buiten jezelf om kan denken en kijken, hoe kan je dan het totaalplaatje zien, en dus de werkelijkheid en waarheid? Jij bent immers – ondanks je eventuele status, rijkdom en macht – maar één heel klein, onbetekenend micro-wereldje in een wereld met miljarden micro-globes.

Willen we ons een juist totaalbeeld kunnen vormen van de realiteit, dan zullen we altijd het totaalplaatje moeten verzamelen en beschouwen. Daarom ben ik ook zo’n fan van het holisme waarbij je werkelijk alle facetten belicht en met elkaar verenigt. Hoe kun je dan in hemelsnaam alleen maar vanuit jezelf denken, voelen, kijken en redeneren?

Toch doen heel veel mensen dat, ik-gericht leven, ook al denken ze en beweren ze dat ze heel erg open staan. De meeste mensen hebben een ontstellend gebrek aan zelfkennis en eerlijke maar opbouwende zelfkritiek.

Ikzelf ben van nature – het is dus niet eens een eigen verdienste – altijd iemand geweest met oog voor anderen, soms teveel. Veel teveel zelfs. Ik verplaats me makkelijk, snel en diep in anderen. Ik moet juist leren om me niet altijd zo diepgaand in anderen te verplaatsen en om niet iedereen te willen helpen en corrigeren. Zo heeft iedereen z’n eigen lessen te leren. Lessen die niet voortkomen uit een goddelijke of spirituele opdracht, maar uit onze onvolmaaktheid en de mogelijkheid om te groeien en te leren in dit ene leven.

http://www.rolanddanckaert.bloggertje.nl

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

