Mijnheer de psycholoog, zo behandel je mijn angststoornis

Niet twee angststoornissen zijn hetzelfde. Er zijn verschillen in gradaties/hevigheid/complexiteit, oorzaken, gevolgen én neven- en bij-effecten.

Ook niet twee angstlijders zijn hetzelfde. Er zijn verschillen qua karakter, omstandigheden, beleving, situatie, gevoeligheid, intelligentie, omgeving en geestelijke en lichamelijke gezondheid.

Een angststoornis handelt altijd om abnormale, ongezonde angst, om verstoorde, ontregelde angst. Vaak wordt een angststoornis een fobie en gaat het gepaard met al dan niet zeer hevige paniek en met akelige, zeer hevige lichamelijke, emotionele en mentale sensaties. Hoe langer het duurt, hoe sterker de vicieuze cirkel wordt, en hoe moeilijker het wordt om daaruit te ontsnappen. Maar men moet niet alleen inzetten op en tevreden zijn met volledige genezing: iedere vooruitgang is mooi meegenomen. Stapje voor stapje kom je dichterbij het doel. Het gaat hoofdzakelijk en vaak een leven lang om de reis, en op het laatst pas om de bestemming (als die eventueel is bereikt).

Bij het behandelen van een angststoornis en van een angstpatiënt moet de behandelaar zich niet alleen richten op de angsten. Immers, de angsten zijn meestal het gevolg van levensgebeurtenissen zoals trauma’s, overspannenheid, overbelasting, plotseling zeer hevige of langdurige stress, drugsgebruik en/of moeilijke situaties en frustraties. En hebben in het hier en nu allerlei nare gevolgen voor het dagelijks leven. Juist dat dagelijks leven moet je wat beter zien te krijgen.

Het is ook niet altijd nodig om diep in het verleden te gaan wroeten.

Het is noodzakelijk om naar de huidige dagindeling en het huidige leefpatroon van de angstlijder te kijken, alsmede naar zijn/haar gevoelens, visies en gedachten van vandaag, al dan niet gerelateerd aan ervaringen in het verleden of angst om en zorgen over de (nabije) toekomst. Hou het vooral bij de issues die vandaag spelen. Iedere sessie spelen er weer nieuwe dingen. Door te kijken naar hoe men reageert op en omgaat met het leven van vandaag, leert men (de psyche van) de angstlijder echt goed kennen, leert de angstlijder zichzelf beter kennen en kan er direct worden ingegrepen, hetgeen het gevoel van machteloosheid vermindert.

Het is van belang naar de algehele mens te kijken, niet alleen naar zijn of haar angstprobleem en de gevolgen van dat specifieke probleem. Immers, verlichting van de problemen kan vaak tot stand worden gebracht door een andere manier van leven die losstaat van de angsten. Nogmaals, de oorzaken en de gevolgen van die oorzaken zijn dikwijls ontstaan door moeilijkheden in en met het dagelijks leven, en daar kan dus ook een deel van de oplossing liggen. Nog erger dan de angsten is vaak het feit dat men zich geen raad ermee weet, dat men er niet mee kan omgaan, dat de persoon en zijn leven ontregeld zijn. Dat moet je dus aanpakken.

Het is van belang kleine en wat grotere verbeteringen aan te brengen in de dagindeling, het leefpatroon en het denken en voelen hier en nu. Je kan samen met de patiënt/cliënt kijken hoe er meer ontspanning kan worden ingebouwd iedere dag, alsmede meer ritme, regelmaat en tijd voor leuke dingen. Ga samen na waar de angstlijder zich prettig bij voelt, wat hij of zij graag doet of zou willen doen. Maar bespreek dus vooral ook de dingen die hem vandaag de dag bezighouden en hoe zij/hij daarop reageert. Probeer samen te bekijken hoe men daar op een prettigere manier naar kan kijken, hoe men beter kan omgaan met zorgen, onvrede, conflicten en problemen.

Bekijk samen of de keuzes die hij/zij vandaag en gisteren heeft gemaakt bevorderlijk waren/zijn voor de stemming, het humeur en het welbehagen. Voelt iemand zich eigenlijk wel goed bij het spelen van oorlogsgames en het alsmaar kijken naar nieuwsuitzendingen? Ik noem maar een paar voorbeelden. Probeer uit te vinden welke keuzes vruchteloos en destructief zijn gebleken en wat daarvoor in de plaats zou kunnen of moeten komen.Vaak zitten mensen vast in bepaalde vruchteloze en zelfs verergerende patronen van keuzes, handelingen, gedachten en communicatie met zichzelf. Probeer dat op te schudden!

Kleine aanpassingen kunnen vruchtbaar zijn. Het kan bijvoorbeeld al schelen wanneer de angstlijder de koffie, thee en sigaretten laat staan en stopt met het fulltime bezig zijn met zijn of haar gezondheid en genezing. Niets zo helend en gezond als leuk werk, ontspanning, plezier, genot en rust. Zo zijn er duizenden alledaagse dingen die men kan aanpakken. Maar dan moet men eerlijk naar zichzelf durven kijken en creatief zijn in het bedenken van en zoeken naar oplossingen: de angstlijder moet daarbij dicht bij zichzelf kunnen blijven en eigen initiatieven tonen: wat past bij hem/haar, wat vindt hij/zij leuk, waar heeft hij/zij behoefte aan? Het zelf-helpend en zelf-nadenkend vermogen moeten worden geactiveerd!

