Ouderen kijken naar jeugdserie

SpangaS.

Mijn vrouw Sandra en ik zijn misschien wel de twee meest loyale en oudste kijkers van de jeugdserie SpangaS (NPO 3, KRO-NCRV). Onze kinderen Sarinah (18) en Ibán (16) kijken al jaren niet meer (mee). Ze voelen zich waarschijnlijk te groot en te volwassen voor  het volgen van de belevenissen van de Middelbare scholieren op het Spangalis College. Of ze hebben bezigheden en interesses die voorrang krijgen.

Blijkbaar hebben mijn vrouw en ik – allebei al bijna een halve eeuw oud en reeds 45 jaar verslingerd aan televisie – het kind in onszelf nog beter geconserveerd dan ons kroost. Iedere werkdag zitten vrouwlief en ik reeds vijf minuten voor het begin van SpangaS, dat om 18.55 uur aanvangt, klaar om de avonturen te volgen van Lef, Shirley, Bodil, Renée, Eman, Abel, Juliette en Tinco. Niets willen we missen.

De leerlingen van het Spangalis voelen ondertussen een beetje als onze’ tv-kinderen’. We zijn begaan met hun wel en wee. Komt nog bij, dat de serie heel goed zeer actuele en belangrijke thema’s behandelt, zoals pestgedrag, discriminatie,  diverse seksuele geaardheden en PTSS (Post Traumatische Stress Stoornis).

Sandra en ik kennen persoonlijk geen andere volwassenen die verslaafd zijn aan de serie en als dat een maatstaf is voor het kijkgedrag van de gemiddelde Nederlander, dan denk ik echt dat wij tot de meest ‘bejaarde’ kijkers behoren.  Maar er staat nergens geschreven dat er een maximumleeftijd wordt geadviseerd!

Blijkbaar hebben Sandra en ik nog niet genoeg aan alle perikelen van en rondom onze eigen kinderen, en kunnen we er nog wel een portie puberproblemen bij hebben. Of we herkennen zoveel in de ervaringen en gevoelens van de SpangaS-scholieren, hun ouders en de leraren dat dit ons enige troost of geruststelling biedt.

Maar eigenlijk denk ik, dat we er vooral lekker van genieten en dat we ondanks de meestal realistische scènes heerlijk kunnen wegvluchten in het overigens vaak genoeg luchtige en humoristische tv-drama.

Helaas is het huidige seizoen van deze serie alweer ten einde. We kijken écht reikhalzend uit naar het nieuwe schooljaar, als er (hopelijk) een verse reeks wordt uitgezonden.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

