Ekster houdt het oog op poes

Terwijl ik in de tuin aan het werk(en) was, viel mijn oog op een ekster die een (eveneens) zwart-witte poes wegjoeg door zijn snavel steeds opnieuw vooruit te steken en onophoudelijk luid te krassen. De veel grotere poes – het kan ook een kat zijn geweest: ik zie het verschil tussen een mannetje en een vrouwtje nooit en ik ga niet als een automonteur onder een auto onder de buik van een dier kijken om te bepalen welk geslacht het heeft – kraste inderdaad op. Weliswaar met een slakkengangetje en niet met de staart tussen de benen, maar de viervoeter ging het gevecht met de vogel niet aan. De ekster liep de ongewenste territorium-indringer vele meters achterna, nog steeds agressief krassend en zijn snavel als een degen in de richting van de poes porrend. Ik dacht dat de gevederde vijand van de poes de strijdbijl wel zou begraven als de muizenjager de hoek om was, maar de ekster ging mee het hoekje om. De twee kemphanen verdwenen alzo uit het zicht. Ik heb de strijd zodoende niet meer kunnen volgen, maar het zal me niets verbazen als de ekster de ongewenste gast is gevolgd tot op het kerkhof van het dorp.

Het verbaasde me dat de poes zich zo op z’n kop liet zitten door een dier dat veel kleiner is. Normaal jagen poezen toch op vogels en zijn de vleugelbezitters toch doodsbang voor de katachtigen? Deze ekster had dus leeuwenmoed.

Of zou de vogel bijziend zijn geweest en hebben gedacht dat die poes met dezelfde kleuren ook een ekster was? Liep de ekster achter de poes aan om haar het hof te maken? Ja, je vraagt je af of je een lekker ding op zo’n intimiderende wijze moet proberen te versieren, maar dieren zijn meestal niet zo subtiel. Of net zo subtiel als beestachtige mensen. Het is maar hoe je het bekijkt…

Nog een mogelijkheid is dat de ekster gewoonlijk niet op eksters maar op poezen valt. In eksterkringen noemen ze zo’n ekster wellicht een poezenfiel

http://www.rolanddanckaert.nl

 

http://www.Oorlogsverhaalinmelick.rolanddanckaert.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

