Conference april 2016

De oudste hond ter wereld is overleden. Dertig jaar maar liefst was het beestje. Het dier leefde in Au!stralië, blijkbaar geen land waar het leven snel zeer doet. De nu oudste hond woont ook in Au!stralië: 29 jaar. Hoe komt het toch dat Down Under de honden langer leven? Ja, Australiërs zijn dierenvrienden en tasten diep in de buidel om hun huisdieren te verwennen, dat is waar.  En de honden daar zullen wel kangoeroevlees te eten krijgen. Blijkbaar blijven ze daar springlevend van! Honden daar worden ouder dan de gemiddelde Aboriginal, wist u dat? Over ab-originals kan je haast geen originele grappen maken, sorry. Wel een grappige naam voor mensen die er eigenlijk heel origineel uit zien. Ik heb altijd het gevoel dat die mensen ergens in de evolutie zijn blijven steken, qua uiterlijk.

Ik denk dat ik maar naar Au!stralië ga emigreren. Als ik langer wil leven, dan moet ik daar zijn. Ik heb immers een hondenleven en voel me meestal hondsberoerd. Echt, een hondenleven héb ik: ik lig aan de ketting van mijn baasje (mijn vrouw die me heeft afgericht), ze neemt me iedere dag even mee uit wandelen en houdt me daarbij aan de lijn en ik krijg meestal brokken vlees geserveerd. Plus: ze neemt me iedere avond op d’r hondjes: ik moet dan op haar vier kwispelende en blaffende teckels gaan liggen en dan beult ze me met haar penis-lange clitoris af totdat mijn kontgat een Grand Canyon is.

Het warme klimaat levert mogelijk een bijdrage aan het prinsheerlijke leven van de Australische honden. De hot dogs wandelen daar gewoon door het park!

Als u de grapjes niet leuk vindt, dan moet u me dat maar vergeven (vooral als u religieus of spiritueel bent), want ik ben natuurlijk geen professionele komiek. Dit is pure hobby. Gediplomeerd conferencier ben ik niet. Als het allemaal wat amateuristisch overkomt, dan weet u waar het aan ligt. Ik heb zelf nog niet kunnen lachen om mijn komische pogingen, maar ik kan dan ook alleen maar lachen om slapstick. Mijn vrouw alleen om sterkstick…

De strijd om het kampioenschap in de Eredivisie (voetbal, wat anders: breien?!) is ontzettend spannend. Het gaat tussen PSV en Ajax. PSV heeft een betere selectie, maar Ajax heeft het geluk dat het de laatste weken slechtere scheidsrechters treft die onder hun arbiterstenue een shirt van de Amsterdamse club dragen en onterechte strafschoppen aan de ploeg van Frank de Boer toekennen.

Die scheidsrechters denken natuurlijk ook aan hun populariteit in Nederland: veel meer mensen zijn voor Ajax dan voor dat Provincieclubje dat ooit de Europacup won met en dankzij een hele zwik ex-Ajacieden. Wanneer de leidsmannen Ajax helpen, dan kunnen ze bij de meeste mensen niet meer stuk. En niemand zo ijdel als een scheidsrechter. Als ze door de tribune worden uitgefloten, dan menen ze dat ze sjans hebben van alle vrouwelijke supporters die op hun vingers fluiten als geile bouwvakkers die de hele dag lopen te steigeren op hun steigers.

Niet dat ik het erg vind, hoor, dat de scheidsrechters op de hand zijn van Ajax. Ik ben immers een ras-Ajacied. Natuurlijk vinden de PSV-ers het wél erg dat de mannen in het zwart Ajax voortrekken, ofschoon de arbiters daardoor wel kunnen fluiten naar een internationale carrière.

Er was zelfs één PSV-fan die aangifte deed bij de politie tegen een scheidsrechter die Ajax had geholpen. Die fan ziet er trouwens uit als een drugs-dakloze die van matchfixing en bel-Chinezen heeft gehoord toen hij zich bij de Mediamarkt ging opwarmen, er een gratis koffie uit de automaat ging scoren en op alle te verkopen tv-schermen Johan Derksen zag raaskallen over fraude in het betaalde voetbal (waarbij de ‘tv-kijker’ moet hebben gedacht: ‘zoveel verschillende zenders en er is overal hetzelfde op! En ik wist niet dat Johan zoveel broers heeft!’), maar het kan best zijn dat de beste man manager is bij Philips.  Dat zou heel goed kunnen zelfs.

Als wij vroeger een apparaat van Philips kochten, dan was dat ding altijd binnen een paar maanden stuk en niet meer te repareren. Misschien verkoopt Philips opzettelijk haar slechtste producten – de maandagmorgen-misbaksels – aan Ajacieden, dat zou kunnen. Ik wil in elk geval nooit meer iets van Philips in huis hebben, want die apparaten gaan minder lang mee dan een hond in een leeuwenkooi. Zelfs de gloeilampen die we vroeger kochten, waren duistere producten!

