Bast

Zoals vogels een dakgoot benutten als nestplek

zo tover ik een stuk boomstam op de bosgrond

om tot een rustplek voor mijn moe gewandelde lijf

Mijn oog valt op de bast van deze lage zitmeubel

Ik trek de droge stukken schors er makkelijk vanaf

Het is net kroepoek en het breken ervan klinkt evenzo

De bovenste, dunste laag van de bast lijkt op crêpe-papier

De mens is geneigd alles te vermenselijken, ik dus ook

Alles van en in de natuur wordt vergeleken met onze maaksels

Ik wrijf over het gladde hout dat ik heb ontdaan van de schors

De stam is opgebouwd uit repen, bijna als dunne vloerplanken

Dan ruik ik aan een droge, wijd openstaande dennenappel

De hitte heeft de odeur eraan onttrokken, het geurt helaas niet

Ik hou zo van de reuk van hout, zeker van vochtige dennenappels

De steen in mijn warme hand blijft koel… was mijn hoofd maar zo.

© Roland Danckaert

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