Natuurlijk is het tevens van belang om naar de emoties, gedachten en gevoelens en levenshouding te kijken van de fobielijder. Hoe gaat hij of zij NU, VANDAAG, om met zijn/haar kwaal? Hoe is het gesteld met het zelfbeeld en met de hoop op genezing? Praat iemand zichzelf steeds maar weer de put in? Blijft iemand ALLEEN maar klagen? Toon aan hoe vruchteloos dat is en dat hij/zij het daarmee alleen maar nog erger maakt. Hij/zij wil toch genezen? Daar moet men dan ook ZELF wat voor en aan doen! Wilskracht, veerkracht en doorzettingsvermogen zijn vereist. We hebben het hier dan niet over totaal ontredderde patiënten die niet meer zelfstandig kunnen functioneren. Zulke mensen moeten permanent opgevangen, behandeld en begeleid worden. We hebben het hier over mensen die weliswaar erg lijden, maar zich nog goed weten te redden en die niet helemaal van de wap zijn…

Vanzelfsprekend moet ook de angst worden aangepakt door zich – onder begeleiding van iemand die men vertrouwt en alleen – bloot te stellen aan de angstaanjagende situaties. Dit lukt makkelijker wanneer iemand ontspannen is en bijvoorbeeld een uur heeft gezwommen of heeft gemediteerd of net heeft gesekst.

Het is gewoon makkelijker om een spannende uitdaging aan te gaan op momenten dat je je niet heel erg gestrest en doodmoe voelt. Als het goed gaat – de confrontatie met de angstaanjagende situatie – probeer het dan wat langer vol te houden om zelfvertrouwen te tanken en te wennen aan de situatie. Het is dan van belang om de ‘overwinningen’ te vieren en aan te grijpen om zelfvertrouwen op te bouwen. En om op moeilijke momenten te denken aan de keren dat het WEL wat beter ging.

Gaat het mis en is de angst weer hevig, dan moet er gelegenheid zijn om hierover te klagen, te rouwen en te treuren want een paniekaanval is ontzettend ingrijpend en heeft op alle gebieden een enorme negatieve impact, maar men moet daarna tevens inzien dat je het alleen maar erger maakt als je in de put BLIJFT zitten.

Een mens moet met zichzelf sparren, zichzelf moed inpraten. Zinnetjes als ‘de volgende beter’ en ‘vorige keer lukte het wel, het kan dus…’ kunnen helpen.

Ik heb al veel overwonnen door deze aanpak. Maar cruciaal is het inzicht dat de angst dikwijls minder is of beter is te managen wanneer men het stuur van het leven zoveel mogelijk in eigen hand neemt en men leert om met name in niet-angstige situaties meer en beter te ontspannen, betere keuzes te maken, leuk bezig te zijn, zelfvertrouwen op te bouwen, zegeningen te tellen maar ook van zich af te bijten en zich te uiten.

Belangrijk is om erachter te komen wat allemaal stress en spanning veroorzaakt en dat kan het beste door de situaties van vandaag en de voorbije dagen te analyseren. Bekijk voorts hoe men die stress en spanning voortaan wat vaker kan vermijden en vooral: hoe men meer kan ontspannen.

Wat spanning en stress geeft, is heel individueel en vaak heel wisselend en tijdelijk: het is steeds wat anders. Daarbij speelt de eigen levenshouding altijd een rol. Hoe gaat men om met de verse en/of sudderende teleurstellingen, conflicten en tegenslagen? En hoe kan men dat ombuigen?

Het is eigenlijk een levenslang proces. Je bereikt er echter hopelijk niet alleen mee dat de angsten minder worden of beter zijn te managen, maar ook dat men als persoon groeit en men zich gelukkiger voelt, dat de kwaliteit van leven toeneemt, dat men meer wakker en bewust in het leven staat, en positiever en meer ontspannen. Vaak worden de angsten dan wat minder of zijn ze dan beter te managen. Je bent vaak zo angstig door stress en spanning en die vicieuze cirkel. Probeer dus een gelukkiger mens te worden en vruchtbaardere keuzes te maken, dan nemen spanning, stress en ook de angstbeleving af.

Eigenlijk gaat het dus om een holistische aanpak waarbij men de eigen verantwoordelijkheid neemt en men inziet dat men zelf de enige persoon is die zijn/haar leven vorm kan geven en kan veraangenamen en verkloten. In plaats van alleen maar je lot te betreuren en alles en iedereen inclusief God, je omgeving en het leven de schuld te geven, kijk je iedere dag naar wat je ZELF kan doen om een fijner leven te krijgen. Alle kleine beetjes helpen, iedere kleine vooruitgang mag worden gekoesterd.

Het is belangrijk dat we naar dingen kijken, dingen luisteren en dingen lezen en ons met mensen omringen die ons positief stemmen. In plaats van naar het nieuws kun je misschien beter eens naar een cabaretier kijken die je leuk vindt of naar youtube-filmpjes waar je blij van wordt. Kijk naar goede initiatieven van andere mensen en naar wat wel goed gaat in de wereld en wie wel inspireert. Hou je bezig met leuke dingen en leuke mensen, verspeel minder energie aan nare dingen en nare mensen. Je hebt het al zwaar zat.

Wees lief voor jezelf en voor anderen, maar soms – als het moet – dien je hard te zijn voor jezelf en anderen. Wat en wanneer, dat moet je zelf aanvoelen.

http://www.rolanddanckaert.nl

 

 

 

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s