Verder heb ik helemaal niks tegen PSV, echt niet. Ik hoop alleen dat die Pinokkio-trainer, die Philips Cocu met zijn skischans-neus, volgend seizoen degradeert met zijn ploegje en afzakt naar de kelder van de Jupiler League, zodat ze daar in Brabant pas echt goed weten hoe het Calimero-complex voelt. En dat Ajax ondertussen de Champions League wint, doordat het stiekem alle bank-miljoenen gebruikt om de scheidsrechters om te kopen en de goedkoopste strafschoppen te laten toekennen.

Kijk, die PSV-spits – die Luuk de Jong die vroeger ook voor Ajax was en dat diep in z’n hart nog steeds is – scoort er dan wel lustig op los doordat onze verdedigers niet kunnen springen en onder mandekking verstaan dat ze hun tegenstander de Atlantische Oceaan aan ruimte geven, maar als het erop aankomt, dan is die Luuk natuurlijk een loser eersteklas. Die durfde niet eens die penalty te nemen in de kwartfinale van de championskwekerij. Ik zweer het je, als die Luuk die Jong in een finale (die PSV nooit zal spelen) alleen op de doelman af kan gaan, dan krijgt hij zo’n erge faalangst dat hij net doet alsof het tijdens zijn spurt naar het doel prompt in zijn hamstring schiet en hij zogenaamd geblesseerd op de grond valt.

Nee, dan die jihad-strijders, die hebben geen last van faalangst. Man, als ik zo’n bomgordel zou dragen, dan zou ik doodsbang zijn dat dat ding zou afgaan voordat ik Schiphol of Zaventem had bereikt, dat dat ding zou ontploffen in de auto op weg naar het vliegveld en totaal geen vijandelijke slachtoffers zou maken. Maar die jihadisten/terroristen winden zich niet op met al die explosieven rondom hun kebab-buik. Die gaan vrolijk naar het toekomstige plaats delict alsof ze met een groepje baldadige jongens in het zwembad tussen de aquajoggende bejaarden springen en bommetje doen.

Trouwens, het valt me wel op, dat die kebab-buiken al een opgeblazen kop hebben voordat die bomgordel is af gegaan. Volgens mij lijden ze allemaal aan een hoge bloeddruk door die shoarma-sauzen.

Maar ik heb echt bewondering voor die gasten: hoe cool die blijven, terwijl ze op springen staan! Allah moet hun vuurwerkshow toch heel erg op prijs stellen en ze belonen met dertigduizend HIV-besmette maagden die – als ze klaarkomen – ontploffen en het hele hemelbordeel opblazen!

Gelukkig ken ik zelf alleen maar heel lieve, vredelievende moslims waardoor ik mijn respect voor koran-lezers nooit zal verliezen. Dat is echt zo. Maar terroristen kun je het beste terroriseren totdat ze huilend een kaarsje opsteken bij de Heilige Maagd Maria. Dat geldt ook voor de ETA-terroristen en voor de terreur van de motorbendes in Europa, van de narco’s in Zuid-Amerika en van de PSV-supporters op internet.

Ik las trouwens dat een man van Marokkaanse afkomst in het asielzoekerscentrum in het Midden-Limburgse Echt andere asielzoekers probeerde te ronselen voor de jihad. Dat is net zoiets als onder werklozen mensen werven als parkeerwachter! Dat doe je niet! En dat je dan van het opgehaalde parkeergeld je eigen parkeerboetes gaat betalen…

De wereld zit halfvol met lieve mensen en halfvol met slechteriken. Ja, zo zwart-wit is het! Inborst-scheiding, net als rassenscheiding. Dom zijn, is ook een slechte eigenschap. Domme mensen zijn slechte mensen. Want ze hebben slechte opinies en richten daarmee heel veel kwaad aan, zeker in een democratie die toch de dictatuur is van het gemiddelde.

Volgt u het proces tegen Jos van Rey, die oud-wethouder van Roermond? Leuke naam trouwens, wethouder, voor iemand die zich niet aan de wet zou hebben gehouden!

Josje is desalniettemin ongekend populair bij een groot deel van de stompzinnige Roermondenaren. Josje zou Roermond op de kaart hebben gezet. Ja, op de rode kaart van de wetshandhavers, ja! Hij zou met een pokerface Roermond als joker hebben ingezet en zich niet in de kaarten hebben laten kijken.

