De mensheid is niet goed wijs

Er zijn wijze mensen – overigens zijn slimme mensen lang niet altijd wijs en hoeven wijze mensen niet slim te zijn – maar er zijn zoveel mensen die onnadenkend, dom, ongenuanceerd en egoïstisch redeneren en handelen, dat je mag stellen dat de mensheid als geheel niet goed wijs is.

Als ik de meningen lees en hoor van veel mensen, dan vallen de haarzakjes op mijn hoofd in een vrije val in mijn balzak.

Het valt me op, dat er qua opvattingen vooral heel veel hardvochtig fanatisme  en extremisme is, ook onder gewone, geweldloze burgers. Veel mensen gaan op heel harteloze wijze tekeer tegen mensen die ze verafschuwen en veel luitjes komen op een heel extreme manier op voor de eigen groep en het belang van die groep. Er is nog maar weinig wat mensen bindt en er zijn nog maar weinig mensen die mild, genuanceerd en empathisch oordelen over een situatie en over de anderen.

De geglobaliseerde maatschappij is ontzettend grimmig. Er staan zoveel individuen en groepen mensen afgrijselijk fel tegenover elkaar!

Ik ken Joden die geen enkele compassie hebben met de slachtoffers onder de Palestijnen en die de aanvallen op de Palestijnen juist aanmoedigen, die alleen maar vanuit hun eigen perspectief kunnen redeneren. Ik ken Moslims die dwepen met Bin Laden en Ghadaffi, omdat het goede Moslim-leiders zouden zijn. Ze ontkennen zelfs de moordpartijen! Wir haben es nicht gewusst…

Nee, het is geen generatie van love, peace and understanding. Heel veel mensen rechtvaardigen geweld, vinden het heel normaal dat de tegenstander een kopje kleiner wordt gemaakt en vellen een harteloos oordeel over anderen. Er is bij menigeen helemaal geen begrip, respect en gevoel meer voor de ander.

VLUCHTELINGEN

We hebben allen maar één leven, één heel korte en unieke kans om van dit ene leven en deze ene planeet iets te maken, en dan doen we er dit mee? Het leven is van zichzelf al een bron van drama’s, pech, ongelukken, ziekten en tragedies – een strijd van leven op dood – en wij maken het onszelf en elkaar nog moeilijker en onaangenamer dan het van nature al is! Maar ja, wij zijn ook natuur… Het is dus niet verwonderlijk dat we niet verschillen van het leven zelf…

Zoveel mensen zijn op de vlucht, nu nog vooral voor geweld en dictaturen en straks steeds meer vanwege overstromingen, droogte, orkanen, mislukte oogsten, watertekort en andere natuur-/klimaatrampen.

Maar vluchten is ook wel een beetje erg in de mode. Ze apen elkaar allemaal na. Als de ene vlucht, vluchten ze bijna allemaal (als ze het geld en de gezondheid ervoor hebben).

De meeste vluchtelingen hebben geld, anders kunnen ze de dure oversteek niet eens maken. De echt arme mensen worden achtergelaten in de shit.

De mensen zijn niet meer bereid om samen de schouders eronder te zetten en gebroederlijk in opstand te komen tegen het gezag en de terroristische groeperingen. Iedereen heeft op de sociale media een grote mond en vertoont verbale vechtlust, maar samen offers brengen en een front vormen tegen de gewelddadige waanzin, ho maar. Iedereen denkt alleen maar aan z’n eigen hachie… Iedereen vlucht, niet meer voor volk en vaderland, maar voor de eigen veiligheid. Vaak laten vluchtelingen familieleden achter.

Dat iemand een slachtoffer is, een vluchteling in dit geval, wil niet zeggen dat zo iemand ook een redelijk, lief, vredig en wijs mens is. Ik snap bijvoorbeeld niet dat niet alle vluchtelingen rekening houden met onze situatie. Zij weten en zien toch ook wel dat wij onze stinkende best doen om ze op te vangen, maar zelf al hadden te kampen met woningnood, werkloosheid en een financiële crisis en dat het voor ons ook niet makkelijk is om met deze situatie om te gaan? Zouden ze hetzelfde voor ons doen?

Ik snap ook niet dat de vluchtelingen niet allang door hebben, dat ze eigenlijk helemaal niet welkom zijn hier, dat heel veel landen hun eigenlijk helemaal niet willen en dat ze hier weliswaar veiliger zijn, maar gewoonweg niet welkom zijn en amper een toekomst hebben?!

Begrijp me goed, ik zeg niet dat de vluchtelingen wat mij betreft niet welkom zijn. Maar het is duidelijk, dat de burgers en politici in de meeste Westerse landen geen zin hebben om vluchtelingen op te vangen. Daarbij is het gewoon zo, dat het ontzettend veel van onze maatschappij vergt om zulke grote groepen mensen – die niet gezamenlijk vechten maar ieder voor zich vluchten – onderdak te verlenen, te voeden, bezig te houden en werk te verschaffen, en te laten integreren in een vrije, progressieve samenleving met heel andere gebruiken, regels, wetten en normen en waarden. Lang niet iedere vluchteling is bereid zich aan te passen aan onze cultuur en kan hier z’n draai vinden!

Volgens mij kun je nog beter gezamenlijk offers brengen en vechten tegen het onrecht en de onderdrukking dan ieder voor zich vluchten.

Nogmaals, het zijn bovendien vaak de mensen met voldoende geld die vluchten, de echt arme mensen en de oude en ongezonde mensen blijven achter in de ellende. Daarom ben ik dus wel voor de internationale militaire, politieke, humanitaire, medische en economische samenwerking om in de brandhaarden het vuur te blussen, zodat de mensen daar een beter leven kunnen hebben.

Ja, ik heb vanuit mijn luxe positie (vrede en veiligheid) makkelijk praten. Maar ik ken mezelf: ik ben strijdvaardig en moedig. Als ik word geslagen, dan vecht ik vroeg of laat terug, dan kruip ik niet in mijn schulp, dan ben ik bereid risico’s te nemen. En ik ben wel zo kwiek om te beseffen dat je als vluchteling in bijvoorbeeld Nederland niet veel kan eisen en verwachten, want je weet toch dat de wereld niet van onbaatzuchtig altruïsme aan elkaar hangt, dat iedereen aan zichzelf denkt en dat alles draait om commercie, geld en economie?

Als vluchteling ben je gewoon een van die economische onrendabelen, lastpakken. Aan een vluchteling kun je niets verdienen, je bent er alleen maar geld aan kwijt. Zo redeneert de maatschappij stiekem. We zijn allemaal meer en meer een niet-mens, een nummer, een economische marionet, een belastingbron.

Het is allemaal zo ontzettend gecompliceerd. De verdorvenheid, de domheid, de waanzin, het extremistische fanatisme… ze zijn overal en nergens. Het is een hopeloze situatie. We moeten het hebben van de druppels op de gloeiende plaat.

Laat ik niet te negatief eindigen. Er zijn gelukkig ook nog heel veel mensen en instanties die zich met hart en ziel inzetten en zich met gevoel, menselijkheid en wijsheid sterk maken voor andere mensen, slachtoffers, de zwakkeren, alle kwetsbare wezens en Moeder Aarde – onze woning. En daar wil ik op bouwen. Daar moeten we allemaal op drijven. Tenzij je het wel best vindt zoals het allemaal mis gaat en je ‘lekker’ meedoet met en aan de waanzin…

Kuttelul die je er dan bent!

http://www.rolanddanckaert.bloggertje.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

