De maatschappij en ik bijten elkaar

Ik heb geen boodschap aan de maatschappij en de maatschappij ziet mij niet staan. Ach, een buitenstaander ben ik altijd al geweest, dat was op de kleuterschool al zo en op de voetbalclub. Ik was altijd al anders dan de menigte. Ook bij de andere eenzaten vond ik geen aansluiting. Ik probeerde het wel, maar vond er geen enkele voldoening bij, integendeel juist.

Eigenlijk wil ik ook helemaal niet meedoen met de rest. Ik ben immers niet onder de indruk van waar de mensheid mee bezig is, en hoe. Ik lijk wel Parkinson te hebben, want ik schud de hele dag met mijn hoofd. Met mijn verstand kan ik er niet bij, dat mensen zo weinig verstand hebben en/of zo spaarzaam hun gezonde verstand gebruiken.

Ik hecht geen waarde aan waar de maatschappij waarde aan hecht en ik voel me niet één met de mensheid. Integendeel. Het is heus niet zo, dat ik expres een buitenbeentje ben en dat dit enkel een pocherige en patserige pose is, het is gewoon zoals het is. Het is daarom onvermijdelijk (zo). De maatschappij en mensheid versus mij. De verschillen zijn te groot. Van enige aantrekkingskracht kan geen sprake zijn, al zouden we allebei de grootst mogelijke moeite doen. Er is geen chemie.

Het kan dan ook niet anders dan dat de maatschappij en ik elkaar buitensluiten. Ja, ik weet wel dat ik de maatschappij eigenlijk harder nodig heb dan de maatschappij mij, maar ik heb gelukkig mijn micro-maatschappijtje met mijn vrouw, kinderen, computer, auto en tv.

In deze mini-maatschappij functioneer ik prima en ben ik gelukkig. Ik heb er genoeg aan.

Natuurlijk wou ik dat de mensheid en maatschappij leuker waren en dat ze mij heel erg bevielen, maar dat is nou eenmaal niet het geval en nooit het geval geweest. Wat er niet is, kan er niet zijn of van komen.

En zo blijf ik onopgemerkt door schrijven, zonder enig succes. Ja, ik boek kleine succesjes, incidenteel. Dan krijg ik een lovende reactie van een lezer(es). Maar verder blijf ik anoniem ploeteren. En eigenlijk wil ik in deze maatschappij mijn eilandje helemaal niet verlaten. Ik heb er geen behoefte aan om een plaatsje in het grote geheel te veroveren. Laat me met rust!

Immers, ik verafschuw de mensheid en de maatschappij, voel me er diep ongelukkig en niet thuis.

Wat nou maatschappij? Al die succesvolle dichters, schrijvers, journalisten en columnisten van en uit die maatschappij maken heel weinig indruk op me, een enkele uitzondering daargelaten. De boeken van de schrijvende miljonairs boeien mij niet. Dat is niet toevallig, want alles waar de maatschappij warm voor loopt, laat mij koud, en mijn manier is niet de manier die door de maatschappij wordt gewaardeerd. De maatschappij en ik hebben een heel andere stijl, stellen heel andere prioriteiten, hebben totaal andere voorkeuren en kijken heel anders tegen alles aan.

Vanzelfsprekend was het – vooral financieel, sociaal en emotioneel – veel makkelijker voor mij en mijn gezin geweest als het had geboterd tussen de maatschappij en mij, maar nogmaals: wat er niet is, kan er niet zijn of van komen. Het is zoals het is. Ik pas niet bij de maatschappij en aanpassen, zelfs tot op zekere hoogte, zou zelfmoord betekenen. Die suïcide heb ik al duizenden malen gepleegd, vroeger.

Een boom verliest in de herfst nou eenmaal bladeren, daar kan die boom niets aan doen, en de mensheid ook niet. De natuur hou je onmogelijk tegen. Van de waarheid kun je geen leugen maken en van de leugen geen waarheid.

Een giraf heeft een lange nek, gewoon omdat dit op een natuurlijke wijze zo is gegroeid. De realiteit, daar moeten we het mee doen, al is fantaseren een heel aangenaam tijdverdrijf. We kunnen heel veel lol hebben door te doen alsof De Sint bestaat, maar uiteindelijk moeten we ons erbij neerleggen dat hij niet echt is en zou het kinderachtig en dom zijn als we bleven volhouden dat de fantasie werkelijkheid is en dat ons spel waarheid is.

Het is helemaal niet fijn of makkelijk als het niet klikt met de maatschappij. Niemand zou vrijwillig kiezen voor zo’n lot.

http://www.rolanddanckaert.bloggertje.nl

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