Roermond is er zogenaamd beter van geworden, en Josje en zijn vriendjes zelf heus niet, ben je gek?! Jos heeft het allemaal voor Roermond gedaan en voor de Roermondenaren van wie deze Provinciaalse Sinterklaas zoveel houdt. Josje heeft Roermond echt niet gebruikt om zichzelf en zijn vriendjes te verrijken en aan het werk te houden. Ben je mal?! Hoe durf je zo te denken over Josje?!

Roermond heeft nu toch maar mooi dat outlet-centrum – dat bolwerk van het kapitalistische consumentisme, van de hebzucht en koopziekte – met al haar flex-contracten en waardoor het hier ieder weekeinde een Duitse volksinvasie is – 1941 was er niks bij, alleen heeft Roermond nu Duitsland ingelijfd! – en het verkeer vast staat. In Roermond staat slechts één ding vast: het verkeer.

Pff, dat outlet-center. Waardoor de binnenstad nog meer leeg komt te staan dan het geval zou zijn geweest met alleen de concurrentie van de dorpen waar je niet hoeft te dokken voor het parkeren en van de internetwinkels. Als je door de binnenstad van Roermond loopt, dan zie je dat het er vol staat met leegstand! Steeds meer (kleine) zaakjes in het hart van het oude centrum worden net zo goed bezocht als de kerkdiensten!

Roermond heeft haar wijken opgeknapt, maar de echt arme mensen hebben de wijk moeten nemen naar de afvoerputjes van onze samenleving.

Dat hele neoliberalisme maakt onze samenleving kapot. Ik geloof dat mijn conference al een paar alinea’s geleden is overgegaan in een protest/pamflet. Heeft het hekelen toch weer de overhand gekregen over de humor.

Het kapitaal wordt aan de verkeerde prioriteiten uitgegeven en steeds oneerlijker verdeeld, terwijl de grootverdieners massaal belasting ontwijken en ontduiken, en de mensen die zichzelf niet (meer) kunnen redden aan hun lot worden overgelaten.

Dat sinds de invoering van het leenstelsel steeds minder jongeren gaan studeren, laat onze ministers volledig koud: het is een neoliberale jungle en wie niet zelfstandig kan meekomen en overleven, gaat maar op het kerkhof zitten wachten op zijn of haar dood of teert maar weg onder de plavuizen van de maatschappelijke hel-kelder.

Dat het Eigen Risico in de zorg alleen maar zal blijven stijgen totdat er alleen nog maar sprake is van eigen risico, was te verwachten en dat steeds meer huurders de huur niet meer kunnen betalen en steeds meer mensen zorg mijden, dat zal de rijkaards onder wie de ministers en een groot deel van het welgestelde stemvee worst wezen, want het is ieder voor zich en God voor geen van ons allen.

Ik ken die Jos van Rey trouwens helemaal niet persoonlijk en ik wil hem ook niet (leren) kennen.

Hij is ene echte Remunjse jong. Dat zie je aan dat smoelwerk van hem, hij heeft zoals alle echte Roermondenaren zo’n roer-mondje, zo’n eendenbek, misschien de invloed van de rivieren of van het schijnheilig kijken in de Munsterkerk of kathedraal.

Ik hoor de wildste verhalen over hem van mensen die met hem te maken hebben gehad of die mensen kennen die met of voor hem hebben gewerkt, en van die verhalen word ik geen fan van de mens Jos van Rey, al zijn er ook hele volksstammen die menen dat hij het cadeau van God is aan Roermond en dat er geen lievere schat bestaat dan JvR.

De verhalen die ik over Josje verneem, komen altijd neer op het volgende: ‘ben je goed voor Jos en gehoorzaam je hem, dan heb je een heel goede aan hem, maar oh wee als hij je door het een of ander niet meer mag of als je laat merken dat je hem niet (meer) mag of zijn manier van doen in twijfel trekt…’.

Ik hou niet van zulke figuren. Ik hou sowieso niet van VVD-ers of ex-VVD-ers, van neoliberalen. Die mogen van mij allemaal een hondenleven leiden/lijden, desnoods of liefst ver weg in Au!stralië…

Maar er zijn dus ook heel erg veel mensen die alleen maar vol lof zijn over Josje en over luitjes zoals Josje. Josje zal beslist dingen heel goed hebben gedaan en veel vrienden hebben gemaakt, daar twijfel ik niet aan. Hij is misschien een zeer vaardige politicus en ‘stadsbeheerder’. Daar verdient hij dan alle witlof voor.

Nochtans hoop ik, dat hij voor PSV is en dat PSV door een onterechte strafschop de titel kan pakken, maar dat Luuk de Jong die penalty dan mist en dat Ajax dan met een positief doelsaldo van één goaltje meer de 34ste titel grijpt… Dan kan zelfs Philip Cocu geen lange neus meer maken naar Amsterdam…

 

 

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

